Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt skeptisk til temperaturen på M5'n siden nåla stod litt mot venstre, sjekket derfor aktuell temperatur via kjørecomputer og den låg mellom 75-78C. Min første tanke er termostaten, og tenkte bestille en nå, visst ikke noen mener det kan vere noe annet?  Har ferie om ikke altfor lenge, så viktig at alt er på stell til dess :)

Takker for svar! :) 

Skrevet

Hvor ligger temperaturnåla?

På E46 M3 skal den ligge mellom de to prikkene, skal ikke nødvendigvis stå rett opp, tror det er likt på E39 M5.

Skrevet

På e39 skal nåla stort sett stå rett opp, helt nøyaktig, da er motoren mellom 75-114 grader.

Kommer du ikke over 77 grader er det feil på termostat.

På s motorer så er jeg ganske sikker på at driftstemperatur skal være rundt 95-105 grader.

Skrevet

Termostaten på M3n min er 80 grader, får også kjøpt motorsport termostat på 55 grader. 

Tempmåleren på min bil har to prikker imellom rødt og blått felt, nåla skal ligge mellom de to, trenger ikke stå rett opp, mener det er likt i E39 M5.

Skrevet (endret)

Sjekka på M5 nå, termostaten er 79 grader, så tror din bil er slik den skal være..

Otis: Du tenker kanskje på M62 motorene? Disse har ett annerledes kjølesystem og går en del varmere enn andre motorer

Endret av Kennethe34
Skrevet

men maks 77 grader, kan det vere rett da? Virker å vere vertfall 5-10 grader for lavt

Sensoren står ikke rett i termostaten, så du vil ikke måle nøyaktig temperatur inni denne, derfor virker to grader som ett ok avvik.

Regner med 77 grader ikke er etter hardkjøring? 

Nåla på min bil står ikke rett opp om jeg ikke kjører opp lange bakker, står i kø, kjører på bane etc. 

Prøv å mål den under en annen situasjon enn putring langs landeveien :)

Skrevet

Quote fra M5board; Follow that to see what the actual temp is. once the car is warmed up, it should never fall below 79/80C.

Tenker eg kjøper termostat + pakninger å bytter, så skal eg oppdatere her etter byttet :)

Skrevet

Joda, tenker både på m62 og m5x motorene.

Selv diesel går jo på 86-94 grader.

Vet også at m62 går på veldig varmt.

• 2 weeks later...
Skrevet

Bytta termostat på fredagskveld, nå ligger den på mellom 83-85 grader ved kjøring/tomgang, så ingen tvil om at den gamle ikke var helt i orden, deilig når ting er på stell! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...