Gå til innhold

Bytte av + kabel E46


-BMW320-
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt en kjedelig hendelse med varmgang i + kabelen til stereoanlegget! Den er brent av,

noe som har resultert til at isolasjonen på + kabelen til batteriet har smeltet

 

Men hva er den lille kabelen som går inn på boksen til den store kabelen til egentlig?

 

 

 

 

post-50754-0-96350600-1436869189_thumb.j

 

post-50754-0-92174400-1436869273_thumb.j

 

post-50754-0-58418700-1436869328_thumb.j

 

post-50754-0-46443900-1436869367_thumb.j

 

post-50754-0-86875800-1436869397_thumb.j

 

post-50754-0-08710500-1436869432_thumb.j

Endret av -BMW320-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ikke bra ut!

Her er det dårlig kontakt/mye motstand et sted!

Bytt ut de kablene som er brent og sjekk alle kontaktpunkter for irr og om de sitter fast.

Også kabelsko.

Du har hatt "flaks" at det ikke har begynt og brenne.

Husk også sikring på kabel til stereo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ikke bra ut!

Her er det dårlig kontakt/mye motstand et sted!

Bytt ut de kablene som er brent og sjekk alle kontaktpunkter for irr og om de sitter fast.

Også kabelsko.

Du har hatt "flaks" at det ikke har begynt og brenne.

Husk også sikring på kabel til stereo.

 

 

Var dårlig batteri som sto i. Vært lite effekt og mye motstand mest sansynlig :/

Det er sikring på kabel til stereo 10cm fra polen men den var like hel

 

Men hvordan er det og bytte ut disse kablene da?

Koster vel en del for nye sikkert men de må vel bare byttes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan det er å skifte denne kabelen da?

Vet ikke, men det er bare å kople fra batteriet fjerne noen deksler og matter så ser du vel hvor de går.

Hvis du må trekke nye helt fram til starteren, har du en litt omfattende jobb, men kan hende du kan redde dette ved og kappe batterikabelen (Den tykke røde med sort kappe) og sette på ny pluss(+)klemme. Men dette er vanskelig og se utifra bildene.

 

Den andre røde (som du holder i handa) trur jeg du bør bytte hele kablen.

Også den lille tynne bør du også bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om E46 har den skjøten under bilen ca midt under bagasjorommet som E60 har, der skjøtes den tykke rød som går frem til motorrom. Er verd å sjekke hvertfall for da kan du være heldig at den ikke er brent videre fra skjøten eller i heletatt så lang ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det der ser ut som varmegang i kabelskoen. Enten er skoen presset feil på slik at du har fått varmegang mellom korder og sko (mulig også korrosjon), eller så kan det også vært dårlig kontakt mellom sko og polklemme.

 

Har du litt slakk på kabelen, ville jeg forsøkt å kappe vekk skadet kabelområde, for så å presse på ny sko. Bruk riktig tang med sats, til riktig sko til kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man gjøre ja, men hvis en ser lit nøye på bilde nr. 4, så ser et ut som at begge kablene har litt smeltet isolasjon litt lenger innover mot trekket. Og da har man ikke mer å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man gjøre ja, men hvis en ser lit nøye på bilde nr. 4, så ser et ut som at begge kablene har litt smeltet isolasjon litt lenger innover mot trekket. Og da har man ikke mer å gå på.

Ja, det som er "problemet" med kobberkabel er at kobber leder varme godt.

Så spørs det da hvor lenge feilen har vært der???

Kobber kan, jeg skriver kan, bli "sprø" og ledere (kobberkjerne) i kablen kan dermed få brudd, som igjen kan føre til dårlig kontakt og varme.

 

BMW320, er kablen til anlegget den som ligger nederst på de 2 øverste bildene?

Altså den røde som man ikke ser enden på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reef98, ser den. Fortsatt rom for å kappe kabel og skjøte inn 30-40cm ny kabel med presshylse. Riktig pressdeler og verktøy, og du har en vanvittig god skjøt.

De øvrige isolasjonsskadene kan repareres med vulkaniserende tape.

 

Espen A, også korrekt. Kabelen er allerede glødd, men du kan få sprø kobber med korrosjon og problemer med innsmeltet plast i kabelen. Det er ikke bra.

 

Ser ut som 35 eller 50 mm2, og den går vel da til sikringsboks - ikke starter. Kanskje er denne kabelen lettere å bytte enn den til starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

det der ser ut som varmegang i kabelskoen. Enten er skoen presset feil på slik at du har fått varmegang mellom korder og sko (mulig også korrosjon), eller så kan det også vært dårlig kontakt mellom sko og polklemme.

 

Har du litt slakk på kabelen, ville jeg forsøkt å kappe vekk skadet kabelområde, for så å presse på ny sko. Bruk riktig tang med sats, til riktig sko til kabel.

 

 

Tror nok det har noe med det at det gamle batteriet som sto i hadde for lav spenning, slik at det ble for mye motstand når anlegget sto på og spilte?

Men jeg vet ikke for sikkert da men det kan nu være en mulighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...