Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en BMW e46 diesel. Har et problem at det tidvis kommer ut mye hvit røyk og innimellom går varm. Dette skjer ikke hele tiden. Mister ikke vann/kjølevæske. Termostat skiftet nå. Har kjøpt vannpumpe, men er usikker på om det er nødvendig å skifte. Slangen i til termostat forblir hard, mister ikke trykket. Hverken lekker og bruker ikke olje. Noen som har noen gode råd?

Skrevet

Har ingen konkrete forslag, men er greit å si hvor den hvite røyken kommer fra og hvilken motor det er i bilen. Evt modell og produksjonsår.

Hvit røyk er som regel kjølevæske, så det er ikke umulig at f.eks vannpumpa er sliten og bilen starter å koke ved belastning som igjen fører til høyt trykk og da kommer noe av kjølevæsken ut og lager damp/"røyk". Kompresjonstest på kjølesystemet kan sikkert være lurt.

Skrevet

Motoren går varm, må stoppe opp i noen minutter. Når jeg starter opp igjen og kjører så er det greit igjen.

Skrevet

Hvordan vet du at den går varm?

Får du melding om for høy temperatur på instrument panelet?

Skrevet

Har du hatt overkok? Altså fysisk i kjølesystemet, ikke bare indikatoren i instrumenthuset? 

Du får kjøpt eller lånt en Co-tester. beholdern skifter farve om det er eksos i kjølevannet. Du vet at kondens i eksosanlegget gir og hvit røyk. Kondens kommer av småkjøringer. Ta deg en prøvetur og kjør gjerne på lavere gir i oppoverbakke for å få pressa bort vannet.

Du skal i allefall miste litt vann om du bare har litt lekkasje. I alle fall i alle tilfeller jeg har vært borti. En caddy (pizza-racer) jeg lånte lak også. Den kunne man kjøre 10-15 mil med før man måtte fylle vann på. Det var toppakningsbrudd, liten deffekt i pakning, men selvsagt må man etterfylle etter en stund. 

Skrevet

Du får kjøpt eller lånt en Co-tester. beholdern skifter farve om det er eksos i kjølevannet. Du vet at kondens i eksosanlegget gir og hvit røyk. Kondens kommer av småkjøringer. Ta deg en prøvetur og kjør gjerne på lavere gir i oppoverbakke for å få pressa bort vannet.

Ettersom det ikke blir borte noe kjølevæske, så er det nok kondens i eksosanlegg.

Når det gjelder at motor blir varm, periodevis, så er jeg rådvill særlig hvis kjølevæske ikke minker eller at den ikke har kokt?

Tenkte på luft i systemet, men da burde kjølevæske-nivået minke.

Da mistenker jeg noe feil med tempgiver/instrument.

Skrevet (endret)

Er ikke helt uvanlig at tempmålere kødder på bmw. Kan være en periodisk luftboble foran sensor også, da øker vel tempmetern til rød tvært. Dog motor burde vel fått seg et overkok om det er luft?

Prøv å lufte systemet ditt. Parker i oppoverbakke å sett varmen på full og veksle litt mellom turtall 1500-2500 rpm til motor blir varm og termostat åpner. 

Skru igjen lufteskrue når rent vann kommer ut. 

Endret av bmwmann24
Skrevet

På diesel lufter den selv er min erfaring. Bare ha av lokket til ekspansjonstanken, og etterfylle når motor er varm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...