Incognito Skrevet August 7, 2015 Skrevet August 7, 2015 Hei, Jeg har den siste tiden opplevd vibrasjoner og grov gange fra motoren ved tomgang og pådrag fra lave turtall ca. 1000 rpm opp til 1500 rpm. I tillegg hører jeg skrangling fra eksosen bak forhjulene. Forleden dag fikk jeg opp feilmeldingen "Drive chain problem, service, reduced motorkapacity". Dagen etter var feilmeldingen borte og har ikke kommet tilbake siden. Jeg vet ikke om feilmeldingen har sammenheng med ulydene fra motoren. I følge bsbildeler.no har jeg en N47-D20C motor. Jeg var klar over at N47-motoren før 03.2011 var plaget med registerskjedet, men problemet skulle være løst på min motor. Nå ser jeg på Wikipedia oppdatert 15. januar at problemet også finnes på noen motorer etter 03.2011 og at BMW skal stramme kjedet eller bytte kjedet. Kan det være en sammenheng mellom overnevnte og hva anbefaler dere at jeg gjør? Jeg har bestilt verkstedstime hos Strandveien auto i Trondheim, men vil gjerne ha innspill fra dere! På forhånd takk!
quandt1960 Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Det kan fremdeles være et problem selv om motoren din er nyere. Som du har gjort ville jeg kontaktet BMW umiddelbart. Vil tippe det er kjedet som har strekt seg eller strammer blitt slapp.
Incognito Skrevet August 10, 2015 Forfatter Skrevet August 10, 2015 Takk for svar! Jeg skal sjekke med verkstedet. Jeg snakket nettopp med Sulland som sa at AGR (?) ventilen kan være årsaken fordi de har en tendens til å bli skadet av varme og ikke riktig slippe ut eksosen noe som fører til feilmeldingen jeg har fått og grovere gange. Har dere hørt om noe slikt før?
Otis Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Ikke hørt noe om det, men ironisk er det Da AGR er en ventil som står på eksos siden og gjerne blir varm
quandt1960 Skrevet August 10, 2015 Skrevet August 10, 2015 Drive Chain Problem og EGR/Lamba feilmelding er to forskjellige ting. Har ikke hørt om at du får Drive Chain Problem som følge av en defekt EGR som bare er en del av resirkuleringen av eksosgassen. Hadde du ikke fått drivechain problem opp kunne jeg vært med på EGR biten men ikke når den først er meldt.
Incognito Skrevet August 12, 2015 Forfatter Skrevet August 12, 2015 Hei, Jeg tenkte en oppdatering var interessant. Feilmeldingen skyldtes defekt EGR-ventil som har stått i feil posisjon i lang tid. Ventilen ble byttet på garanti. Motoren går som ei klokke og trekker rent på lave turtall! Årsaken til defekt EGR-ventil er soting fra småkjøring. Jeg kjører en del småkjøring, men passer på noen lengre turer på 5 -10 mil minst annenhver uke. Bilen må tilbake på verkstedet fordi nøkkelsaken ikke er fikset og da skal jeg spørre om pris på bytte av EGR-ventil i tilfelle jeg må bytte senere utenfor garantitiden. Jeg har lest på nettet at noen verksted tilbyr rens av EGR-ventil. Noen som har prøvd det? Hvis jeg ønsker at verkstedet sjekker om kjedet er strukket selv om problemet tilsynelatende er løst og kjedeproblematikken ikke skal gjelde min motor, er sjekken raskt og enkelt gjordt eller må motoren ut siden kjedet er montert bak motoren? Verkstedet byttet også venstre bakre belg for luftfjæringen som var "call back" fra BMW på garantien.
quandt1960 Skrevet August 13, 2015 Skrevet August 13, 2015 Hmm merkelige greier med den feilmeldingen og EGR. jaja takk for tipset, mye småkjøring soter igjen EGR og ikke minst DPF
Incognito Skrevet August 13, 2015 Forfatter Skrevet August 13, 2015 Alle TBFene (trebokstavsforkortelser) kan være forvirrende... DPF?
quandt1960 Skrevet August 13, 2015 Skrevet August 13, 2015 Alle TBFene (trebokstavsforkortelser) kan være forvirrende... DPF? ja sorry, diesel part. filter ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå