Gå til innhold

2012 F11 520DA: Vibrasjoner og grov gange fra motor N47-D20C


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

 

 

Jeg har den siste tiden opplevd vibrasjoner og grov gange fra motoren ved tomgang og pådrag fra lave turtall ca. 1000 rpm opp til 1500 rpm. I tillegg hører jeg skrangling fra eksosen bak forhjulene.

 

Forleden dag fikk jeg opp feilmeldingen "Drive chain problem, service, reduced motorkapacity". Dagen etter var feilmeldingen borte og har ikke kommet tilbake siden. Jeg vet ikke om feilmeldingen har sammenheng med ulydene fra motoren.

 

I følge bsbildeler.no har jeg en N47-D20C motor. Jeg var klar over at N47-motoren før 03.2011 var plaget med registerskjedet, men problemet skulle være løst på min motor. Nå ser jeg på Wikipedia oppdatert 15. januar at problemet også finnes på noen motorer etter 03.2011 og at BMW skal stramme kjedet eller bytte kjedet.

 

Kan det være en sammenheng mellom overnevnte og hva anbefaler dere at jeg gjør?

 

Jeg har bestilt verkstedstime hos Strandveien auto i Trondheim, men vil gjerne ha innspill fra dere!

 

På forhånd takk!

 

 

Skrevet

Det kan fremdeles være et problem selv om motoren din er nyere. Som du har gjort ville jeg kontaktet BMW umiddelbart.

 

Vil tippe det er kjedet som har strekt seg eller strammer blitt slapp. 

Skrevet

Takk for svar! Jeg skal sjekke med verkstedet. Jeg snakket nettopp med Sulland som sa at AGR (?) ventilen kan være årsaken fordi de har en tendens til å bli skadet av varme og ikke riktig slippe ut eksosen noe som fører til feilmeldingen jeg har fått og grovere gange.

 

Har dere hørt om noe slikt før?

Skrevet

Ikke hørt noe om det, men ironisk er det :)

Da AGR er en ventil som står på eksos siden og gjerne blir varm :)

Skrevet

Drive Chain Problem og EGR/Lamba feilmelding er to forskjellige ting. Har ikke hørt om at du får Drive Chain Problem som følge av en defekt EGR som bare er en del av resirkuleringen av eksosgassen. Hadde du ikke fått drivechain problem opp kunne jeg vært med på EGR biten men ikke når den først er meldt.

Skrevet

Hei,

 

 

Jeg tenkte en oppdatering var interessant. Feilmeldingen skyldtes defekt EGR-ventil som har stått i feil posisjon i lang tid. Ventilen ble byttet på garanti. Motoren går som ei klokke og trekker rent på lave turtall!

 

Årsaken til defekt EGR-ventil er soting fra småkjøring. Jeg kjører en del småkjøring, men passer på noen lengre turer på 5 -10 mil minst annenhver uke.

 

Bilen må tilbake på verkstedet fordi nøkkelsaken ikke er fikset og da skal jeg spørre om pris på bytte av EGR-ventil i tilfelle jeg må bytte senere utenfor garantitiden. Jeg har lest på nettet at noen verksted tilbyr rens av EGR-ventil. Noen som har prøvd det?

 

Hvis jeg ønsker at verkstedet sjekker om kjedet er strukket selv om problemet tilsynelatende er løst og kjedeproblematikken ikke skal gjelde min motor, er sjekken raskt og enkelt gjordt eller må motoren ut siden kjedet er montert bak motoren?

 

Verkstedet byttet også venstre bakre belg for luftfjæringen som var "call back" fra BMW på garantien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...