Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Tenkte å kjøpe en 320D e46 som pendlerbil til og fra skolen nå til høsten. Er litt lei av å røske å rive i girspaken uten å ha noe særlig HK å leke med..(strikkmotor)

Derfor vil jeg prøve automatkasse denne gangen!

Hva mener dere om kassene? Er de holdbare?

Om jeg skulle være så uheldig å gå på en smell (herpe kassa), kan jeg finne en brukt kasse eller MÅ det være ny pga programmering osv hos BMW?

Håper noen kan dele erfaringer! Bilen jeg vurderer har gått 250.000km og er en facelift!

Takk

Skrevet

Hold deg unna E46 diesel med automat. Denne har en GM kasse kalt 5l40e og det er enkelt og greit en svak girkasse. Mye problemer med lock-up clutch (converter), ventilhus og pumpeslitasje. Ikke fullt så utbredt på 320d som 330d, men allikevel et svakt ledd. En annen sak er at lock-upen ikke går på 100% før i ca 115 km/t på 320d, kombinert med forholdsvis høy stall speed er dette veldig masete å kjøre med. E90 320d har en ZF 6hp kasse som er i en helt annen liga både kvalitets og kjøremessig.

Skulle du allikevel ende opp med E46 og 5L40E reparerer vi disse på Rats AS i Båstad. Et oljeskift m/filter hver 50-60.000km er anbefalt uavhengig av hvilket automatgir du velger!

Skrevet

Hei! Ser at du er god peiling på dette! Jeg forstod ikke helt det med lock up i 115km/t, kunne du forklart det litt nærmere? Er nyskjerrig bare.. Så om jeg kjøper en automat, kan det være lurt å bytte oljepumpa samtidig som olje da?

Skrevet

Oljepumpe og olje på motor har ingenting med automat og gjøre.

Lockup er når girkasse låser converter og slutter å slure. Dette er veldig heldig for olje temperatur og slitasje.

Skrevet

Alle nyere girkasser (etter ca 1997) har PWM styrt look-up, det vil si regulerbart inngrep. Tidligere kun av/på. Dette gir en mykere innkobling og tillater litt sluring i lavere hastigheter. Programmeringen av denne varierer veldig fra bil til bil, men på dette giret (5L40E) er den veldig "sløv" og oppfattes derfor som veldig "slurete". Den går også kun på i 4-5. Gir. På nyere girkasser er den på allerede fra 2. Gir (feks zf6/8hp). Mer bruk av lock-up gir en mer direkte og "sportsligere" drivlinje og er etter min smak mye bedre å kjøre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...