Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Fersk X5-eier, og helt ny bruker av forumet her.

Gikk til anskaffelse av en 2002 X5 3.0i for et par måneder siden. Utrolig morsom bil med en helt fantastisk motor, om enn noe tørst :)

 

Dukket opp et par ting som jeg tenkte å høre om noen hadde erfaringer med. Skal ha den inn på verksted, men greit å avsjekke om dette er vanlige feil og hva som kan være årsaken, slik at jeg står litt bedre rustet til praten med verkstedet.

 

1. Fått følgende melding i displayet: Self leveling suspension inactive. Skjønner at dette har med luftfjæringen bak å gjøre. Er det vanlig at det er kompressoren som har feilet her? Kan ikke si jeg har merket noe endring ved bilen etter at denne kom frem, men bør vel fikses.

 

2. Jeg får en usedvanlig irriterende og høy pipelyd ved gasspådrag. Også ved varm bil. Det merkelige er at denne lyden kun kommer ved et spesielt turtall. Når jeg gir på kommer lyden ved omtrent 1.200 rpm, for så å forsvinne ved 1.700 rpm. Når jeg reduserer gassen igjen kommer lyden tilbake ved samme turtall. Virker på meg som at lyden kommer fra et sted foran til venstre. Noen som har opplevd noe lignende?

 

 

Skrevet (endret)

1. Her må det en diagnose til for å se hva som feiler. Er vell mest sannsynlig en av luftbelgene som har gått hull på eller lekker. Kan selvsagt være kompressor også.

2. Hmm minner litt om viften som uler muligens? Prøv å manuelt justere opp å ned viften for å se om det blir verre eller bedre.

 

Edit: Velkommen på forumet forresten :D

Endret av warg
Skrevet

Takk for svar

 

Skal undersøke om feil lufttrykk kan være kilden til feilmeldingen på luftfjæringen. Godt tips. Har ellers sett at det ofte kan være en enkel sikring som lager trøbbel her, og det er også verdt å sjekke.

 

Når det gjelder lyden jeg opplever, så har jeg søkt litt på youtube, og jeg tror ikke det er disa-ventilen som er problemet her. Den lager en mer skranglete lyd etter hva jeg kan forstå. Skal få diagnosen på verksted etter hvert, så skal jeg komme med oppdatering.

 

Takk igjen for svar så langt 

Skrevet

Skranglete lyd=opplagring av aksling for disa spjeld defekt.

Plystre/pipelyd ved lett pådrag=vakumlekkasje I disa kropp eller membran (vakumlekkasje vil også påvirke drivstofforbruk og ytelse) falsk luft til forbrenning.

Skrevet (endret)

Pipelyden er mest sannsynlig feil på olje avdamping systemet, vanlig feil. Sprekk på en slange p.g.a tett system. Kan også være et variabelt spjeld/stepp motor på innsuget som har brukket, låst seg.

På niv.regen er det mest sannsynlig en av sensorene er defekt/full av vann. Nå er mest sannsynlig bilen stein hard bak, så du merker stor forskjell etter rep.

Endret av bmwmaxi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...