Gå til innhold

Kjøpt første BMW (E81) trenger, råd/hjelp/tips!

aok
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

forholdsvis ny her, men har krypet til korset å kjøpt min første BMW, etter 3 dager så virker det som om det kanskje kan bli fler....

Bilen er en 1-serie 118D M-sport e81 2007 (Lemans blå metallic). Kan ikke si jeg har så sinnsykt peiling på BMW og trenger derfor litt tips og hjelp, håper noen kan bidra! :)

Bilen er normalt utstyrt med litt ekstra, PDC foran og bak, speilpakke, lyspakke, keyless og comfort acsess, klima, og bluetooth for telefon, m sport styling og understell. 

Når jeg først begynte å se på 1-serie så hadde jeg to krav - hengerfeste og idrive(?!) (den store skjermen). Denne bilen hadde ingen av delene... Derfor lurer jeg på hvem, hva, hvordan? og selvfølgelig pris... 

Ser hverfall en her inne som har ettermontert iDrive i sin e81, men jeg er usikker på om dette er noe jeg vil gjøre selv siden jeg overhodet ikke har peiling....Sku veldig gjerne likt å gjort det selv, for å lært litt samt at det blir lettere med andre og mindre oppgraderinger, men tror ikke det er noe jeg skal begi meg utpå alene... Samme med hengerfeste, er det en stor operasjon? 

Ellers har jeg noen småting jeg lurer på,

1. Lyktene, angel eyes som er gule....(brune, fæle...) sku gjerne hatt de i LED eller hvite, tror kanskje det hever utseende endel? Som sagt så har jeg jo ikke peiling, men er det bare pærer som kan byttes? Gjør jeg det burde jeg kanskje også bytte i grøftlysene.

2. Spoiler/hekk, løfter bilen så den ser mer sportslig ut, får man bestillt den ferdig lakkert? Hvor bestiller man sånne ting fra? Kan ikke tenke meg at den er veldig vanskelig å montere selv? 

3. sote ruter, tenker å få dette proffesjonellt gjort, samme med å sote lyktene bak, men er usikker på om jeg vil det, blir bilen kulere? :-s  får ikke helt bestemt meg hehe :P

4. jeg har elektrisk infellbare speil, fins det en enkel måte å få de til å felle inn automatisk når jeg låser bilen? 

Det ble veldig mange newbee spørsmål, men håper noen kan svare på noe av det :) Som sagt lurer jeg mest på info rundt hengerfeste og idrive ;)

Ha en fortsatt fin kveld :)

Endret av aok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen.

Ang. ettermontering er det godt mulig det er min bil du har sett, men det er verdt å nevne at det er (minst) to andre med 1-serie her inne som har gjort det samme og beskrevet dette ganske godt også. Monteringen er ikke et problem om du er litt nevenyttig, men om du ikke har erfaring med/ønske om å demontere halve bilen er det nok best å la være. :)

Tilhengerfeste er relativt enkelt, men litt arbeid vil det jo være. Her må bakfangeren demonteres og litt slikt, samt at det elektriske må kobles til bilen før det til slutt må kodes.

1. Jeg er personlig ikke så veldig fan av LED her og der, og har enda tilgode å se noen som faktisk fungerer tilfredsstillende, men ta en kikk i denne tråden.

2. Dette får man kjøpt hos alle som selger originale BMW-deler, som f.eks. Bavaria, GS Bildeler eller Koed(.no). De leveres ferdig lakkert i utvalgte farger, og jeg tror Le Mans-blå er en av de. Jeg fikk min montert av de som lakkerte den for meg (man får ikke kjøpt de ferdiglakkert i hvit), men vil tro det er en grei jobb.

3. Ja, så lenge du ikke sortlakkerer alt. :) Det kan være verdt å nevne at man får kjøpt originalt sotede baklykter til disse (blackline).

4. Dette må kodes, relativt enkel jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen.

Ang. ettermontering er det godt mulig det er min bil du har sett, men det er verdt å nevne at det er (minst) to andre med 1-serie her inne som har gjort det samme og beskrevet dette ganske godt også. Monteringen er ikke et problem om du er litt nevenyttig, men om du ikke har erfaring med/ønske om å demontere halve bilen er det nok best å la være. :)

Tilhengerfeste er relativt enkelt, men litt arbeid vil det jo være. Her må bakfangeren demonteres og litt slikt, samt at det elektriske må kobles til bilen før det til slutt må kodes.

1. Jeg er personlig ikke så veldig fan av LED her og der, og har enda tilgode å se noen som faktisk fungerer tilfredsstillende, men ta en kikk i denne tråden.

2. Dette får man kjøpt hos alle som selger originale BMW-deler, som f.eks. Bavaria, GS Bildeler eller Koed(.no). De leveres ferdig lakkert i utvalgte farger, og jeg tror Le Mans-blå er en av de. Jeg fikk min montert av de som lakkerte den for meg (man får ikke kjøpt de ferdiglakkert i hvit), men vil tro det er en grei jobb.

3. Ja, så lenge du ikke sortlakkerer alt. :) Det kan være verdt å nevne at man får kjøpt originalt sotede baklykter til disse (blackline).

4. Dette må kodes, relativt enkel jobb.

Takk for utfyllende og gode svar! Det var din logg jeg leste ja, mye bra jobb på 1-serien din! Kan jeg spørre hvilken modell du har? 

Når det gjelder iDriven så tror jeg ikke det er noe å starte med for min del, plutslig står man der med bilen i deler... :P Men hvor får du kjøpt iDriven og det du trenger, og evt pris? 

Når det kommer til koding av det ene og det andre, er det en ekstern enhet jeg må ha, eller software? Er det noe man kan klare selv? :)

Kanskje jeg til nød kan begi meg ut på å prøve å montere h.feste, men er det best å bestille orginalt avtagbart fra BMW? 

Edit, du har noen sinsykt fine lykter, hvor har du fått tak i de? 

Når det gjelder infelling av speil så skal jeg prøve d i morgen :) 

Endret av aok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...