Gå til innhold

e36 TDS differential 25% sperre


318turbodiesel
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud på denne enheten som skal gi 25% sperre i diffen min . 

Jeg har i dag åpen 325tds 188diff på bilen i dag.

Sperrenheten er fra M3 3.0 diff . 188diff . 

Vil denne passe rett i ? noen sier den gjør det mens andre sier det blir annen utveksling å den passer bare i 325bensin diff eller M3 3.0 diff som den kommer fra . hva er rett ?Viktig jeg får vite dette slik at jeg vet om jeg må skaffe annen diff å sette den i eller om den kan settes rett i min diff .

 svar fort hadde vært utmerket  :bounce:

post-73478-0-96165700-1441104736_thumb.j

post-73478-0-31357900-1441104744_thumb.j

Endret av M51E36Touring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utveksling har ikkje diffen din akkurat nå. Den mangler jo Kronhjul. (ifølge bildene dine)

Flytter du over ditt TDS kronhjul så får du samme utveksling, men du bør være forsiktig med klaring og passning på pinjong/kronhjul, Dei skal jo egentlig shimses opp. Og det tar litt tid, + bør ha verktøy, og peiling.

 

188 diffene skal jo egentlig være like, Så viss du har 188open diff, så kan du i teorien hive i innmaten fra ein 188LSD inn i din.

Gjorde nettopp dette på min E34 med 188Diff. Og tok innmaten fra ein gammel E28 LSDiff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eventuelt shims til LSD unit opplagringa, og presshylse til pinjongen. Og LSD olje.

Du har kanskje ikkje lagerbanene til LSD uniten din? Viss du monterer lagerbanene til den opne TDS diffen din, så ryker kanskje lagerene fort.

 

 

Eg brukte opp igjen dei originale lager shimsa, og gjorde ingenting med Pinjongen. Flytta bare over Kronhjul, brukte lagerbanene til E28 diffen.

Og så brukte eg opp igjen det originale E34 Diff Huset.

Sjekka med tusj på tennene til Kronhjulet, om dei traff pinjongen sånn cirka likt som dei gjorde før. Diffen har fungert over 5000km etterpå, uten noke tull.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke så god på dette så forsto ikke helt lsd unit opplagring og presshylse til pinjongen. jeg vet ikke hva en lagerbane er . det jeg skal sette inn i min diff som ikke er der fra før av er det jeg sendte bilder av . har lite peiling på dette .  jeg setter mitt kronhjul som er i tds diffen over på den nye sperrenheten som er bilde av .  takk for info uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei som er sirkel rundt, er lagerbanene til opplagringa til Diff uniten, Som dei koniske rullelagerene skal ligge inni.

post-66869-0-13223900-1441210456_thumb.j

Lagerbanene som du har på TDS diffen din er blitt tilpassa dei originale TDS lagerene dine. Så når du monterer LSD uniten din, så kan lagerene ryke ganske fort. Pga dei lagerene på LSD uniten ikkje er tilpassa TDS lagerbanen. 

Men det kan hende det går bra :)

 

 

Her står disse shimsa, dei bør stå der du fant dei. For dei bestemmer klaring mellom tennene til pinjong og kronhjul.

- Men disse shimsa er tilpassa den originale diffen din. Så det er ikkje sikkert du får optimal klaring når du monterer LSD uniten.

post-66869-0-62693700-1441211055_thumb.j

 

 

Pinjongen bør også justeres, med ei krympehylse/presshylse, mtp hvordan tennene mellom kronhjul og treffer hverandre.

Slik ser presshylsa ut, som han her har tommelen på. Den krymper når du strammer på mutteren, slik at pinjongen går lenger vekk i fra krohjulet.

post-66869-0-67912500-1441211754_thumb.j

 

 

 

På min diff så brukte eg opp igjen dei originale shimsa, og gjorde ingenting med pinjongen, då den er eit helvete å justere.

Eg tviler på at klaringa/passninga mellom kronhjul, og pinjong blei heilt optimalt. Men det blei omtrent cirka likt som før.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg får tak i shimsa og lagerbanene som hører til LSD enheten så blir det bra ? 

om jeg skal ha det best mulig tenker jeg siden du sier klaringen ikke blir riktig å man ender muligens i raserte lagre.

Det var forresten Ekstremt bra forklart . dette ble jeg klok av :)

stor takk :)

Endret av M51E36Touring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for du bruker fortsatt ett annet differensialhus. Når man shimser en differensial så er det en "komplett" pakke med pinjong, tannhjulet/utgående, lagerbaneholderene til utgående og hele huset alt er montert inne i. 

 

i.o.m du flytter over hovudtannhjulet ikke rør pinjongen i første omgang.

 

Monter sammen med gamle shimsa, så sjekker du:

 

- Lagerklaring til bremsenheten/utgående

- Tannklaring(slark) mellom hovudhjul og pinjong. Måles somregel midt på tanna til storehjulet med måleur. (ikke biltemagreier :) )

 

Sjekk også tannbilde, men det er nok bra.

 

Tannbilde blir nok ikke mye forandra, siden det er pinjongen som i hovudsak bestemmer over 90% av tannbildet. Tannklaringa endrer seg nok, spørsmålet er hvor mye. Samme som sistnevnte med lagerklaringa. Sjekk det, så gjør du heller justeringer etterpå.

Endret av Håskjold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få tak i en komplett åpen 325i diff så setter jeg sperreenheten inni den ? Er fra en M3 188 diff så da passer muligens alt ? 

Jeg har ikke så mye greie på dette. 325 har samme utveksling som M3 3.0 diff så det går sikkert greit.

 

Jeg har hørt at tennene på pinjongen må være ganske godt matchet til kronhjulene. At f.eks kronhjul og pinjong fra 3.15 og 3.23 utveksling passer sammen. Men ikke større avvik. 3.07 og 3.15 går sikkert for det samme. Pinjong fra tds og kronhjul fra M3 passer ikke.

 

Siden du har 2.5 tds motor så fungerer ikke den så godt oppover turtallet. og ved 4.500 - 5.000 omdr er det vel slutt? En tds kasse har veldig høy utveksling i 1. gir på 5.07 mener jeg og 2.80 på 2. gir. for å kompensere for utvekslingen på diffen som er så lav som 2.56. Denne kassen på en 3.15 utveksling og dieselmotor må være en dårlig kombinasjon så lenge du ikke holder på med drifting. Du vil ha veldig høyt turtall på spesielt 1. gir og lite fart. 2. gir vil og gi vesentlig høyere turtall en du har nå. Og 6-700 høyere turtall i 100 km/t enn du har nå. Sjekk nå om du vil være fornøyd med å ikke kunne bruke 5. giret. For turtallet vil være høyere i 5. gir og 3.15 diff enn 4. gir som du  kjører nå med 2.56 diff.

 

Jeg har motsatt oppsett på en av mine prosjektbiler. 328 motor og kasse sammen med tds diffbrems. Motoren vil bli tunet til over 220 hk og sperre på ca 7K. Det vil ikke bli en spinnebil, men jeg vil kunne kjøre langt ut på girene. Ca 125 km/t på 2. gir. Jeg har ikke testet dette enda, men har stor tro på at dette vil fungere bra. Siden jeg kan dra langt opp i turtallet vil det bli skikkelig drag regner jeg med. 4. og 5. giret vil ha omtrent identisk turtall som en E36 M3 3.2 på 5. og 6. gir. Veldig fint å ha muligheten til å kjøre med lavt turtall på motorveien når en ønsker det.

 

Det letteste er jo å kjøpe en tds diff med brems og selge sperreenheten din. Still selger en 2.5 tds diff med brems til en rimelig pris. Så spørs det om han kan få den fraktet til Norge for en overkommelig pris. Men han har skrevet feil utveksling i annonsen. 2.65 er ikke riktig.

 

Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som du sier så er det samme utv på 3.0l og 2.5i så ut i fra hva jeg har forstått så vil det passe . 

er klar over turtallet blir noe høyt ja.  mener jeg ligger i dag på 2500rpm i 100km/t i 5 giret i dag .  er det så drøyt at det kommer over 3.5-4000 i samme giret i 100km/t ? sikkert vanskelig å vite med mindre man har prøvd ut akkurat dette men litt greit å vite ca så jeg ikke får fullstendig sjokk. 

vil ha en bil som er grei som spinnebil , men å kunne legge ut på noen mils kjøretur hadde jo å vært greit . skal jeg ligge på 4000-5000 omdr i 10 mil så blir jeg nok enten å sette på en annen diff eller kun bruke denne til lek og småkjøring .  Du snakker om en Tds diff med brems til en rimelig penge . hva er en rimelig penge ? hadde ikke lyst å legge mer enn 3000kr ca i diff . har andre oppgraderinger på bilen som også må taes hånd om :) 

men som jeg forstår så er det ikke vits å få ettersendt lagerbanene og shimsa som tilhører m3 sperrenheten? trudde i grunn huset var like stort og slikt men der tok jeg feil ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander man pinjong fra 3.15 og kronhjul fra 3.23 blir jeg overaska om du i det hele tatt får montert det sammen.

 

Bensinutveksing med diesel hadde ivertfall ikke jeg prøvd, er ivertfall ikke noe å kjøre langt med. Anbefaler deg enten å vente på en TDS diff med brems eller bare kjøpe en 188mm LSD unit og shimse om, det er ikke noe problem. Du må derimot lese deg opp på det, for det er som nevnt en del faktorer som enket og greit må stemme for at du skal få ett holdbart resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lsden enheten jeg har er 188mm . får bare prøve med den . går det ikke så får jeg bare sveise sperra selv om jeg egentlig er helt i mot det ......

noe TDS diff med brems har jeg aldri vært borti før :)

Jeg ville tro at du har ca 2.050 omdr i 100 km/t med 2.56 diff og original rulleomkrets. En annen kar jeg en gang solgte 2.56 diff til og 325i motor og kasse hadde dette turtallet.

I vår solgte jeg en TDS manuell kasse med andre deler til en komplett ombygging. Kjøperen var veldig fornøyd, men savnet det enda lavere turtallet han hadde med aut.kassen. Diffen er den samme.

Jeg ser at diiffer med brems blir solgt billigere her hjemme enn i Tyskland. Han som kaller seg Still selger 325 TDS diff med brems for 300 Euro, tror jeg det var. Vet ikke om han har folk som frakter til Norge.

Hør om det er noen i ditt nærområde med erfaring som kan bygge om diffen du har.

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...