EmilGundersen Skrevet September 6, 2015 Share Skrevet September 6, 2015 Hei, Har ganske nylig fått meg en BMW E39, bilen har nylig stått under endel vann. Tipper det har vært opp til dørlistene på det værste. Det har vært mye vann inne i bilen, mest i fotbrønnene bak. Jeg har til nå tørket opp etter beste evne inne i bilen. Har brukt en våtstøvsuger og tror jeg har fått ut mye av vannet fra teppene (10-15 liter) jeg har også satt en 2000w vifteovn inne i bilen i håp om å få tørket ut resten. Jeg er litt i tvil om jeg bør demontere hele teppet i bilen for å unngå noe tull i etterkant, er det mye jobb? Jeg lurer også på om det er mye elektronikk som er plassert så lavt i bilen? Jeg har brukt bilen i et par dager nå, uten noen merkbare feil. Forslag til hva som burde sjekkes ut mottas med stor takknemlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fidelio Skrevet September 6, 2015 Share Skrevet September 6, 2015 Kan jo teste en fuktmåler, og søke litt rundt i bilen. Biltema har jo en, fungerer sikkert til bil også http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Fuktmaler-2000023715/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 6, 2015 Share Skrevet September 6, 2015 Ville demontert seter og gulvteppe, teppet er så tykt at du må under med vifte skal du få det tørt. Sikkert også greit å få blåst igjennom alle kontakter i elnettet, ser for meg at vann lett samler seg der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet September 7, 2015 Share Skrevet September 7, 2015 Det er en god del elektronikk under setene på de, og et lass av jording. Men ser du har manuell seter så da har du mindre under der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 8, 2015 Share Skrevet September 8, 2015 Har du forsikring på bilen som dekker naturskade? Biler som går under vann blir som regel skrotet. Men du er jo heldig i uhellet med at vannstand ikke har vært veldig høy. Men det er elektronikk i gulvet på den. Mener airbag sensorene sitter under passasjersetet. Men den kan jo byttes hvis det trengs. Kontakter rundt omkring må tørkes. Bare du får tørket ut gulvet skikkelig, så reddes nok bilen. Håper ikke vann i eksos anlegget har skapt trøbbel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmilGundersen Skrevet September 9, 2015 Forfatter Share Skrevet September 9, 2015 Forsikringen dekket ikke "naturkatastrofer". Har nå begynt på demontering av interiøret, har tatt ut baksetet og lister baki bilen. Passasjer setet er også tatt ut, har demontert toppen av midtkonsollen. Men sliter litt med å finne ut av hvordan jeg tar av resten? Altså hele midtkonsollen, finnes det tegninger eller guider hvor dette står forklart? Det ser ut som om kontaktene under setet har sluppet med skrekken, men det er mye vann som sitter i isolasjon på teppet. Alle jordingspunkter osv som avdekkes når jeg får ut alt interiøret tenker jeg å spraye med elektronikk rens eller liknende. Hører også mye skvulpe lyder når jeg er ute å kjører nå, tipper dette er i kanalene. Finnes det dreneringshull i kanalene? Har kjørt noen mil med bilen i etterkant, og har ikke merket noe som tyder på at noe er galt. Men det kan vel dukke opp med tiden.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 9, 2015 Share Skrevet September 9, 2015 Jo mere korrosjon det dannes rundt omkring, jo flere symptomer kan det bli. Og slike feil er vanskelige å feilsøke noen ganger. Bilen er som regel konstruert til å kunne drenere vekk kondensvann. Men det kan være at du må ta ut plast/gummi plugger noen steder. Jeg har en PDF fil av en service manual til e39. Regner med det står noe der, selv om jeg ikke har finlest den. Sender deg en PM om evt hvordan du kan motta den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmaxi Skrevet September 9, 2015 Share Skrevet September 9, 2015 Bentley manual. http://koti.kapsi.fi/~postimies/BMW/E39_M5/files/E39_Service_Manual.pdf Og org. http://workshop-manuals.com/bmw/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmilGundersen Skrevet September 15, 2015 Forfatter Share Skrevet September 15, 2015 Har endelig fått ut det som trengs, endte opp med å kutte opp teppet der det er festet mot senter under dashen. Men får sy dette sammen igjen etter beste evne når det skal monteres. Bilen begynner også og bli tørr innvendig etter noen dager med en 2kw vifteovn stående på, selvfølgelig med litt gløtt i et vindu. Men jeg lurer på hvordan jeg kan tette et hull jeg har i gulvet , det ser ut som om lokket på et dreneringshull har løsnet? Og på de andre dreneringshullene ser det ut som om dette er sveiset på. Noen forslag til utbedring? Bilen blir jo fin innvendig, med nyrensa tepper og vask. Så lenge det ikke dukker opp masse elektriske feil, så går nok bilen lenge enda. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Aass Skrevet September 16, 2015 Share Skrevet September 16, 2015 Bruk elektrospray (feks.CRC 2-26) der det har kommet vann inn i kontakter/koplingspunkt. Nå regner jeg med at dette er ferskvann og ikke saltvann som har gjort skade. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå