Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Har skrevet en del om mine utfordringer med F10 tidligere her på forumet. Det at BMW F10 har ulyder interiøret er ikke en ukjent sak. Har lest en del om det her på forumet og nettet florerer av tråder om ulyder i F10. Er det slik man bør forvente av en BMW av det kaliberet? Dette er min første BMW og hadde ikke trodd at en slik BMW skulle hatt slike ulyder. Hadde tidligere en Audi A6 2005 modell, den var helt fri for ulyder og godt skrudd sammen.

Bilen min lager følgende ulyder:

- Det knirker og knaser fra bakseteområdet nær døra, når jeg kjører over fartsdumper og ujevn/hullete vei. Har prøvd å finne årsaken ved å blant annet kjøre med baksete felt ned og har også prøvd å tatt ut dekselet mellom bagasjerommet og midtarmlene. Det hjalp selvfølgelig ikke. Knirker og knaser fortsatt

- En sjelden gang kommer det en klunk bakfra, når jeg kjører over hull i veien. 

- Dekselet rundt sjåførsete knirker i svinger osv. (svakhet på sportsetene)

- Diverse raslelyder når bilen går på et tungt gir.

Det som er listet opp er kun ulyder fra interiøret, men det stopper dessverre ikke der. 

- Turbo uler høyt

- Ved varm motor så kommer det en reim lyd.

- During/skjelving ved pådrag samtidig som man svinger eller ved hard akselerasjon. Er ikke så ille på varm motor.

Jeg hadde aldri forventet det, da jeg bevisst valgte en bil fra en autorisert forhandler med BMW nybilgaranti og BMW premium selection garanti. Dette her er veldig frustrerende for meg. Det er nesten slik at jeg vil selge bilen. 

Beklager for en lang tråd.

Skrevet

Jeg har fått fikset knirking i sportssete mitt, men jeg har ingen motor eller drivverkulyder. Men hattehyllen lager lyd av og til.

Skrevet

Setet var en garantisak, dette problemet ligger i BMW sitt system. Forstod det slik at de hadde setet ute og la inn filt.

Hattehyllen lager av og til en slags rasle lyd. Den høres også skranglete ut hvis jeg slår lett med fingrene på den.

Skrevet (endret)

Synd du enda sliter med ulyder i bilen din BimmerFan. 
Det med sete skal de fikkse på garanti og når det gjelder knirking bak, sikker på at det ikke kommer fra dekorlisten på døra? 
De er sprø som faen og laget av billig blast.com 

Vet ikke hvorvidt du husker det eller ei, jeg har fått utbedret sete delen og nå byttet dekorlister venstrere dør fremme samt bakre høyre dør. 
Dette utgjorde en verden av forskjell for min del :)  Har noe knirking fra HAVC delen (der du juster klima) i svinger på varmedager der bilen har stått i solen ( 22 grader + i sol lys)  Har også noen små "klunk" som jeg ikke klarer og lokalisere, men dette har jeg også hørt i en annen F10 med justerbare dempere.  (tror det er slik bilen er) 

Videre forsvant alt av vibrasjoner "støy" ved gasspådrag etter bilen fikk preformance kit. Anbefales på det sterkeste. 
Turbo lager ikke noe ulyd som jeg merker og er på samme nivå som vår andre bil E90 :)

Har du en annen bil du kan sjekke mot? Kjenner noen som har en F10 ? Om ikke (og du ikke bor for langt unna) kan du skrive en beskjed om du skal over grensa for harry handling, møter deg gjerne så du kan sammenligne med bilen min :)

Endret av Torkild
Skrevet

Tusen takk for svar! :) 

Det med dekorlistene, hvordan kan jeg finne ut om det er de som faktisk lager ulyd ? kommer for det meste i harde svinger og ujevn/humpete vei. Kan det hende det også kan være dørpakningen, da de er kjent for å knirke på bmw. 

Setet vet jeg er vanlig feil på F10 med sportseter, men forhandler sier at de ikke hørte noe under prøvekjøring, skal ta det opp med en annen forhandler. Skal vurdere det performance kittet :) Turboen min uler rimelig kraftig, tror det er bare at den begynner å bli sliten.

Har prøvd 525'n til et familiemedlem i tyskland, den hadde også noe knirking fra setet og bak, men ikke like ille som min. Den var også mye mer komfortabel enn min da det var en vanlig F10 uten M-sport. For å ikke snakke om motoren den ga hele bilen en helt annen følelse med tanke på at det er en R6 maskin. Tar gjerne kontakt med deg når jeg er over grensen for å handle :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! :)

Det med dekorlistene, hvordan kan jeg finne ut om det er de som faktisk lager ulyd ? kommer for det meste i harde svinger og ujevn/humpete vei. Kan det hende det også kan være dørpakningen, da de er kjent for å knirke på bmw. 

Setet vet jeg er vanlig feil på F10 med sportseter, men forhandler sier at de ikke hørte noe under prøvekjøring, skal ta det opp med en annen forhandler. Skal vurdere det performance kittet :) Turboen min uler rimelig kraftig, tror det er bare at den begynner å bli sliten.

Har prøvd 525'n til et familiemedlem i tyskland, den hadde også noe knirking fra setet og bak, men ikke like ille som min. Den var også mye mer komfortabel enn min da det var en vanlig F10 uten M-sport. For å ikke snakke om motoren den ga hele bilen en helt annen følelse med tanke på at det er en R6 maskin. Tar gjerne kontakt med deg når jeg er over grensen for å handle :)

Velkommen skal du være :) 

Når det gjelder listene, få noen til å kjøre bilen mens du sitter bak. Selv fikk jeg dronningen til å kjøre, mens jeg lyttet ;)

Listene lager også lyd dersom de ikke er behandlet på en stund, dette hører du mer som en knake/gnukke lyd.

Uansett lett å kjenne igjen for en som har vært borti i de før ;) BMW forhandler har spray du bruker for å få bukt på problemet.

Kosta vel 89 kr for en boks oss min lokaleforhandler, spør etter "gummipflege spray" Du kan også kjøpe gummipflege fra amazone/ebay. 

Gjør sikkert samme jobben. Ellers har jeg nå jeg også da :P 

Vasket listene grundig før jeg påførte spray på en klut, og tørka godt av. 

Da ble gnikkelydene vekk og har ikke kommet tilbake.  At bmw ikke har funnet en måte å løse det problemet på siden 1996 (BMW E39) er for meg ganske så rart. 

Men men, enkel sak å fikse og det er ikke noe du trenger gjøre mer en 1-2 ganger pr år.  

Endret av Torkild
Skrevet

De dekorlistene på døren bak lagde knekke lyder når jeg trykket på de istad. Samme lyd som kommer under kjøring. Måtte trykke litt hardt for å få fram lyden. :)

Skal prøve gummipfledge på dørpakningene :)

Tuusen takk for svar Torkild :D

Skrevet

Et annet velkjent triks er å gjøre gummilistene og anleggsflatene skikkelig rene. Det var i alle fall sånn tidligere at BMWs gummilister var laget for å funke best uten smøring, etter det jeg har forstått.

Skrevet

Et annet velkjent triks er å gjøre gummilistene og anleggsflatene skikkelig rene. Det var i alle fall sånn tidligere at BMWs gummilister var laget for å funke best uten smøring, etter det jeg har forstått.

Lykke til med det vinters tid :) 

Uansett hvor rent/tørt det er der og da, kommer fukt seg in og pakningen fryser. Gummi Pflege er veien å gå. 

Alternativt, legg feltteip/teflonteip på karroseriert der pakkingen fra døra møter karosseriet. 

Ser det er en del over "dammen" som har fått løst problemet slik, men når vinteren kommer er du like langt her i landet med mindre du har konstant tilgang til lunken garasje:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...