Gå til innhold

Diagnoseapparat får ikke kontakt med bil (E39 520i 2000)


Tommy Tønnessen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter med å finne svar på problemet mitt andre plasser på forumet, så prøver å lage et eget emne. Problemet er at jeg klarer ikke få ut annet enn motorfeilkoder med diagnose apparatet på min BMW E39 520i 2000 mod. Har prøvd med BMW scanner 1.4.0, icarsoft i910 og med proffapparat fra verksted. Feilen jeg får opp er communication error, connection error with EWS/IKE. Det samme skjer uansett om jeg tar diagnosen fra obd1 kontakten i motorrommet eller obd2 kontakten under dashbordet.

 

Varsellampene som lyser er airbaglampen, ABS og antiskrens. Det som er litt rart er at jeg for ca 2 måneder siden tok diagnose på bilen uten problemer. Da lyste også de samme lampene.

 

Har prøvd diverse tips uten hell. Jeg har en anelse om at det kanskje kan være en jordingsfeil en plass på bilen. Noen som har en oversikt over de forskjellige jordingspunktene på bilen ? Hvis noen hadde et tips på hvor det er stor sannsynlighet for at det er jordingsfeil hadde det også vært helt topp.

 

Takk på forhånd for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målt spenningen i obd1-kontakten?

 

Du har vel både pinne 17 og 20 på plass, men ingen pinne 15. Om jeg ikke husker feil så vil 17 være til motorstyringen og 20 til resten av bilen (mulig omvendt). Med tenningen på skal du kunne måle et sted rundt 11V om du måler mot jord på både pin 17 og pin 20.

 

Ellers er et relevant spørsmål om hvorvidt du bruker samme utstyr som du greide å lese ting av med forrige gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket opp det jeg skrev tidligere og pin 17 er motorstyringen og eventuelt automatkassa. Denne skal ha minst 2V for å kommunisere og det ser ut som at det stemmer siden du får tak i data fra motoren.

 

E39 er del mer avansert når det gjelder internkommunikasjon enn de eldre bilene med obd1 og det er mulig at det ikke skal være 12V på pinne 20 på akkurat den bilen, men 0,15V høres uansett feil ut. Det kan som du selv mistenker være jordfeil noe sted eller en modul som drar ned forbindelsen. Jeg har hørt at det kan være ABS-modulen på E39 som skaper krøll, så du kan jo koble den fra og se om du måler forskjell i spenning da. Ellers er det den kjedelige jobben med å dra ut moduler en etter en for å sjekke om det er feil på en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være irr på ledninger og kontakter på en gammel bil. Under demontering av en 98 mod e39 jeg skal skrote, fant jeg irr på releer som sitter i samme boksen som motor og girkasse hjernne sitter. Under pollen filter på høyre siden. Det kan fort være irr på en eller flere kontakter ut fra hjernen. Men kontakter på hver boks rundt i bilen  må også sjekkes.

 

Ble dobbelt....Bimmers reagerte ikke......

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være irr på ledninger og kontakter på en gammel bil. Under demontering av en 98 mod e39 jeg skal skrote, fant jeg irr på releer som sitter i samme boksen som motor og girkasse hjernne sitter. Under pollen filter på høyre siden. Det kan fort være irr på en eller flere kontakter ut fra hjernen. Men kontakter på hver boks rundt i bilen  må også sjekkes.

 

Og jordingspunkter rundt omkring da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg har nå prøvd å koble ut abs modul samt airbag modulen. Det er visstnok disse modulene det er vanlig at det går noe galt med. Men ingen forskjell da heller. Vet noen hvor mange moduler det er på e39 ? Det er manuell gir.

Skal ta en grundig sjekk senere I kveld så kommer tilbake med hvordan det har gått :) takker for mange gode svar.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prater nok om OBD-2 kontakten der du enkelte steder må brue pinne 7 og 8 for å få tilgang til begge modulene fra innsiden av bilen. Eller brue 17 og 20 under lokket på obd-1 kontakten, noe som gjør samme nytten.

Ettersom du har fått kontakt tidligere fra under panseret, men ikke nå så ligger ikke problemet ditt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...