Otis Skrevet Oktober 7, 2015 Skrevet Oktober 7, 2015 Du måler bare over begge sider, på samme måte som caliper kliper. Man kan bruke skyvelære eller mikrometer.
BB454BB Skrevet Oktober 10, 2015 Skrevet Oktober 10, 2015 humbug å IKKE smøre glidebolter til kalipper.... de skivene der så helt for J** ut.. så de var moden for utskifting, og om du har merket det i pedalen, men ikke i rattet så ligger nok problemet på skivene dine bak. om du skal måle skivene med ett vanlig skyvelær så må du slipe av den ytterste rustkanten slik at du får målt skiven der klossene ligger mot og ikke bare ytterkanten. En grunn til at skivene dine var vanskelig å få av er trolig fordi du ikke slakket håndbrekkmekanismen inni skiven før du prøve å få av skiven? når skiver er gamle/slitt, så er det gjerne slitekant inni skiven også der bremsebåndene ligger mot. er man uheldig så river man med seg brekkinnmaten når man slår skiven av med makt. om man stikker ett flatt skrujern inn gjennom det ene "ekstra" hullet i skiven så får man slakket brekket en del og da kommer skiven av som en lek når man får sjokket den med ett par rapp med hammer så den løsner fra navet også.
Mjukas Skrevet Oktober 14, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2015 Oj.. Denne burde vel ha verdt bytta med klossene ja, ligger sikkert til og med over lovlig slitasje på skiven Hadde du giddet og måle kor mange mm "brei" den er? Har ikke noe godt utstyr til å måle med og tok meg ikke bryet med å slipe ned slitekanten ytterst, men jeg tror den er mellom 17 og 18 mm på det tynneste (i slitebanen). Minimum tykkelse er 18,4 så det var nok på høy tid å bytte dem!
Mjukas Skrevet Oktober 14, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2015 humbug å IKKE smøre glidebolter til kalipper.... de skivene der så helt for J** ut.. så de var moden for utskifting, og om du har merket det i pedalen, men ikke i rattet så ligger nok problemet på skivene dine bak. om du skal måle skivene med ett vanlig skyvelær så må du slipe av den ytterste rustkanten slik at du får målt skiven der klossene ligger mot og ikke bare ytterkanten. En grunn til at skivene dine var vanskelig å få av er trolig fordi du ikke slakket håndbrekkmekanismen inni skiven før du prøve å få av skiven? når skiver er gamle/slitt, så er det gjerne slitekant inni skiven også der bremsebåndene ligger mot. er man uheldig så river man med seg brekkinnmaten når man slår skiven av med makt. om man stikker ett flatt skrujern inn gjennom det ene "ekstra" hullet i skiven så får man slakket brekket en del og da kommer skiven av som en lek når man får sjokket den med ett par rapp med hammer så den løsner fra navet også. Det var skivene bak ja. Problemet var at de satt fast i navet. Når jeg hadde fått dem løs fra navet merket jeg at de også hang litt på bremseskoene, men de gikk greit å få av uten å justere på bremseskoene. Enig i at skivene så jævlige ut, men var litt overrasket over at de så såpass ille ut på baksiden mens forsiden bare hadde litt rust ytterst. Hva kan grunnen til det være? Jeg tenker at yttersiden er mer utsatt for salt, vann og annet søl fra veien?
BB454BB Skrevet Oktober 14, 2015 Skrevet Oktober 14, 2015 er nesten alltid innsiden som ser værst ut. hvorfor er godt spørsmål
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå