Gå til innhold

BMW E91 knirker i bakstilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 08 mod 318d med m-sport understell som knirker i bakstilling. Værst på venstre side, men også litt på høyre. Jeg har brukt søkefunksjonen og ser dette er et kjent problem. Men, jeg er ingen mekanikker i det hele tatt og skjønner ikke hvilken foring som skal være den "knirkeforinga". Jeg skjønner det heller ikke ut fra det delekatalog bildet.

Er det noen som kunne vært så vennlig å lagt ut et "live" bilde av hvor knirkinga antageligvis kommer fra?

Skrevet

Ok. Må man ha 4-hjulskontroll etter bytte av denne?

Om det er bærearm nr 4 eller 14 må du gjøre en firehjulskontroll da dette er hhv camber og toe-in stilling. Bærearm nr 4 (camberarm) er den eneste av alle 5 som tar opp moment, dermed er foringene til den litt mer utsatt enn de andre for de må takle dobbelt så mange bevegelser som de andre, men det trenger ikke nødvendigvis bety at det er de! Du må under bilen og se på de for alle kan knirke, men som regel er det den som Otis skriver. Og da bør du definitivt kontrollere hjulstilling etterpå.

Skrevet

Om det er bærearm nr 4 eller 14 må du gjøre en firehjulskontroll da dette er hhv camber og toe-in stilling. Bærearm nr 4 (camberarm) er den eneste av alle 5 som tar opp moment, dermed er foringene til den litt mer utsatt enn de andre for de må takle dobbelt så mange bevegelser som de andre, men det trenger ikke nødvendigvis bety at det er de! Du må under bilen og se på de for alle kan knirke, men som regel er det den som Otis skriver. Og da bør du definitivt kontrollere hjulstilling etterpå.

Det er riktig at det er foring nr 3 i bildet som mest sannsynlig erproblemet her, da dette er en lenklager foring, og ikke gummiforing som på de andre punktene.

Kan imidlertid ikke se at det skal være påkrevet med hjulstillingskontroll etter skifte (forutsatt at den var riktig før skifte) da man ikke rører med noen av justeringspunktene.

Skrevet

Det er riktig at det er foring nr 3 i bildet som mest sannsynlig erproblemet her, da dette er en lenklager foring, og ikke gummiforing som på de andre punktene.

Kan imidlertid ikke se at det skal være påkrevet med hjulstillingskontroll etter skifte (forutsatt at den var riktig før skifte) da man ikke rører med noen av justeringspunktene.

Skjønner hva du mener og i utgangspunktet er jeg enig. Men iflg manual for HA5 bakaksel så må det foretas en kontroll når boltene til camber link løsnes eller hele bærearmen byttes. Jeg kan ikke komme på hvorfor det er sånn da kun innerste eksenterbolt som stiller på camber, men kanskje fordi når du løsner ene siden så forstyrrer du automatisk den andre

Skrevet

Takk for svar Om det ikke er noe slakk i den, hva er det folk har på/i den for å få den til å lage litt mindre lyd? Ser folk får dem til å "holde kjeft" i flere måneder, men ikke fått med meg hva folk bruker..

Jeg slet litt med foring til stabstag fremme, jeg har den eldre typen selv om jeg har LCI bil mens de nye er redesignet og bedre. I og med at min funksjonsmessig var ok fikk jeg mekaniker til å smøre den med egnet fett som er kompatibel med gummi. Knirken forsvant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...