ketil74 Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 (endret) Da jeg har etter mange år med Bmw funnet ut jeg egentlig er mest glad i E39. Så jeg har skaffet meg en 99 mod 520ia som karosseriet er meget bra på og skal gjøre om bilen slik jeg vil ha den. Verd det? Ja synes det,målet er ikke å tjene på bilen men å få til bilen akkurat som jeg vil ha den og det er moro med en hobby:) Bilen er meget bra i karosseriet, automatkassen er sliten,motoren går som en drøm men en større motor vil nok bli vurdert etterhvert.Bilen er klin original og litt sparsomt utstyrt men har allerede skaffet en masse deler og utstyr til bilen. Den er eu-godkjent til 2017 så jeg trenger ikke å tenke på det med det første. Skal prøve å legge ut bilder her etterhvert men det er ikke så lett på denne siden tydeligvis. Det første jeg har begynt med er å bytte taktrekket,har tatt ut det stygge,hvite og flekkete taktrekket for å bytte ut til Anthrazit taktrekk og takluka blir byttet til glassluke i samme slengen. Da er en omfattende jobb unnagjort,taktrekket er montert unntatt noen få detaljer og soltaket er på plass. Utrolig hvor mye dritt som samler seg i glideskinnene til soltaket,alt er gjort rent ogde 4 dreneringsslangene er også byttet. Tok meg god tid og gjorde jobben over 2 dager. Nå blir det å få på plass de smådetaljene som mangler,så blir det å bryne seg på setene som skal byttes fra stoffintr.til skinn m.memory.og baksete med integrerte barneseter. Interiørplanene gikk litt i stå i helgen da jeg oppdaget at toppdekselpakningen måtte byttes og dynamoen tok plutselig kveld,da jeg ikke skal bytte motor riktig enda så måtte dette prioriteres. Nå er jeg igang med interiøret og har fått ut det gamle baksetet i stoff og gjort rent under baksetet.Det nye baksetet i skinn m.integrerte barnestoler er nå på plass.Forholdsvis enkel jobb da du ikke trenger annet enn en 17mm kopp til beltefester,10mm kopp til sidestøttene og umbrako til seterygg (3 fester) og sitteputa. Sittepute med integrerte barnestoler er også festet med en 10mm mutter under barnesete-delen. Har gjort rent setet under og på sidene,velger å ta full rengjøring og skinnbehandling etter jeg er ferdig innvendig da det helt sikkert vil bli litt støv å skitt under jobben.Pass på og dekk til evt.pyntelister og andre interiørdetaljer underveis.Fort gjort å skrape opp eller sparke i stykker noe. Da er seter,navigasjon og div.på plass:) Masse jobb men en fryd å vri om tenninga og alt fungerer som det skal:) Har også byttet ut lysmodul/frontlys,baklykter og felger. Bilder kommer:) Jobber nå med å montere pdc,så blir det å montere nye fangere. Endret Oktober 7, 2015 av ketil74 S. Gunstad og Diiesel reagerte på dette 2
stig. Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 jøss en e39 prosjekt tråd, de er det så absolut ikke mange av. stå på ketil74 reagerte på dette 1
TheMaa Skrevet September 22, 2015 Skrevet September 22, 2015 Spennende med en e39 tråd, følger med her ketil74 reagerte på dette 1
Gabz Skrevet September 24, 2015 Skrevet September 24, 2015 Flott prosjekt, og som sagt alt for lite E39-tråder for tiden, så godt å se Følger spent med! Nevne hva du har av planer?
ketil74 Skrevet September 25, 2015 Forfatter Skrevet September 25, 2015 Morsomt at noen følger med på prosjektet:) Planene er ikke helt 100% klar enda,fikk tak I denne bilen da den var meget bra I karosseriet og nylig godkjent så den har et meget godt utgangspunkt. Bilen er litt sparsomt utstyrt så den blir oppgradert ganske mye:) Anthrazit taktrekk og glassluke er nå på plass.M-fangere foran og bak er kjøpt inn,er prøvemontert så nå blir de gjort klar for lakkering. Det vil bli montert sort skinninterør m.memory som jeg starter med I helgen. Da blir det også montert El. Rattstamme og El. Innfellbare speil,har skaffet alt jeg trenger inkl.ledningsnett til alt. Jeg vil at alt skal være mest mulig originalt,så derfor blir det også montert den største stereo pakken til e39 og navi 16:9 Alt har jeg skaffet inkl.komplette ledningsnett. Jeg har også planer om å bytte motor I bilen til noe friskere enn 2 liten. Jeg har ikke bestemt meg for hvilken motor enda,jeg er litt fristet for å gå for en 3.0 da jeg vil ha noe annet enn 523 og 528. Har sjekket litt rundt omkring men ikke funnet motor og girboks enda. Er det noen som følger tråden min så kom gjerne med tips om dere har:)
Gabz Skrevet September 25, 2015 Skrevet September 25, 2015 Høres veldig bra ut! Pøs på med bilder, av både stort og smått
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå