xnett Skrevet September 27, 2015 Skrevet September 27, 2015 hei har tidligere sport om samme problem, men ikke fått dette til enda!Pasienten: E60 530D Automat 2004mod.bilen er chippet og er rullet 177.000kmservicer er fulgt.ved sterkt pådrag eller i motbakker så røyker bilen veldig svartrøyk, og jeg mener dette er mer enn normalt på en bil som er chippet.Mistenker ikke at turbo er defekt. Og har heller ingen feilmeldinger som er motorrelatert.Har byttet et par vacuumslanger som jeg mistenkte kanskje va årsak.Så håper noen av dere kloke hoder her har noen tips? Har i det siste også merket litt vibrasjon i motor/bil ved tomgang. Kan dette feks skyldes en dyse kanskje?
Hpi Skrevet September 27, 2015 Skrevet September 27, 2015 (endret) Er Egr ventil iorden og innsug er åpent og ikke gjensota? Får bilen nok luft, dvs luftfilter ok og turbo ok og ladetrykk ok og intercooler er ok og alle trykkslanger og rør mellom turbo og innsug er ok? Det er ikke sikkert noe av dette gir feilmeldinger men du vil se det ved å lese ut live data mens du kjører. Får motor det ladetrykket som Ecu ber om? Feil på dyser kan også gi svartrøyk. Hvis du leser av dyseverdier mens bilen går på tomgang så blir vel 4-5mg+ regna som maks tillatte korrigering, dette kan også skyldes at kobberpakning mellom topp og dyse lekker kompresjon. Du kan også teste om dyse har høy indre lekkasje ved hjelp av glass kobla på returslanger. Endret September 27, 2015 av Hpi TRF reagerte på dette 1
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 Er Egr ventil iorden og innsug er åpent og ikke gjensota? Får bilen nok luft, dvs luftfilter ok og turbo ok og ladetrykk ok og intercooler er ok og alle trykkslanger og rør mellom turbo og innsug er ok? Det er ikke sikkert noe av dette gir feilmeldinger men du vil se det ved å lese ut live data mens du kjører. Får motor det ladetrykket som Ecu ber om? Feil på dyser kan også gi svartrøyk. Hvis du leser av dyseverdier mens bilen går på tomgang så blir vel 4-5mg+ regna som maks tillatte korrigering, dette kan også skyldes at kobberpakning mellom topp og dyse lekker kompresjon. Du kan også teste om dyse har høy indre lekkasje ved hjelp av glass kobla på returslanger. ja fan, egr har jeg jo ikke tenkt på!! luftfilter og innsug er ok.. Sånn rent praktisk, er det mye jobb å nappe ut egr?
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 ja fan, egr har jeg jo ikke tenkt på!! luftfilter og innsug er ok.. Sånn rent praktisk, er det mye jobb å nappe ut egr? om jeg kjøper kit for å erstatte egr feks, vil ikke jeg da få feilkode på motor? motorlampe i dash
Hpi Skrevet September 27, 2015 Skrevet September 27, 2015 Nei det er ikke mye jobb men jeg vil tro at bilen din går i et eller annet slags nødmodus når den oppdager det. E39 er vel siste av 5-serie som ikke gjør noe med motoreffekt når den oppdager at Egr ikke fungerer som den skal. Din bil tror jeg gir feilkode og nødmodus, usikker på motorlys. Derfor må EGR funksjon programmeres bort samtidig som du fjerner ventilen. Dette kan f.eks TRF hjelpe deg med.
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 (endret) ja oki.. takker for svar ser på tegningene at det er en liten magnetventil til egr. så kan sjekke den og egr når jeg sliter opp panser imorgen. hadde jo vert kjekt om det var noe så enkelt egentlig Endret September 27, 2015 av xnett
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 Nei det er ikke mye jobb men jeg vil tro at bilen din går i et eller annet slags nødmodus når den oppdager det. E39 er vel siste av 5-serie som ikke gjør noe med motoreffekt når den oppdager at Egr ikke fungerer som den skal. Din bil tror jeg gir feilkode og nødmodus, usikker på motorlys. Derfor må EGR funksjon programmeres bort samtidig som du fjerner ventilen. Dette kan f.eks TRF hjelpe deg med. tja.. dette ser kanskje ikke så bra ut?
Hpi Skrevet September 27, 2015 Skrevet September 27, 2015 (endret) Nei det ser ikke bra ut, ser ut som den henger i åpen stilling med mindre bilen går på tomgang og den skal gjøre det, her er jeg i tvil. Denne skal være stengt ved full gass men hvis den ikke klarer å stenge så vil jeg tro det blir mr røyk av det bl.a fordi turbo ikke vil spole opp like lett pga mangel på eksos til å drive propellen og fordi det istedenfor bare ren luft vil komme endel eksos inn til forbrenning. Tror jeg ville skrudd den ut og bada den i diesel eller aller helst fjerna den for godt. Endret September 27, 2015 av Hpi
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 Nei det ser ikke bra ut, ser ut som den henger i åpen stilling med mindre bilen går på tomgang og den skal gjøre det, her er jeg i tvil. Denne skal være stengt ved full gass men hvis den ikke klarer å stenge så vil jeg tro det blir mr røyk av det bl.a fordi turbo ikke vil spole opp like lett pga mangel på eksos til å drive propellen. Tror jeg ville skrudd den ut og bada den i diesel eller aller helst fjerna den for godt. dette bildet er tatt uten at motor går. ser ut som stemplet er blankt og fint, så regner med denne er iorden. men denne koksingen, tenker hele greia må renses. blir nok noe jobb med å demontere hele innsuget ser jeg for meg.
Hpi Skrevet September 27, 2015 Skrevet September 27, 2015 (endret) Ja stempel så fint ut men jeg tenkte mer på akslingen som kommer fra klokka om den kan ha hengt seg opp i soten men det ser vel ut til at det må være bevegelse i stempelet ja. Men uansett så er det nok lurt med en rens av EGR og innsug ja. Selv brukte jeg 40 liter diesel i ei trillebår når jeg tok mitt innsug. Lot innsuget ligge nedi der over natta og fikk da rengjort resten med noen malerkoster og varmt vann i hageslangen. Endret September 27, 2015 av Hpi
xnett Skrevet September 27, 2015 Forfatter Skrevet September 27, 2015 ja får forsøke på det men er ikke så heeeelt overbevist på at det er det som lager røyken.. men får iallfall eleminert ET av problemene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå