Gå til innhold

Vond lukt innimellom i BMW E60

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det kommer en helt jævelig lukt i bilen enkelte ganger nå som temperaturen har synket, det er ikke hele tiden og jeg merket ikke noe i sommer.

I dag så kom lukta med en gang jeg starta bilen, måtte lufte ut før jeg orka og kjøre videre. Det kommer liksom en gang, også blir det gradvis borte, det er som sagt ikke vond lukt hele tida..

Noen som kan tenke seg hva dette er? Kan det være noe lekkasje av noe slag?

Skrevet

Helt sikkert bakterie vekst i klima anlegget. Du behøver nok en rens av klima og skifte av klima filter.

Skrevet

Takk for svar. Jeg tok å kjøpte en sånn boks med ac rens i sommer. Kan sikkert kjøpe en til å prøve, men jeg syns dette lukter som gass av noe slag og da forstår jeg ikke hva en sånn rens skal gjøre for å rette på det, det er heller ikke vond lukt hele tida, i dag har det kommet en dunst hver gang jeg har starta bilen. Men det blir borte, jeg er enig i at en slik rens sikkert hadde vært lurt om det lukta vondt HELE tida, men det er altså ikke sånn her.

Må bare beklage at jeg laget enda en tråd om dette, men jeg søkte, og syntes ikke jeg fant noen tråd som hadde helt likt innhold som dette her, det lukter ikke surt, våte sokker/ hunder eller noe sånn, men noe gassaktig mener jeg. Fant forresten dette på Vianor sine sider:

Hvorfor er AC-service nødvendig?

Det lukkede systemet holder seg ikke helt lukket under de værforholdene som råder i Norge. Selv i nye anlegg kan det forsvinne 10-15 prosent av kjølemiddelet hvert år. Derfor anbefaler vi årlig AC-service.

Lekkasje av kjølemiddel henger sammen med at AC-systemet ikke er i gang året rundt. For at pakningene i systemet ikke skal tørke ut, må AC-systemet brukes minst en gang månedlig. Normalt er ikke dette mulig i Norge, siden vi har vinterklima i flere måneder. Når temperaturen om vinteren ligger under 2-5 plussgrader belastes ikke kompressoren på samme måte som om sommeren. Systemet inneholder gasslignende middel som lekker sakte ut gjennom sprekker i tørre pakninger. Dessuten kan store temperaturvariasjoner, rystelser, vibrasjoner fra motoren og kollisjonsskader føre til at det trykkutsatte gasslignende kjølemiddelet lekker ut av AC-systemet. Når mengden kjølemiddel reduseres, går kompressoren raskere enn normalt, noe som øker drivstofforbruket. Servicemontører som arbeider med AC-anlegg må ha opplæring for å få håndtere kjølemiddelet.

Er det noe sånt så vil det vel hjelpe lite med en ac-rens boks fra Biltema f.eks. Jeg får reise innom de og høre tror jeg.

Skrevet

Det vianor skriver som er uthevet med fet tekst, er jo i ekstreme tilfeller.

Men du kan selvsagt dra innom og høre med de.

Ellers vil jeg bemerke at det er helt vanlig med vond lukt fra AC/klima når man akkurat starter bilen, men at det forsvinner etter noen minutter.

Skrevet

Det vianor skriver som er uthevet med fet tekst, er jo i ekstreme tilfeller.

Men du kan selvsagt dra innom og høre med de.

Ellers vil jeg bemerke at det er helt vanlig med vond lukt fra AC/klima når man akkurat starter bilen, men at det forsvinner etter noen minutter.

Ok, da tester jeg ett par bokser da. De koster jo ingenting så da er det vel greit å prøvde det først + nye filter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...