Gå til innhold

Går fort lei når en har kjøpt bil?

Jokkis
 Share

Anbefalte innlegg

Første E39'en hadde jeg relativt lenge (nesten et år), påkostet enorme summer, men gikk lei av småproblemer, lite utstyr og automat. Skaffet meg MX-5 som var veldig morsom å kjøre, men gikk lei av veldig bråkete eksos og lite praktiske egenskaper. Kjøpte E39 igjen, mange dyre problemer som jeg ikke hadde råd til å fikse, solgte den etter kort tid. Kjøpte billig E36-dritt, påkostet alt for mye, likte den ikke generelt, og savnet E39 veldig. Har nå E39 igjen, og er hittil veldig fornøyd, til tross for automat. Savner dog å ha en bil som egner seg til aktiv kjøring, så savner dermed MX-5'en ganske mye. Å suse rundt i en lav, høylytt, liten roadster med tight og responsiv styring og nok kraft på svingete landeveier i solnedgangen, var bare utrolig deilig. Men av erfaring vet jeg at det passer bedre som en andrebil, så kjøper heller en på siden av dagligbilen min når jeg en gang får råd, sånn at jeg kan ta den ut på tur når jeg skal "kjøre for å kjøre". 

Sier alltid i starten av et eierskap at "denne skal jeg ha lenge", selv om jeg ender opp med å selge etter kort tid.. Men denne gangen tror jeg at jeg kan nøye meg med E39'en jeg har nå en stund. Går jeg lei lite motorkraft, så går det fint an å bygge om til 528 og eventuelt kompressor. Går jeg lei automat, så går det fint å bygge til manuell med nok deler og hjelp :roll: Eneste utenom det som jeg kan gå lei av, er stasjonsvogn. Men greit å ha litt praktisk bil også. Og den er jo i god nok stand til å vare en stund, så da tenker jeg å heller påkoste ting jeg vil ha og beholde den til den er "oppbrukt". For da er det bruksverdi som gjelder, og ikke salgsverdi. 

Så kan jeg når jeg får råd, begynne å spare til E60/E90. For når jeg får en nyere bil som er god på alle punkter (som jeg mener både E60 og E90 er), altså at den er komfortabel, praktisk, godt utstyrt, morsom å kjøre (gjerne med litt mer motorkraft enn jeg har hatt tidligere, da jeg aldri har kjørt noe kraftigere enn 170hk :roll) osv., så tror jeg at jeg kan roe meg ned og virkelig bli glad i den. For jeg har enda ikke blitt ordentlig glad i bilen min, da alle enten har manglet noe eller hatt mye problemer.. Nærmeste jeg har kommet til det er første E39'en min, men tror mye av den følelsen da, og nostalgien nå, er på grunn av at det nettopp var førstebilen, og at jeg savner den første perioden med lappen. Fordi da gikk liksom alt min vei. Akkurat fått lappen, akkurat fått dame, hadde nok av penger til både bensin og oppgraderinger, sommerferie, også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første E39'en hadde jeg relativt lenge (nesten et år), påkostet enorme summer, men gikk lei av småproblemer, lite utstyr og automat. Skaffet meg MX-5 som var veldig morsom å kjøre, men gikk lei av veldig bråkete eksos og lite praktiske egenskaper. Kjøpte E39 igjen, mange dyre problemer som jeg ikke hadde råd til å fikse, solgte den etter kort tid. Kjøpte billig E36-dritt, påkostet alt for mye, likte den ikke generelt, og savnet E39 veldig. Har nå E39 igjen, og er hittil veldig fornøyd, til tross for automat. Savner dog å ha en bil som egner seg til aktiv kjøring, så savner dermed MX-5'en ganske mye. Å suse rundt i en lav, høylytt, liten roadster med tight og responsiv styring og nok kraft på svingete landeveier i solnedgangen, var bare utrolig deilig. Men av erfaring vet jeg at det passer bedre som en andrebil, så kjøper heller en på siden av dagligbilen min når jeg en gang får råd, sånn at jeg kan ta den ut på tur når jeg skal "kjøre for å kjøre".

Jeg har bare innsett at jeg må ha flere biler. Jeg har lyst på herjing i skauen med en firehjulstrekker, jeg har lyst til å føne håret mitt i solnedgangen med en manuell bakhjulstrekker og jeg har lyst til å putre komfortabelt rundt i byen med autolat i et flott førermiljø (check). Går ikke ann å bli tilfredsstilt av bare en bil for min del. Kanskje derfor jeg fortsatt sutrer selv om jeg har en bil som veldig mange misunner. Er ikke first world problem, er snakk om behov for varierte bilopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg også tenker. Hvis vi skal tenke realistisk og se hva jeg har mulighet til å eie (mtp økonomi) om noen år, så hadde jeg for eksempel vært veldig tilfredstilt med en skikkelig E60 som hverdagsbil, og en lav, bråkete MX-5 med turbo/kompressor e.l. som kosebil :) Hadde ikke skadet med en høy, feit, brei 4x4 som vinterbil heller. Sammen med en morsom bakhjulstrekker til å sladde med.

Men hvis vi skal begynne å gå gjennom bil-ønskelista, så sitter vi nok her til i morgen :lol:

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...