awt Skrevet November 21, 2015 Share Skrevet November 21, 2015 Såvidt meg bekjent holder det ikke med noe OBD om du skal kode noe som er del av Most-busen. Da må du ha egen optisk interface. Såvidt jeg husker er all media og tele koblet til MOST bus ringen. Tror du kan gjøre diagnose av MOST via OBD men ikke kode uten MOST optisk interface. Skyt meg om jeg tar feil men mener å erindre det slik http://www.bmwmotorsports.org/BMW_docs/mostbus.pdf Det stemmer nok ikke helt. Mye kan kodes via OBD også, f.eks. navigasjonscomputer, combox, head up-display osv., men akkurat Radio Professional har jeg fått med meg at mange sliter med, så jeg har igrunn ikke noen løsning der. Jeg er derimot i Bergen fra tid til annen, og har en ICOM liggende... EspenO og quandt1960 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tore Kn Skrevet November 21, 2015 Share Skrevet November 21, 2015 Beklager det ble noe rotete tekst i mitt forrige innlegg, klipp og lim fra PDF til word og videre hit.... Bra om det var nyttig info. Har googlet og lest relativt mye om Radio Professional, mange rundt om som bytter fra Business CD til Pro. Jeg er en av dem og har gjort meg noen erfaringer. Jeg har ikke peiling på koding og har heller ikke software for å kunne gjøre dette. Har en 2008 116i som hadde Business CD, dvs ingen separat forsterker. Byttet først ut fronthøyttalerene med dette settet fra Match: http://www.bassbrothers.no/bilstereo/plug-and-play/hoeyttalere/match-ms-83c-bmw-1-plug-and-play-bmw Det hjalp noe på lyden. Kjøpte så en Pro radio som kom fra en 2009 E90 som kun hadde S633A Radio Pro, dvs denne leverer høyttaler signal og ikke lav-nivå ettersom denne bilen heller ikke hadde separat forsterker. Nå ble det helt en helt annen lyd i anlegget, jeg synes det ble veldig bra. Så fant jeg ut det hadde vært kjekt å ha blåtann og kunne bruke de to siste knappene på rattet, så jeg kjøpte en Radio Prof med innebygd blåtann og USB. Den kom fra en 2010 E91 med S633A Radio Pro og S676 Hifi Høyt, dvs denne bilen har forsterker i bagasjen og radioen er i "HIFI mode". Nå virker blåtann og telefonknappene på rattet som de skal, må koble til ekstern mic. USB er ikke "kodet" så den kommer ikke opp som et valg. Lyden derimot er jo helt ubrukelig ettersom spilleren leverer lav-nivå signal. Neste blir da forsterker...... Denne Radio Pro utgaven tror jeg ikke har innebygd forsterker ettersom den ikke har den sorte kjølefinna som andre utgaver har. dvs den kan ikke settes i "stereo" mode. EspenO reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 21, 2015 Share Skrevet November 21, 2015 (endret) Det stemmer nok ikke helt. Mye kan kodes via OBD også, f.eks. navigasjonscomputer, combox, head up-display osv., men akkurat Radio Professional har jeg fått med meg at mange sliter med, så jeg har igrunn ikke noen løsning der. Jeg er derimot i Bergen fra tid til annen, og har en ICOM liggende... Ja det kan vel kanskje stemme at noen av informasjonen kan gå toveis via OBDII, jeg har ikke helt oversikt over hvilke begrensninger som er tilstede når det gjelder koding av MOST bus. Har ikke satt meg godt nok inn i det til å kunne gi et veldig godt svar. Men for de som ønsker så knock your self out! : - MOST Bus.pdf - manuals-3er-e90-12.pdf s.27 Endret November 21, 2015 av KRapp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenO Skrevet November 30, 2015 Share Skrevet November 30, 2015 Jeg er derimot i Bergen fra tid til annen, og har en ICOM liggende... You don't say! Det hadde vært genialt om du kunne prøvd deg på denne gjenstridige stereoen om du er i nærheten Det hjalp noe på lyden. Kjøpte så en Pro radio som kom fra en 2009 E90 som kun hadde S633A Radio Pro, dvs denne leverer høyttaler signal og ikke lav-nivå ettersom denne bilen heller ikke hadde separat forsterker. Nå ble det helt en helt annen lyd i anlegget, jeg synes det ble veldig bra. Så fant jeg ut det hadde vært kjekt å ha blåtann og kunne bruke de to siste knappene på rattet, så jeg kjøpte en Radio Prof med innebygd blåtann og USB. Den kom fra en 2010 E91 med S633A Radio Pro og S676 Hifi Høyt, dvs denne bilen har forsterker i bagasjen og radioen er i "HIFI mode". (...) Lyden derimot er jo helt ubrukelig ettersom spilleren leverer lav-nivå signal. Neste blir da forsterker...... Denne Radio Pro utgaven tror jeg ikke har innebygd forsterker ettersom den ikke har den sorte kjølefinna som andre utgaver har. dvs den kan ikke settes i "stereo" mode. Hm! Jeg har jo en ekstern forsterker, men det er en ettermontert Plug'n'play-sak og den står neppe på lavnivåutgang. Hos meg er lyden ubrukelig ettersom det ikke finnes noen bass. Subbene får ikke noen lavere frekvenser enn det som normalt blir filtrert ut til mellomtonene, om dere forstår. Radioen min er jo da som den første Pro-radioen din (S633, men ikke S676). Spørsmålet er da om en HiFi-kodet Pro bare leverer lavnivå eller også vanlig signal. Ellers er jeg jo like langt. Men for de som ønsker så knock your self out! Glimrende, der var lesestoffet sikret Takker! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå