Scooterengan Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 (endret) E46 330d Biln begynte så smått å lekke kjølevæske, måtte fylle på litt nå og da siste par ukene. Igår så hørte jeg en ulyd i område rundt vifta framme, etterhvert begynte bilen å ryke fælt under panseret, og dette var pga kjølevæske overalt, mye kjølvæske rundt vifta og i det område. Ulyden ble også bare verre og verre når jeg kjørte. Temperaturen er fåreløbig grei, den har ikke gått seg varm enda. Hjørnene på bladene på vifta var også avknekt noen av dem, bare en små biter... En tidligere mekaniker som så på dette mente det var vannpumpa, er det på noen måte jeg kan sjekke at det er den som er gåen? Skal man bare ta sjangsen på å bestille og skifte den? Endret November 19, 2015 av Scooterengan
Otis Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Du kan jo kjenne på vifta om den er løs. Den står vel direkte i pumpa?
E.C. Skrevet Oktober 31, 2015 Skrevet Oktober 31, 2015 Vannpumpe er greit å bytte som preventivt vedlikehold, så det er bare å gjøre. Når du først er i gang så er det lurt å ta termostat i samme slengen. Sjekk for sprekker i plasten/slanger på ulike steder. Det er lekkasje et sted og utifra dine beskrivelser bør du greie å se hvor det lekker.
Scooterengan Skrevet Oktober 31, 2015 Forfatter Skrevet Oktober 31, 2015 Som dere ser på bilde så var strammehjulet(?) som var årsaken til ulyden, den var iallefall helt rasert. Vifta var tight og fin, ingen bevegelser i den akslingen som går inn på vannpumpa. Men lekkasje er det likevel, veldig trangt å komme til får å få sett på slanger og sånt. Det spruter littegrann kjølevæske som vifta slynger avgårde, så det er jo vått i hele område der framme, så vanskelig å se akkurat hvor det kommer fra.
Scooterengan Skrevet November 19, 2015 Forfatter Skrevet November 19, 2015 Det strammehjulet er fiksa. Fant etterhvert ut at det var sprekk i termostathuset, og det var der det var lekkasje ifra. Fikk bytta den, og den lekker enda!Det er kun når ventilen åpnes i termostaten at den lekker, og da kommer det mye!Hver gang jeg slår av bilen når den er varm så ser det ut som at ventilen åpnes, og da kanskje klarer å se hvor det kommer fra, det renner da veeldig mye!Det er så trangt å komme til der at man klarer jo ikke å se nøyaktig hvor det kommer fra når bilen er igang, når jeg har demontert alt får å komme til så kan jeg jo ikke starte bilen får å se hvor det lekker, siden det lekker kun når ventilen åpnes. Det lekker ifra område rundt termostat/vannpumpa. Så jeg aner ikke, var rart hvis det skulle være lekkasje en annen plass nøyaktig samtidig som det skulle bli sprekk i termostaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå