Hpi Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 (endret) Hei, Har i det siste hatt noe lav temperatur når jeg leser av med den "skjulte" menyen. Bytta hovedtermostat for mindre enn et år siden til en ny uoriginal på 88c. Motor har ligget på 86-90c til for et par uker siden da den begynte å ligge på 79-82c. Idag bytta jeg til en ny originaltermostat på 88c men det hjalp ingenting. Kjernetemperatur viser fremdeles 81-82c som max. Så når jeg var ute å testa nå at det kom et par blink hvor den falt ned på 78c for så å gå opp igjen til 82c. Dette skjedde på mindre enn et sekund så jeg begynner å tenke at dette er elektrisk. Noen som vet hvor motortemp blir lest av og om "coretemp" i Obd meny bruker samme sensor som tempteraturnåla? Jeg har ikke EGR termostat på min bil og i tillegg så er alt egr fjerna og programmert bort. Edit: Ser det sitter en dobbeltvirkende temperatursensor i toppen. Får prøve den. Endret November 1, 2015 av Hpi
Hpi Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 Ja det stemmer Otis. Har ofte lurt på hvorfor det ofte skiller 1-2 grader mellom Inpa og Ktmp/obd 07 men dette er vel sikkert forklaringen. Denne sensoren har 2 elementer, et går til ECU og det andre går til bufferkretsen som gir signal til den analoge nåla. Denne står jo som kjent stille helt til det er fare på ferde.
Otis Skrevet November 1, 2015 Skrevet November 1, 2015 BMW mener at man ikke trenger å vite nøyaktig temp, men bare at alt er OK, så da blir det slik. Ellers savner jeg selv det å kunne lettere se tempen på motoren ifht regen av partikkelfilter er OK eller ei. Må jo ha over 75 grader.
Hpi Skrevet November 1, 2015 Forfatter Skrevet November 1, 2015 Ja de har vært i overkant sparsommelige med å vise motortemp i E6x. Fikk ladelys nå når jeg var ute å kjørte, spenning lå på 11.9v og falt til 11.3v før jeg var hjemme. Merkelig nok merka jeg ingenting på lysa men ballastene til Xenon tåler vel sikkert endel variasjon på spenning inn. Tro om det kan være en sammenheng mellom dårlig lading og at temp viser noen grader for lavt. Har ikke hatt ladelys før idag men man vet jo aldri
Hpi Skrevet November 7, 2015 Forfatter Skrevet November 7, 2015 (endret) Da var temp normal igjen. Bytta spenningsregulator idag siden jeg har kjørt ei uke med ladelys Der var det ikke børster igjen så det var på tide. Så skulle jeg samtidig bytte temperatursensor. Etter å ha prøvd i 10 minutter med en 22mm fastnøkkel så måtte jeg bite i det sure eple å innse at dette ikke gikk uten ei lang 22mm pipe. Dette hadde jeg ikke så jeg plugga tilbake kontakten på sensor og kjørte til Biltema for å handle lang pipe. På vei tilbake fra Biltema så klatra temp opp til 90 og har siden ligget mellom 87-90 grader. Om det var spenningsregulator som gjorde utslaget eller om det har vært dårlig kontakt i stikket til sensor vites ikke men jeg tror det siste. Så da har jeg bytta en termostat som ikke feila noenting og kjøpt en temperaturensor jeg ikke har bruk for.. Jaja morro med gammal bil Endret November 7, 2015 av Hpi Trond H. Olsen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå