Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann.

Har en E39 '97 som lider av "pre-ignition/pre-detonation".

Dette kommer ved belastning, og høres ut som knitring/noen slår på blokka med en trepinne eller noe.

Det følger ikke noen bestemt rytme, og slipper jeg gassen/tråkker jeg hardt, så går det vekk. Om jeg tråkker kommer det derimot en høy klakrelyd-ish i et halvt sekund.

Dette blir vesentlig verre om jeg bruker 95, så kjører på 98 hele tiden.

Har skiftet plugger, bankesensor og bensinfilter.

Noen som har noen idè? Vet at veivhusventilasjonen min er løen, kan det være den?

Kan jeg evt kjøpe noen andre plugger som kan løse dette? Jeg merker ingenting på selve kjøringen.

Skrevet

Dette slet jeg en del med på min 1999 M52 320i. Jeg kom frem til at dette var primært når jeg kjørte med 95, med 98 opplevde jeg dette ikke og alt dette var kun ved last.

Jeg synset meg frem til at det var en blanding av 95 og 98 på tanken og når denne var så å si "utvasket" etter at jeg har kjørt kun med 98 opplevde jeg det ikke mer. Jeg byttet også til NGK tennplugger til BMW M52B20. Husk 30Nm, de må ikke komme for langt ned i blokken.

Selvfølgelig kan det ha vært andre ting men jeg har ikke opplevd det etter at jeg permanent gikk over til 98. Men elektronikken skal ta seg av dette og du kan egentlig fint kjøre med 95 men 98 er anbefalt grunnet litt høyere kompresjon enn det som er vanlig på bensinbiler. M52B20 har den høyeste kompresjonen av alle M52 motorer med 11:1, de andre har 10,5:1 og er da også litt mindre utsatt for "delayed injection" og du får maks effekt med 98 fordi det er mindre elektronisk utsatt tenning.

Beste tipset jeg kommer på men kan jo ikke utelukke andre ting, men ble nyssgjerrig siden du nevnte 95/98 og jeg har opplevd det samme på min E46.

Skrevet

Tatt diagnose både med min BMW Scanner (finner ingen feilkoder, men tror ikke BMW scanner kan ta live-feed heller?) har også tatt hos GS, da påstod han lærlingen at de ikke kunne se live-feed, noe jeg ikke tror på.

Han fant iallefall ingen feil.

Hadde det vært helt borte med 98 så hadde det vært en ting, men det kommer med dette også, og knitringen er utrolig irriterende, værtfall når man kjører nære fjell/vegger.

Takk for svar forresten, dere!

Skrevet

Med både INPA og Carsoft. Vet ikke hva GS bruker, men burde da kunne få opp livedata.

Har du sjekket i diagnosetråden om det er noen i området ditt som er tilgjengelig?

Skrevet

Var èn, men han reiste bare imellom her.

Får se etter falskluft, men kan falskluft og veivhusventilasjon skape feiltenning uten at man merker det på kjøringa? Antok at falskluft fikk bilen til å jukse.

Skrevet

Om du har OBD kontakt kan jeg anbefale Carly for BMW. Nå støtter de også E seriene med den nye adapteren. Der kan du enten bruke iphone, android eller ipad til å hente ut en god del motorparametre live og følge med de når du kjører. Du kan og logge alt sammen og sende det til deg selv på mail rett fra enhenten. Er bluetooth basert med ELM327. Men siden du har 97 mod så tviler jeg på du har OBD da :/ Så da må du sikkert gjøre som E.C sier

http://www.mycarly.com/product/bmw-app/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...