bapmon Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Hei Vurderer å kjøpe meg en 2003/2004 BMW Z4 som kosebil. I prisklassen er det 2,2i 170 hk eller 2,5i 192 HK som er mest aktuelle motorer. Størst er jo som regel morsomst, men: Er det slik at 2,2i er en nyere og mer moderne motor enn 2,5i?? Er den ene mer feilfri en den andre? Andre ting jeg burde være spesielt oppmerksom på når det gjelder disse bilene Er taknemmelig for innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Begge disse motorene er så godt som like på de årsmodellene du ser på, og de er også fra samme generasjon (M54). Z4 2.5i fra 2006 og nyere har derimot en annen motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bapmon Skrevet November 4, 2015 Forfatter Share Skrevet November 4, 2015 Begge disse motorene er så godt som like på de årsmodellene du ser på, og de er også fra samme generasjon (M54). Z4 2.5i fra 2006 og nyere har derimot en annen motor. Ok! Da er større bedre og alt dreier seg egentlig bare om vedlikehold. Spesielle problemer med disse, eller er det generelt gode motorer?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet November 4, 2015 Share Skrevet November 4, 2015 Ja, dette er gode motorer, uten at jeg skal påstå jeg har enormt med peiling. Noen drikker litt olje, men det er ikke snakk om enorme mengder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bapmon Skrevet November 4, 2015 Forfatter Share Skrevet November 4, 2015 Ja, dette er gode motorer, uten at jeg skal påstå jeg har enormt med peiling. Noen drikker litt olje, men det er ikke snakk om enorme mengder. Takk: Det var det jeg ville høre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Kanon biler og motorer, M54 motoren har jeg god erfaring med og det er i mine øyne en solid maskin. 2.2 literen blir kanskje litt for tam, hadde en gang en slik på en E46 Cab. Lyden er kanon og motoren er fantastisk men litt tam mtp moment. Som flere skriver her, om du går for nyere fra 2006 så byttet de til N52 motoren, (M54 kom både som 2,2 og 2.5 liter men er i grunnen så å si like) N52 motoren var en nyutvikling og denne har jeg litt erfaring med fra en 330ix, Blokk av alu-mag legering. Eneste jeg kan si om den er at de ofte tikker som f grunnet om en kan kalle det litt feildesign av de hydrauliske løfterne. Når den blir varm så forsvinner dette som regel av seg selv. Har ingenting å si for motorens funksjon. Ville gått for 2006 mod med N52 motoren. Om du går for de eldre så ville jeg gått for 2.5 literen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Har en E 39 med 192 hk, altså M54. 150 000 km og fyller 1 l olje mellom oljeskift. Jeg bytter på 10 000 km. Det eneste som er skrudd er oljepluggen og oljefilterhuset. Har ikke byttet tennplugger selv om det skulle vært utført på ca 100 000. Jeg synes det er rart at den ikke bruker olje på high speed driving. En tur fra Vestfold gjennom Sverige, Tyskland med inntil 210 km/h som gir ca 6000 rpm, rundt om i Polen og retur. 2500 km og det er ikke minket 1 mm på peilepinnen. Bruker veldig lite bensin. Så langt fornøyd men 150 000 er jo ikke så langt. Har en kompis som bare snakker dritt om en av bilene sine: En Z4. Gått ca 75 000 km, 2006, 2007. Garasje hele året, kun sommerbruk, kjøres kanskje 2000 km pr år. Han snakker om å selge men er litt treig. Om jeg skulle kjøpe Z4 hadde jeg kjøpt den uten å undersøke noe som helst. Alt er i topp forfatning. Men det pussige er at den bilen iflg Wiki og KRapp skal ha N52 motor, men det har den ikke. Den har M54, som i min bil. Men Z4 er jo amerikanskprodusert og da får man bruke det man har idag eller så finnes det nok en annen god forklaring. Hvis du er i markedet for å handle nå så kan jeg spørre ham. Bilen er nok ferdigvokset og parkert blant Jaguarer og annet snacks. Han er visst nede i 8 biler nå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 5, 2015 Share Skrevet November 5, 2015 Har en E 39 med 192 hk, altså M54. 150 000 km og fyller 1 l olje mellom oljeskift. Jeg bytter på 10 000 km. Det eneste som er skrudd er oljepluggen og oljefilterhuset. Har ikke byttet tennplugger selv om det skulle vært utført på ca 100 000. Jeg synes det er rart at den ikke bruker olje på high speed driving. En tur fra Vestfold gjennom Sverige, Tyskland med inntil 210 km/h som gir ca 6000 rpm, rundt om i Polen og retur. 2500 km og det er ikke minket 1 mm på peilepinnen. Bruker veldig lite bensin. Så langt fornøyd men 150 000 er jo ikke så langt. Har en kompis som bare snakker dritt om en av bilene sine: En Z4. Gått ca 75 000 km, 2006, 2007. Garasje hele året, kun sommerbruk, kjøres kanskje 2000 km pr år. Han snakker om å selge men er litt treig. Om jeg skulle kjøpe Z4 hadde jeg kjøpt den uten å undersøke noe som helst. Alt er i topp forfatning. Men det pussige er at den bilen iflg Wiki og KRapp skal ha N52 motor, men det har den ikke. Den har M54, som i min bil. Men Z4 er jo amerikanskprodusert og da får man bruke det man har idag eller så finnes det nok en annen god forklaring. Hvis du er i markedet for å handle nå så kan jeg spørre ham. Bilen er nok ferdigvokset og parkert blant Jaguarer og annet snacks. Han er visst nede i 8 biler nå. Antagelig om den er produsert før 09/2006 har den M54 ja. Strengt tatt er alle produsert etter 01.09.2006 2007 modeller hos BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå