Gå til innhold

Ettermontering av hengerfeste E91 LCI spørsmål

Paugen92
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har ettermontert et hengerfeste på 2009 E91 lci 320xdrive med kabelsett fra Brink, ikke så lett å følge bruksanvisning da den viser kun noen bilder fra E90 uten beskrivelse. Får ikke lys til å virke på hengeren, må dette kodes inn? Slenger med noen bilder av koblingen, har også en hvit kontakt som jeg ikke vet hvor skal kobles til?

Koblet til can-bus

post-82935-0-42438200-1447055999_thumb.j

Hvor skal denne kobles til?

post-82935-0-97854900-1447056053_thumb.j

Koblet til baklykt

post-82935-0-94681300-1447056084_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kan bruke denne, det er BMW sin egen beskrivelse som følger med når du ettermonterer orginalt til E91. Vil tro det er så å si det samme selv om det er en annen produsent. Må kodes på orginalt (pkt 10), vil også tro det må gjøres med det du har. Se koblingsskjema pkt 13 for LCI modeller og sammenlign med det du har. Har ikke gjort dette selv på E9X modeller, kun eldre E serier, der er det enklere.

QE2190_bm0520_v1.pdf

Endret av KRapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte nettopp westfalia avtagbart og 13-polt ledningsnett på min 2011 e91. Kjøpt fra www.haagen.no. Hvis du velger riktig bil kan du last ned manualer der. Jeg tror ikke jeg fikk ledningsnett fra Brink, men mulig det er likt. Mitt har så langt fungert perfekt uten koding. Har foreløpig bare testet med overgang til 7-polt og en gammel tilhenger, men blink, kjøre og bremselys fungerer ihvertfall, samt automatisk utkobling av ryggesensorer når hengeren kobles til. Det eneste jeg har å anmerke er at jeg får opp et varsel om at det er et gåent lys på tilhengeren i check control, men alt på hengeren lyser. Mulig det er noe feil på hengeren, eller at bilen tror det skal være flere lys.

Den hvite kontakten skal i utgangspunktet ikke brukes, det er for ettermontering av konstant pluss og ladeledning til tilhenger (campingvogn f. eks).

Er du sikker på at det ikke er de helv#&/ strømtyvene som lurer deg? Jeg klipte ledningene og brukte vanlige kabelsko.

Lastet ved manualene fra haagen her.

Ledn 3 serie 107077-05430-3-samples-v2.pdf

Ledn felles 107077-05430-3-samples-v1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Muligens det kan være de ja, er det ikke litt risky å klippe å skjøyte på can-bus ledningene?

Går normalt bra det, men ville lagt litt mer innsats i det enn å kun tvinnet de sammen med litt tape rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...