Gå til innhold

e39 webasto spørsmål..

Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

hei.   har orginalmontert webasto på e39n.  

prøvde den her en dag, lot den gå i en halvtimes tid. men det ble ikke noe særlig varme inne i coupeen.  når jeg startet motoren så var jo nålen kommet litt opp men hadde håpet på at den ble varmere enn dette.    mulig den gikk for kort tid men?

en annen ting, starter webastoen som tileggsvarmer når bilen går også eller?   kan jeg slå på webastoen når jeg starter og kjører for å få den raskere varm eller er det dårlig deal og kjøre mens denne er på ?    webastoen bør vell gå seg varm når man først slår den på, og det er jo greit nok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtime drift gav meg ca 50 grader på motor, dvs akkurat på slutten av det blå feltet. Det var på en 520d.

Og da er det god temp inni bilen.

Men om du kommer ut 5 min etter at webasto har stoppet så er det kaldt i kupé igjen.

Alle e39 med webasto bruker den som en hjelpe varmer når du starter motoren.

Er du sikker på at webasto var aktiv?

Og at du ikke bare bruker ventilation?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja- slo den iallefall på med timeren som står rett ved tenningslåsen.  står ett symbol med en flamme på der.  hører jo at den fyrer opp framme.   men synes den stoppet noen ganger og startet igjen. 

kan ta å prøve den igjen.   men jeg tenker litt i retning luft/ pumpe problem.  er vell egen pumpe på disse?   siden det ikke kom noe særlig varme i kupen så må det være dårlig med sirkulasjon... 

bilen blir jo forholdsvis fort varm når man starter og kjører så regner med den starter slik den skal da : D 

bør jeg unngå småkjøring med kald motor slik at webastoen får kjørt seg varm?   er jo fristene å kjør på butikken i dritværet, selv om det er 5 min å gå... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at webasto starter i det hele tatt da?

Om du hører at den starter og stopper på samme kjøring, så er det noe feil.

Og alt sammen på en webasto kan gå i stykker, det virker ikke som det er noen gjenganger.

Jeg pleide å forsøke å bruke webasto minimum 15 min per gang for å motvirke soting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet litt mere.

Brenneren starter opp slik den skal og går som et uvær. Brenner ganske rent og, ikke mye eksos.

Fant ut at slangene som går innpå vannventilene får en god lunk.. Men det er dårlig med varme i kupen.

-så jeg holder fingrene litt på sirkulasjonspumpe jeg nå. Googlet at det kunne stå en pumpe under vannventilene men det har ikke jeg.

Står det en pumpe på brenneren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står en egen pumpe på webasto ja, den på støtdemper tårnet brukes ikke når tenningen er av og webasto går.

Men om pumpen på webasto ikke går så skal nok webasto stoppe ganske fort da det blir altfor varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...