Mornet Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 (endret) Hei. 2005 525ia. Her kjennes en brent lukt av og til, særlig etter kjøring i bakke eller "sluring" på giret, f.eks ved kjøring med tilhenger. Har byttet automatolje, ikke flushet, og filter for kort tid siden. Ny motorolje er også skiftet i sommer. Er det normalt med litt svidd lukt i situasjoner jeg nevner eller kan dette være tegn på at automatkassen begynner å bli slitt? Bilen girer ellers fint og mykt. En sjelden gang holder den seg litt lenge på giret før den girer opp. Noen med erfaring? Endret November 27, 2015 av Mornet
^B^M^W^ Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Dersom det er inni bilen du kjenner lukten, har du sett etter oljedrypp på varmeskjold over manifold? Typisk lekkasje fra toppdekselpakning som har stått på over 100 000 km, eksosen blir varmere når bilen belastes mer og det kan da lukte litt svidd av oljen som fordamper.
Mornet Skrevet November 10, 2015 Forfatter Skrevet November 10, 2015 Har vært borti problemet med toppdekselpakninger på tidligere E39'er jeg har hatt. Så kan være noe der. Siden automatkasse fungerer så fint så er det vel rart om denne skulle være klar for havari....
kje Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Kan nesten garantere toppdekselpakning som nevnt over. Gjerne grunnet tett veivhusventilasjon. Sjekk dette da en ny toppdekselpakning kan resultere i unormalt høyt trykk i veivhuset og en ny lekkasje en annen plass...
Otis Skrevet November 10, 2015 Skrevet November 10, 2015 Du sjekker vhv ved å sjekke om det er et svakt undertrykk i olje påfylling på motor.
Mornet Skrevet November 10, 2015 Forfatter Skrevet November 10, 2015 Ser jo en del oljesøl på det dekselet over eksosrørene så at det lekker er ihvertfall tydelig. Får titte litt nøyere på det imorgen.
Mornet Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 Vil en tett/feil ved veivhusventilasjon gjøre at motorlampe lyser?
And-reas Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Ikke nødvendigvis. Min E46 hadde potte tett veivhusventilasjon, ingen motorlampe der..
^B^M^W^ Skrevet November 22, 2015 Skrevet November 22, 2015 Vil en tett/feil ved veivhusventilasjon gjøre at motorlampe lyser? Dårlig veivhusventilasjon kan nok være rotårsak, men det er vel som oftest feil med en sensor eller tenning når motorlampe lyser. Du må nesten få lest av feilkoder for å finne ut hvilke(n).
Mornet Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 (endret) Ble anbefalt å skifte veivhusventilasjon hos Bilia etter feilsøk der og så evt se på lambasonder etter dette.noe isolasjon på veivhusslangene manglet også. Min motorlampe begynte å lyse når det ble kuldegrader men bil oppfører seg helt som før. Endret November 22, 2015 av Mornet
Mornet Skrevet November 26, 2015 Forfatter Skrevet November 26, 2015 Byttet veivhusventilasjon og motorlampen er borte.
^B^M^W^ Skrevet November 26, 2015 Skrevet November 26, 2015 Bra det ikke var noe mer da. Vil du skifte toppdekselpakning også eller lekker det mindre / blir det ikke svidd lukt nå?
Mornet Skrevet November 27, 2015 Forfatter Skrevet November 27, 2015 Toppdekselpakning ble også byttet samtidig. Synes jeg kjenner litt oljelukt enda. Kanskje tidligere oljesøl som må brennes bort?
johanngj Skrevet November 27, 2015 Skrevet November 27, 2015 Byttet kupefilter også? Min oljelukt gav seg først etter nye filtre. Særlig ved varm bil og kø
Mornet Skrevet November 27, 2015 Forfatter Skrevet November 27, 2015 Kanskje noe av oljedampen har satt seg i kupefilteret ja...Godt tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå