fishing Skrevet November 11, 2015 Share Skrevet November 11, 2015 Holder på å lete etter ny motor til en 2008 X3. Det står nå en N47D20A i bilen. Kan denne byttes ut med N47D20C ? Har lest mye på nett om dette. Noen sier de er helt like, noen sier de ikke er det, så det er litt frustrerende. Er det noen som vet dette helt sikkert? Noen som har gjort dette med suksess? Motoren min har knekt råde. Håper på raskt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 12, 2015 Share Skrevet November 12, 2015 Det er ikke den bokstaven som skiller motorene nødvendigvis, det angir type utslippsklasse iht Euro norm internt. Det skjedde i tillegg på den tiden en BMW intern forandring av den interne motorkodingen. Motoren du har er antagelig N47D20O0 med 177hk men jeg kan ikke vite det sikkert. Skjønner godt der frustrerende men du bør se etter en motor som har vært i en X3 primært grunnet kablingen. Det er veldig vanskelig å si om alle deler passer, de gjør det i stor grad og utfordringen er hos BMW at selv om delenumrene er ulike så er det ikke sikkert at delene ikke er identiske. Det er grunnet måten de angir numre for hver serie. Hvis jeg var deg så ville jeg først brukt vin nummeret til bilen din og funnet delenummeret til motoren din. Så ville jeg sjekket serienummeret på motoren du evt. ønsker å kjøpe og samtidig ta kontakt med BMW om de kan se i databasen nøyaktig hvilken variant det er. Jeg har aldri selv tatt ut en N47 motoren men kjenner de ganske greit. Det er litt forskjeller på de så du må nesten gjøre som jeg skriver i andre avsnitt eller bare ta sjansen og se når du monterer. Det er også små forskjeller mellom manuell og automat. Det nye motorbenevningssystemet: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fishing Skrevet November 12, 2015 Forfatter Share Skrevet November 12, 2015 Takk for svar. Motoren jeg har er en 177 hk ja, og det er automat. Kan vel skifte ut de utvendige delene slik at kablene passer regner jeg med? Bare blokka og toppen er lik så bør det vel la seg gjøre eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 13, 2015 Share Skrevet November 13, 2015 Takk for svar. Motoren jeg har er en 177 hk ja, og det er automat. Kan vel skifte ut de utvendige delene slik at kablene passer regner jeg med? Bare blokka og toppen er lik så bør det vel la seg gjøre eller? Tør dessverre ikke svare deg eksakt på det da jeg ikke er 100% sikker selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet November 13, 2015 Share Skrevet November 13, 2015 (endret) Men siden de har forskjellig utslipsklasse så må det vel være noe fysisk forskjellig med de motorene, noen som vet hva? Og hvor kan man finne delenr på motor med vin (chassis) nummer? Endret November 13, 2015 av bjorneoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 13, 2015 Share Skrevet November 13, 2015 Men siden de har forskjellig utslipsklasse så må det vel være noe fysisk forskjellig med de motorene, noen som vet hva? Og hvor kan man finne delenr på motor med vin (chassis) nummer? Kjenner ikke til eksakte mekaniske forskjeller utover redesign av reg,kjede komponenter. Så vil jeg tro det er en optimering av elektronikken som får 184hk til å bli EU5 bil. 177hk er EU4. Bokstaven er implisitt en ny utslippsklasse da en også kan se på bokstaven som en revisjon (tror de fleste ser på bokstaven slik). Ny bokstav medfører en ny typegodkjenning mot myndighetene etc. Så bruk alltid VIN Generelt: N47D20A kan være N47D20U0 og N47D20O0. Altså alle N47 varianter opp til 177hk. N47D20C er N47D20O0 (177hk) og N47D20O1 er 184hk også kalt N47N. N47D20D er antagelig N47D20O3, også kjent i de siste F seriene med 218hk N47D20B også kjent som N47D20O2 i 123d Som sagt om du er litt forvirret er ikke du den eneste. Så bruk vin. Din motors sitt serienummer og type finner du på høyre side av blokken sett fram i fra rett under gasspjeldet. Litt vanskelig å se så du må sikkert forsiktig skubbe til siden litt ledninger. Så er og google your best friend , evt også ET katalogen eller Gsbildeler sin nettbutikk som er linket til den Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorneoen Skrevet November 13, 2015 Share Skrevet November 13, 2015 (endret) Kjenner ikke til eksakte mekaniske forskjeller utover redesign av reg,kjede komponenter. Så vil jeg tro det er en optimering av elektronikken som får 184hk til å bli EU5 bil. 177hk er EU4. Bokstaven er implisitt en ny utslippsklasse da en også kan se på bokstaven som en revisjon (tror de fleste ser på bokstaven slik). Ny bokstav medfører en ny typegodkjenning mot myndighetene etc. Så bruk alltid VIN Generelt: N47D20A kan være N47D20U0 og N47D20O0. Altså alle N47 varianter opp til 177hk. N47D20C er N47D20O0 (177hk) og N47D20O1 er 184hk også kalt N47N. N47D20D er antagelig N47D20O3, også kjent i de siste F seriene med 218hk N47D20B også kjent som N47D20O2 i 123d Som sagt om du er litt forvirret er ikke du den eneste. Så bruk vin. Din motors sitt serienummer og type finner du på høyre side av blokken sett fram i fra rett under gasspjeldet. Litt vanskelig å se så du må sikkert forsiktig skubbe til siden litt ledninger. Så er og google your best friend , evt også ET katalogen eller Gsbildeler sin nettbutikk som er linket til den Okei skjønner takk for grundig svar, er litt forvirra men begynner å komme seg! Da skal jeg sjekke serienummer imorgen. Jeg har jo 318D med 136hk juli 2009 modell med N47D20C, står hvertfall det i dørkarmen på førersiden Noen sider som anbefales som jeg kan sjekke vin nummer på? sjekka vin på bmwfans.info og den lister opp 2 motorer.. Begge N47D20C, men ene er short engine 11 00 2 157 055 og andre rmfd (remanufactered?) short engine med 11 00 2 157 056, men får ikke sjekket hvem jeg har uten å se fysisk på motoren min? Endret November 13, 2015 av bjorneoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet November 3, 2019 Share Skrevet November 3, 2019 På 13.11.2015 den 20.50, quandt1960 skrev: Kjenner ikke til eksakte mekaniske forskjeller utover redesign av reg,kjede komponenter. Så vil jeg tro det er en optimering av elektronikken som får 184hk til å bli EU5 bil. Jeg har en 2013mod F11 med N47D20C og denne har AdBlu-tilsetting og Euro6. Dette er en 184hk. Tror dette er siste utgave N47 før den blir utskiftet med B47. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet November 4, 2019 Share Skrevet November 4, 2019 På 13.11.2015 den 23.21, bjorneoen skrev: Okei skjønner takk for grundig svar, er litt forvirra men begynner å komme seg! Da skal jeg sjekke serienummer imorgen. Jeg har jo 318D med 136hk juli 2009 modell med N47D20C, står hvertfall det i dørkarmen på førersiden Noen sider som anbefales som jeg kan sjekke vin nummer på? sjekka vin på bmwfans.info og den lister opp 2 motorer.. Begge N47D20C, men ene er short engine 11 00 2 157 055 og andre rmfd (remanufactered?) short engine med 11 00 2 157 056, men får ikke sjekket hvem jeg har uten å se fysisk på motoren min? Sjekk fysisk hva som er gravert inn i blokken. N47D20C er den siste offisielle versjonen (Revision C) med visse tilpasninger for hver serie den sitter i. Fins en D også men den har jeg aldri skjønt hva egentlig er, trolig den som står i noen av de siste modellene i 2013-2014? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå