Gå til innhold

Erstatte Automat 523ia


Simfju
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, 
Har en bmw 523ia 98 mod, 
Jeg har lest av platen på gir kassen å der står det oven fra og ned, ( på det grønne skiltet ) 
Nr: 0547007

Nr: 1056 000090

Bmw Nr: 1422 129

 

Ut av det har jeg funnet ut at dette er en kasse som heter A5S210Z-OX

Noen som vet om dette stemmer ?

 

Så kommer spørsmålet. Kan jeg bytte til denne kassen her ?
Jeg har en kasse fra en 528ia 98mod liggende, 

Den heter 
Nr: 0455581

Nr: 1056 000095

Bmw Nr: 1422 028

 

Å den har jeg funnet ut at heter A5S310Z-OP

 

Begge kassene har Grønnt merke skilt. 

Jeg har ringt flere BMW verksteder, tilogmed ett BMW Norge anbefalte meg. 

Det er vekstedene som har funnet ut at den ene heter OP og den andre OX på slutten, Men ingen kan si meg hva som er forskjell på kassene ? Syntes dette er merkelig, 

 

Noen her som vet om jeg kan bytte ? 
 

Men syntes ikke dere også det er rart at ingen verksteder eller BMW spesialister kan svare på hva de to siste bokstavene betyr ? 
Om jeg leser her og der på nettet så mener folk mye forskjellig, 

 

Noen som kan hjelpe meg ? Noen som trenger noe mer info for og hjelpe meg så si i fra.

Jeg har ingen data eller skilt nr på den bilen som 528 gir kassen er i fra, Men 523en har jeg jo selv da. 

 

post-71371-0-21275400-1447801949_thumb.j

post-71371-0-63628200-1447801975_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa i seg selv er jo ZF sin 5HP-18, grønn skilt angir oljetype, det finnes en annen utgave med svart skilt, men det er forbeholdt de eldre E34 og E36.

 

Det er jo ikke uvanlig at kassene har noen mindre modifiseringer i løpet av levetiden og får andre delenummer. Ettersom "hovednavnet" er A5S310Z (auto 5 speed 310 Nm ZF) så er det vel ikke umulig at det har blitt noen endring i kodene for å skille utgavene fra hverandre på annet enn delenummer.

 

Jeg vil tro at den passer helt fint overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ja jeg har også en mening om at dette skal gå greit. 

Men kan det være at bilen eller automat hjernen er programert sånn at når det er en med OP på slutten så nekter den å snakke med kassen? At dette er lagt inn så det ikke går ? At den da bare må kodes om ?

Noen som har kodet om gir kasse hjerne før på verksted ? 

Har også funnet ut at hvis enn søker etter en med OP på slutten, altså en fra en 528. Så er den til en bil med noe de kaller lang bak aksel ? At det kan være en diff bak med lavere utveksling, men kassen er lik. Så da får kassen også bare ett annet navn, Nesten bare for å forvirre folk ? 

 

Tror jeg prøver å bytte jeg :) 

Men om noen vet noe mer eller har tips om hvem jeg skal ringe så si i fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. Gir kassen ble puttet i bilen og ingen feilmeldinger kom. Så tror denne kassen passer. 
 

Men etter litt kjøring på parkering så stoppet den og all oljen ligger bakken. TOPP DA !!!

Så har det blåst ut en pakning rund en føler eller noe på kassen, Altså en plugg til en kabel bak på kassen. 
Noen som har sett dette før ? Det er bak på kassen. 

Noen som vet om dette kan skje ? eller er det da noe veldig galt med kassen ? Den giret og ingen ulyder når det funket. 


 

Rød merking på bilde viser hvem 

Håper noen vet noe. Har ikke lyst å ut med kassen igjen.

post-71371-0-81756100-1448992260_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare hende den ble festet dårlig. Billigste er jo å fylle den opp med olje etter korrekt prosedyre. ZF har lagt det ute på nett og det finnes også videoer på youtube, så det er bare å google modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 
At den er festet dårlig ? Det er jo pakningene i rundt den som er blåst ut. Ikke selve pluggen som settes i koblingen. Eller at koblingen som står på kassen som var festet dårlig ?

Nå har jeg i vertfall tatt den gamle girkassen, som sto i bilen og sett hvordan det er å bytte den koblingen i kassen. Den er det bare to gummi pakninger rundt. O ring henter det vell. ( pluggen må dyttes inn i kasse ) Så denne går an å ta ut bare ved å skru av bunn panne på kasse å så skru løs en plate som står i veien. Ingen farlig deler løsner. Litt knot men det går ganske greit. 

Men hvordan har det seg at oljen har klart å presse den ut ? Den står jo bare inn i samme rommet som oljen til kassen er i ? Altså du ser den når du har skrudd av bunnpannen på kassen, det er vell ikke olje trykk på dette stede i kassen ? Er vell bare olje trykk i selve ventilhuset og converteren ? At kassen bare suger olje fra selve bunnpannen ? 

 

Er det mulig at verkstedet har brukt feil olje eller at de har fylt for mye olje, Å ikke kjørt den varm å tappet ? For de sa de hadde kjørt 500m så blåste den ut oljen.  Da da lurer jeg på om oljen har utvidet seg så mye at det har blitt for mye olje i gir kassen ? Slik at det blir trykk å så vil noe gi seg. Å at det nå var denne O ringen.

 

Har hørt at denne oljen kan utvide seg masse når den blir varm ? Men er litt usikker på om det stemmer selv. Noen som vet ?

 

Jeg lurer jo litt på om noen kan vite. For hvis jeg skal gå å si at jeg tror at verkstedet faktisk har gjort feil, Så må jeg vite at det ikke er trykk på det stedet i kassen. 
Jeg vet også at de har brukt dextron 3 olje. 

Takk til de som leser å svarer :) Håper noen kan vite noe. 

 

 

 





 

post-71371-0-17941300-1449078454_thumb.j

post-71371-0-34012700-1449078464_thumb.j

post-71371-0-69447900-1449078482_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen. 

Nå har jeg byttet pakningene på kassen, Det gikk veldig fint. 

Men når jeg skal begynne å skru, så begynner jeg med å løsne på fylling skruen i bunnpannen. Den som er opphevet med stor unbrako. 
Da renner det ut ca 4 liter olje. Er ikke det litt mye ? 
 

Så bytter jeg filter og fyller på nytt å kjører gjennom girene som vis på ZF sin film på Youtube.

Venter på varm olje og ser at olje nivå er rett osv.. 

Jeg fikk på ca 5-6 liter. Men kassen er helt død, men jeg sitter jo igjen med de 4 liter som kom ut til å begynne med.
 

Her har vell verkstedet fylt litt for mye olje vell ? 

Som skrevet tidligere så kjørte verkstedet ca 500m før den ikke dro lenger, Å da hadde jo oljen kommet ut ved de pakningene. 
Så hva skjer når de fyller for mye olje ? Noen som vet om det fører til havari av girkassen ?

 

Eller er det noe jeg kan gjøre siden den er helt død ?

 

Feilkoder er lest av å det er ingen feilkoder. 

 

 

Håper på svar fra dere :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvilsomt at oljen kom ut derfra, er minimalt med trykk i bunnpannen og det er heller ikke over det nivået. Sikker på at ikke det var simmeringen/bussingen foran (på converteren) som skjærte seg? Jeg jobber med automatgir, har også flere 5hp18 kasser liggende. Har verksted i Båstad, Østfold og kan hjelpe deg :)

Tlf: 97077741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...