B. Sveigdalen Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 Hei 523'n har de originale M-Sport felgene, og disse har ulik felgbredde / dekkbredde foran og bak. Da jeg fikk den førstegangsgodkjent ved import, sto den på vinterhjulene, så dette ble ikke noe tema da. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å hatt de alternative dekk og felgdimensjonene innskrevet i vognkortet. Ønsker ikke å drive å sette på vinterhjulene før EU-sjekken slik jeg gjorde på E36'n. Husker at de grein på nesa over M3 felgene med ulik bredde som satt på den. Siden disse felgene ble levert originalt på E39'n, finnes det sikkert en slags bekreftelse på dette fra BMW. Sulland på Lillehammer kunne ikke hjelpe meg, så jeg regner med at jeg må kontakte en annen instans innen BMW. Hva eksakt er biltilsynet ute etter av dokumentasjon, og hvor spør jeg etter dette? Noen som har vært borti dette og har erfaring? Søkte litt rundt her inne, men fant ikke noe eksakt svar i de trådene jeg gikk gjennom. På forhånd takk!
D.Toft Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 jeg brukte papirer fra realoem.com når jeg godkjente min med m paralell felger i 18" med 2 bredder. har du ikke gammalt vognkort å vise til? står det i det gamle, så burde saken være lett
B. Sveigdalen Skrevet November 19, 2015 Forfatter Skrevet November 19, 2015 Det svenske vognkortet sier faktisk at bilen bare har 15" hjul. Derfor satte jeg på vinterhjulene og tok ikke denne diskusjonen på førstegangsgodkjenningen. Men I den originale utstyrslista står M-felgene oppført, så de satt utvilsomt der da bilen var ny.
hsd Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 Hvilken felg og dekkdimensjon er det snakk om? Det folk flest dokumenterer med er at tilsvarende karroseri (e39) er blitt levert med samme felg og dekkdim. Har du flaks står det i instruksjonsboka eller i dørkarmen (lufttrykktabellen). Selv godkjente jeg hjul med ulik dim fra E36 M3 på min 318Is, dette ved hjelp fra BMW Norge.
D.Toft Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 (endret) står dekkdim i dørkarm, 255 bak og 235 fremme. gjorde det på min 520ia Endret November 19, 2015 av D.Toft
B. Sveigdalen Skrevet November 19, 2015 Forfatter Skrevet November 19, 2015 Det er 235/45-17 dekk på 8" felg foran og 255/40-17 på 9" felg bak. Og du har rett, disse dekk og felgdimensjonene står faktisk i instruksjonsboka. Sjekket det nå, det tenkte jeg ikke på i det hele tatt. Så dersom Biltilsynet godtar dette fordi det står som godkjente dimensjoner der, så er det kanskje ikke så store problemet likevel.. Jeg får ringe og sjekke med dem. Nå blir heller ikke dette noen sak før til vårs uansett.
D.Toft Skrevet November 19, 2015 Skrevet November 19, 2015 dimensjonen blir godkjent, men, dem vil stille spm ved felgene. for dem står ingen plasser. om du skaffer utstyrslisten med rammenr på den bilen, samt utskrift fra realoem.com så skal dette da gå. B. Sveigdalen reagerte på dette 1
B. Sveigdalen Skrevet November 20, 2015 Forfatter Skrevet November 20, 2015 Hei. Gikk til realoem.com, og der fant jeg felgene, "BMW LA Wheel, M parallel spoke 66". Delenumrene stemmer dessuten med det som står stemplet inni felgene, så der er det ikke noe tvil. Det som mangler da er å få knyttet disse spesifikke felgene til bilen min, da Options lista knyttet til chassinummeret på bilen kun sier "Option 788 - M Leichtmetallräder" Det var derfor Sulland ikke ønsket å si noe, da de eksakte dimensjonene på felgene ikke var listet opp. Men forstår det slik at Biltilsnynet godtok dette i ditt tilfelle, så da jeg tror ihvertfall jeg skal være nærmere en løsning dersom jeg møter på Biltilsynet armert med disse opplysningene. I verste fall har jeg en originalbrosjyre på bilen, med bilde av felgene og dimensjonene listet opp, så det burde være et ytterligere bevis på at bilen var levert med disse felgene. Vi ser hva som skjer. Takker for inputen!
D.Toft Skrevet November 20, 2015 Skrevet November 20, 2015 funket fint for min del dette ja, så bør ike være noe problem hos deg, om ikke kontrolløren er vrang. er bare å dokumentere så mye som mulig, fpr dokumentasjon liker dem lykke til
B. Sveigdalen Skrevet November 22, 2015 Forfatter Skrevet November 22, 2015 Takker for det, vi satser på at det går i boks! D.Toft reagerte på dette 1
B. Sveigdalen Skrevet Februar 8, 2016 Forfatter Skrevet Februar 8, 2016 Tar opp igjen denne tråden, da jeg fant noe grei dokumentasjon i bokhylla hjemme helt tilfeldig. Rundt 2004 hadde jeg tydeligvis vært innom BMW forhandleren og grepet med meg en 5-serie E39 brosjyre og tilbehørsliste. Inni tilbehørslista ligger det også prisliste, hvor Paralelleike 66 med 8" og 9" brede felger er satt opp som tilleggsutstyrspakke til den nette sum av 26 500,- Så der har jeg det plutselig svart på hvitt at felger med ulik bredde var en fabrikkopsjon her i Norge. Sammen med den andre dokumentasjonen, burde dette holde for biltilsynet. Bilen er dog parkert for vinteren, så dette blir et prosjekt til vårs. Dersom noen har behov for kopi av noe i denne lista for å se at en eller annet ting var originalt ekstrautstyr på E39 i det siste modellåret, så ta gjerne kontakt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå