Gå til innhold

Reimskive-bytte på en BMW X3 E83


Jarkko
 Share

Anbefalte innlegg

Har en X3 2.0d med M47TU2 motoren.

 

Merket at "noe" ikke stemte i sommer da AC-en plutselig bare blåste varmt.

Kikket ned på kompressoren og så at AC-reimen var borte vekk.

Så jeg kjøpe bare en ny og fikk satt den på - men bare et par uker senere var den borte igjen.

Skjønte raskt tegningen, og tok et par bilder med mobilen for å se hvordan det stod til med reimskiven.

Jeg kunne da se noen få sprekker, men alt virket fremdeles ganske fast og fint. Reimskiva flyttet seg ikke en millimeter med håndmakt.
Kunne ane en liten wobble i skiven når bilen gikk på tomgang, men siden det nå var blitt kjøligere så tenkte jeg at jeg fikk bare klare meg uten AC en stund.

Bestilte ny reimskive og bolt, og la dem på hylla, og noterte dette bak øret som en To Do. Later.

 

3mnder frem i tid, og vulkaniseringen på reimskiven er nå helt ferdig,

Den klaprer og vandrer og holder et voldsomt leven.

Den kan lett beveges 4-5mm inn/ut med to fingre.

Ikke bra!!

I dag prøvde jeg, 3-dje helg på rad, å løsne den #¤%&@£$ bolten som holder reimskiven.
Hvordan KAN den sitte så inni granskauen fast!?

 

Føler jeg har prøvd "alt".

 

Satt bilen i høyeste gir, fikk noen til å stå på bremsen, og brukte en jæskla lang latmannsarm.
Resultat: Motoren gikk rundt.

 

Prøvde så ghetto-metoden ved å spenne fast nøkkelen mot noe "hardt" - i dette tilfellet bakken - og starte bilen.
Resultat: Nada.

 

Laget så mitt eget spesialverktøy, med utgangspunktet i bilder av BMWs eget verktøy funnet via google .
Sikter til det verktøyet som skal holde veivaksel og reimskiva i ro fra "forsiden" - ikke det som låser svinghjulet fra undersiden av åpningen i girkassen (visste ikke om denne før mye senere, ellers så hadde jeg nok laget en slik).

 

Brukte ganske mye tid på lage en perfekt passform slik at alle tennene på verktøyet hadde jevnt kontakt og kreftene ble godt fordelt før en kastet bøttevis med moment på problemet.
Resultat: Armen på verktøyet bøyde seg som om det var laget av smør når jeg dro til med latmannsarmen min. Kransen mistet også en liten bit av en av tennene. Aluminium støp!? Trodde at skiva var laget av stål!

 

Laget så i dag versjon 2.0 av verktøyet, der armen på verktøyet ble fabrikkert ut av en bit med 60x10mm flattjern.
Laget armen så lang at den rakk ned i bakken og hvilte med ca. 45 graders vinkel når den var festet i kransen på reimskiven.

All den tid alle kreftene gikk vertikalt gjennom flattjernet på høykant så skulle en tro at dette ville holde.
'Nå!', tenkte jeg, 'Denne bøyer seg IKKE! Bilen løfter seg og tipper over på siden før DET skjer!"
Resultat: dro i filler ALLE tennene på reimskiven som om de hadde vært laget av tin.

 

Trodde faktisk først at jeg endelig hadde klart å løsne bolten, men måtte jo le av det absurde i det jeg oppdaget at det bare var smuler igjen av tennene.
Aner ikke hvor mye moment jeg klaret å få på bolten med 1,5meter langt rør til hjelp, men det må ha vært betydelig.
En kan jo nesten begynne å lure på om det var links-gjenger på bolten!  (Det er det ikke! Har sjekket må dere tro!)
Kanskje en av de tidligere eierne har fått byttet reimskiva, og den gamle bolten så er blitt brukt om igjen med masse loctite!?

 

Er litt små deprimert med tanken på all den jobben jeg har lagt ned i dette uten noe godt resultat.

 

Med mindre jeg finner noen som har tilgang til luftverktøy som får plass mellom kjøleren og reimskiva så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.

Et alternativ er å demontert hele fronten og ta ut vifte og kjøler mm. helt til en kommer til med en elektrisk muttertrekker  - men fysj for en jobb!

 

Sitter her og vurderer å kjøpe det korrekte verktøyet som BMW selv nå foretrekker og som også er beskrevet og illustrert i TIS for akkurat denne jobben (fant ikke denne informasjonen heller før altfor sent).

 

Dette verktøyet finnes på ebay til en relativt rimelig penge, men får den jo sannsynligvis ikke hjem før om 3-4 uker - og så lenge holder ikke den reimskiva i bilen min.

 

Siste mulighet er naturligvis å ta den med til BMW og la dem klore med det, men jeg har ikke lyst til å gi meg.
BMW tar sikkert et trillebårelass med tusenlapper for jobben, så det frister uansett lite.
De tar jo 4500,- bare for selve reimskiva, så hvem vet hva slags fantasi summer de kommer til å kreve! 10? 12? 15k?

 

Noen i Arendals-området som har et lite verksted og har lyst til å hjelpe til med å få av reimskiva??  Helst i går :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt ved noen bilder.

 

Først to bilder som viser reimskiva i juli.
Så to bilder fra november.

 

Ingen dramatisk forskjell, men helt klart større riss/revne - og forskjellen mellom hvordan dette ser ut med bilen i gang er ganske betydelige.

 

Hadde tenkt å legge ved to videoer, en et etter ny-montert AC-reim (for andre gang) i juli, samt en fersk video nå i november. Men fikk ikke LOV til å legge dem til.
Er det filformatet (.mp4) som er problemet, eller gjør noe annet feil?

En kan tydelig høre "klapringen" på begge videoene, men på det siste er det skummelt høy lyd fra den og det ser ut som det ytterste hjulet kan falle av når som helst  :(

Skal prøve å få til å legge det opp senere.
 

I stedet legger jeg inn noen bilder av verktøyet mitt.
Det siste er ETTER at den ble bøyd.  Hadde tredd over den en bit av et rør fra et skadet stillas. Solide greier, men den bøyde seg som ingenting.

 

I juli:
 

 

 

I november:
 

 

 

Verktøyet:

 

 
 
BØYD!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

 

Vet ikke om girkassen er lik på din, som på min, men se denne tråden for 2 løsninger på å få låst veiv.

http://bimmers.no/topic/802730-bytte-av-vibrasjonsdemper-reimhjul-p%C3%A5-veiv/

 

Bjørn

 

Jeg har H-kasse på min X3, og samme "inspeksjonshull" som din.

Likte verktøyet ditt!  Skulle ønske også jeg hadde fokusert min energi på den løsningen først, men tenkte det "enkle" var lettes. Pah!

Er nettopp en kopi av dette BMW original spesial verktøyet jeg vingler med fingeren over kjøp-knappen på.

Selv om den ikke kommer raskt nok så kan den gjøre nytte på NESTE reimskive.

Jeg er nemlig så gal at jeg har nå kjøpt enda en X3   :D

Jobb bilen min tok kvelden (ikke et stort tap, en 2003 Opel Combo) og brukte det som en unnskyldning til å kjøpe meg noe mer komfortabelt med det all viktige firehjulsdrift for å komme meg helt frem til huset vinterstid :)

Det ble en 2004 (11.2004) med samme motor, og sannsynligvis de samme problemer etterhvert.

Fordelen med denne er at den forrige eieren har dumpet syke mengder med penger i den, og har nettopp byttet svinghjul, clutch, ALLE skiver, klosser og calipere, storservice i tyskland med inspection II, nylig full olje-antirustbehandling, GLASSBLÅST topp for å fjerne koks, byttet EGR ventlig osv etc. Trekker en fra alle disse kostnader så kostet bilen egentlig bare lommerusk ;)

Men er likevel helt avhengig av å få den første i orden så raskt som over hode mulig.

 

Låsingen med slik splint ved siden av starteren har jeg liten lyst til å teste da jeg har lest om mange som sitter igjen med knekte verktøy og småbiter som ligger og skrangler inne sammen med svinghjulet.

 

Du har ikke lyst til å låne meg verktøyet ditt vel? :D

Brukte du den bare "rett i hullet" og lot den hvile mot girhuset? Eller hadde du en festeanordning lik det som på det originale 11 8 180 settet?

Vet ikke om dette er lov, men her er en link til ebay-annonsen på den jeg vurderer (men den er da som sagt 3-4 uker unna):

http://www.ebay.de/itm/BMW-Schwungscheibe-Blockierwerkzeug-Satz-Riemenscheiben-Kurbelwellen-Werkzeug-/181221403142?hash=item2a31a32a06:g:~fwAAOSwZkJURhcb#shpCntId

Blir linken fjernet så bare google etter bilder av BGS8573

Endret av Jarkko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til da?

Jeg har også en "blank", dvs den har jeg ikke skjært ut "tennene" i toppen på. Tar deg nok ikke mer enn en times tid å skjære dette ut med vinkelsliper. Jeg har kun brukt vinkelsliper med kutte og slipeskive for å lage mitt.

Bor i Froland, et steinkast unna Arendal.

Eneste som stopper meg fra å MacGyvre en slik med en gang (bortsett fra ilske naboer om jeg setter i gang med vinkelsliper i beste halleluja-tid :)) er at jeg vet det tar tid å få "gnaget" tennen på verktøyet slik at disse passer. Lettere om en hadde hatt et gammelt svinghjul med tilnærmet samme antall tenner å tørrtrene på.

 

Er også litt nervøs på om den hadde sittet på plass av seg selv, og føler jeg måtte ha mekket noe tilleggsutstyr som holder den mot svinghjulet når en skal dra av bolten.

Hvordan løste du det med den du laget?

 

Endret av Jarkko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at de fleste andre bare bruker muttertrekker

Gjerne, om noen kan gi meg et tips til en jeg kan kjøpe - en som ikke bygger mer enn 89mm :)  8,9 CENTIMENTER.

Det er trangt og J***** foran i X3-en.

Måtte plukket fronten i atomer for å kommet til med en vanlig mutter trekker.

Finnes et knøttelite luftverktøy fra M7 som ganske OK, men måtte fremdeles demontert vifta som et minimum.

Og så må en ha en stor nok kompressor (til nød to små i parallell) til å kunne ha nok luft til å kjøre den i nærheten av de (guesstimerte) 4-500Nm en trenger for å bryte løs bolten.

http://www.mighty-seven.com/products/detail.asp?id=312&uID=1&cID=2

 

Mer info om den her:

http://m7.en.alibaba.com/product/577512638-210062256/m7_NC_4610N_1_2_Dr_Super_mini_air_impact_wrench_set.html

Hadde jeg koblet begge mine 2,5HK sammen med en Y-splitt så hadde jeg KANSKJE klart 450 liter i minuttet, så det kunne gå.

Men alt dette er av akademisk interesse, da jeg ikke har en M7 NC6410 liggende og skrangle i verktøykassa mi :D

 

Endret av Jarkko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fy-ti-grisen for en jobb.

Fikk først låne verktøyet Brillebjørn hadde fabrikkert, men dessverre passet det ikke på min bil.
Åpningen i girkassen var for liten og verktøyet kunne ikke være mer enn 1,5cm bredt.
Så dermed ble det plan B, og jeg kjøpte en kopi av BMWs eget verktøy for jobben.
Fant et på ebay til ca. 750kr inkl frakt. Betalte 160kr for fortolling og 25% moms på toppen.
Det kostet "litt", men uten dette verktøyet så hadde denne jobben aldri blitt ferdig.
 

Låste svinghjulet og prøvde med et biltema 1/2" 70cm langt leddhåndtak. Ikke en sjanse.
Brukte 1,5m rør over denne, og fremdeles flyttet den seg ikke en millimeter selv om jeg hang på den med mine 82kg.

Fant så frem et T-håndtak i 1/2" som rigget til slik at jeg kunne jekke den opp med en liten 2 tonns jekk.
Prøvde flere ganger og bilen LØFTET seg! Galskap!
Var drittnervøs hver gang det knaket i bilen for jeg var nå 99% sikker på at bolten kom til å knekke før den løsnet.

Forlenge armen litt etter litt, og ved tredje forsøk trodde jeg at jeg hadde den, men i stedet så dro jeg rett og slett av "firkanten" på nøkkelen. Var helt paff. Nå var jeg lei, og leverte den fra meg på et lite verksted her i byen.
Tror du ikke han ringte meg litt ut på dagen og sa at dette gikk bare ikke.
Han hadde aldri vært med på at dette satt så inn i granskauen godt fast.
Han hadde egentlig gitt den opp, men han hadde hørt via-via at det fantes et BMW-spesialverktøy som han skulle be om å få leie fra Bavaria! :D 
Fortalte han at jeg hadde jo dette og at jeg kom om 30 minutter!

Vi fikk på verktøyet og dro til alt vi maktet med en 3/4" nøkkel og hylse.
Etter mye stønning og pesing så løsnet den til slutt!
Og det hele var udramatisk: ingen knekk ingen knirk, bare en ufattelig seig og treg bevegelse.

Bolten virket ikke rusten, heller ikke den tykke brikka/skiva hadde noe rust - og du kunne ikke egentlig se forskjell på den gamle og den nye bolten annet enn at det var litt overflaterust på selve hodet.

Ny skive på, stramme til 100Nm, og så ytterlige 150 grader og ferdig!

"Gleder" meg allerede til dette skal gjøres på den andre X3-en vår :D

Med det i tankene, så bestilte jeg allerede en 3/4" kraftpipe i 22mm på ebay (93kr inkl frakt fra kina), og skal plukke med meg et 3/4" leddhåndtak fra biltema slik at jeg har vertøyet på plass til den dagen!

/jarkko

Endret av Jarkko
stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk til slutt! Enkelte ting sitter så godt fast at man lurer på om dem har blitt sveiset fast. Jo mer tid som går jo mer blir man forbanna, spesielt når det er "ingen vei tilbake" og man ikke får kjørt bilen før problemet er fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...