Gå til innhold

Noen her som har bra kunnskap ang DSC system på E46?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har forsøkt å reparere en BMW 2003 modell E46 316IT. Feilen på bilen er at anti-spin lampen, abs og varsellampe for bremsesystem(gule) lyser. 

Først å fremst har jeg tatt diagnose opp til flere ganger på denne og får da opp en spesefik feilkode hver gang:

-Akselerasjonsgiver Sideretning 

 

Da jeg begynte å "Feilsøke" problemet startet jeg med en sensor som sitter skrudd i tverr-bjelken som går rett foran sjåførsetet, noe jeg tipper/tror er en G-kraftmåler, oppdaget da veldig fort at bilen har tatt inn vann på et slags vis. Sensoren har tatt inn vann og det var mye irr/skade på denne. Jeg har skiftet den ut og tørket opp gulvteppet, jordingspunktet 8-10 cm lenger foran sensoren er også skiftet ut fordi det er tegn på irrskader der, men ellers ser det helt "OK" ut av det jeg har sett. 

All denne feilsøkingen/utbedringen har ikke hjulpet noen ting fordi feilkoden har tydeligvis ikke hatt noe med det å gjøre. Jeg har også gått lett over ledningsnettet og dette ser visuelt OK ut. 

Er det noen teknikere her som har vært bortpå en lignene situasjon? eller har tips/fasit på denne ? Jeg har vel egentlig prøvd å skyve hele bilen over på noen som har mere peiling på bmw feilsøking fordi det har gått med en del timer nå allerede. Håper det finnes noen her som har tid til å hjelpe meg litt.

 

Kan også nåes på mobil 92650312

 

Mvh

Henrik Bjerke 

Åneby- Akershus

 

Skrevet (endret)

EDIT: Ny info:

 

Tatt fra Rheingold/ISTA

 

 

The longitudinal-acceleration sensor is required for the uphill/downhill detection and braking deceleration functions.

An additional function is uphill driving detection. If a gradient value stored in the control unit is exceeded when driving up a hill, driving off in 2nd gear is not possible.

 

Brief description of components
The longitudinal-acceleration sensor B49 is installed beneath the passenger seat. The longitudinal-acceleration sensor is a Piezo acceleration sensor. The sensor is supplied by the control unit with +5V and ground.

Over the feedback wire, approx. 1.8V is at the sequential M-gearbox control unit in idle state. With longitudinal acceleration, the resistance in the sensor changes and thus the voltage on the feedback wire. With increasing longitudinal acceleration, the level of voltage rises.

 

Transverse acceleration sensor
The lateral-acceleration sensor is required in the sequential M-gearbox control unit for the cornering function in the A program. The cornering function prevents gearshifts that would lead to unstable vehicle handling. The control unit sending across the CAN data line is the DSC control unit (Dynamic Stability Control).

The lateral-acceleration sensor is used primarily as an input signal for the DSC as a measured variable for the target yaw rate. The target yaw rate corresponds to cornering which is still stable under the given driving conditions on reaching the cornering limit speed.

 

Brief description of components
The transverse acceleration sensor is installed in the left-hand A-pillar. The lateral-acceleration sensor is a Piezo acceleration sensor. The sensor is supplied by the control unit with +5V and ground.

Over the feedback wire, approx. 1.8V is at the sequential M-gearbox control unit in idle state. With lateral acceleration, the resistance in the sensor changes and thus the voltage on the feedback wire. With increasing lateral acceleration, the level of voltage rises.

Endret av Otis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...