Sinamics Skrevet November 29, 2015 Skrevet November 29, 2015 Hei Har ett litt underlig problem med min X. I det siste så har den begynt å gå ujevnt på tomgang, og det er ingen forskjell om den er kald eller varm, og noen ganger er den helt fin. For ett par dager siden skulle min samboer ta den til butikken og da stoppet den når hun bremset ned for ett veikryss. Hun prøvde da å starte den igjen uten hell, helt til batteriet var flatt. Jeg fikk så med meg en kompis ett par timer senere med startkabler for å prøve en siste gang. Da startet den momentant uten noen problemer. Kjørte så bilen hjem og koblet på med INPA, No Faults!!! Her er en film som viser fuskingen ved tomgang. https://goo.gl/photos/upjuzeLm63peqUFp9 I går kveld så tok jeg med meg Laptop i passasjer setet og leste av verdier mens jeg kjørte, i håp om å kunne se noe uvanlig. Kjørte lenge uten tegn til fusk. Tenkte så å teste fra stillestående og gi full gass opp til 120km ish, da merket jeg at den stanget imot, og den oppførte seg veldig rykkete. Da jeg slapp speed pedalen så stoppet den og jeg fikk trillet inn til siden. Den ville da ikke starte igjen. Ikke antydning! Sjekket så med INPA og det var fremdeles ingen feilkoder.. Når jeg kinnet bilen så leste jeg av følgende verdier. - Rail Pressure ca 557bar - Pre supply pressure 3.57bar Dette burde vel holde til å starte bilen? Her er en film av laptop når jeg prøver å starte uten hell. ca 0:07 så vrir jeg til start. https://drive.google.com/file/d/0B4xm1Z4fRFuvdFIzcDVMSU40dEU/view?usp=sharing Jeg kikket også på den gjennomsiktig supply slangen mellom Filter og HP pumpa når den ikke ville start, og kunne ikke se noen antydninger til luft. Jeg ventet så en god time, og voila, den startet uten noen problemer. Kjørt hjem uten antydning til fusk. Jeg forstår ikke hvor problemet kan være, og er godt tom for ideer. Hadde det vært problem med back pressure leak på diesel dyser, så hadde vel jeg heller ikke fått såpass stort rail pressure? Feeder pressure ser da også bra ut. Har også en feeling at fuskingen på tomgang har en sammenheng med at bilen stopper og ikke vil starte. Tok av innsugningsmanifold idag, og ser at det er en veldig liten lekkasje ved HP pumpe rundt feeder slangen. Skal bytte denne, men har ikke særlig trua på at denne lekkasjen kan lage ett slikt krøll. Jeg skal teste back flow fra dyser imorgen, og har forstått det slik at det ikke skal være mer en 20ml på 2min pr/dyse. Hvis noen har flere tips jeg kan teste så fyr løs, leter litt i mørket her nå. Har ikke lyst til bytte komponenter for x antall $$$ unødvendig.
TRF Skrevet November 29, 2015 Skrevet November 29, 2015 Les kjapt gjennom dieseltråden (eller iallefall første side) for å få et bra grunnlag. Eks vil du da se at det er forskjell på retur mengde du skal se etter. Utover det så snuser jeg på fornuftige x5 e53 om dagen.. så vet du det om du blir lei
Sinamics Skrevet November 29, 2015 Forfatter Skrevet November 29, 2015 Les kjapt gjennom dieseltråden (eller iallefall første side) for å få et bra grunnlag. Eks vil du da se at det er forskjell på retur mengde du skal se etter. Utover det så snuser jeg på fornuftige x5 e53 om dagen.. så vet du det om du blir lei Hei General. Meget fin tråd du har postet der. +1 Har lest igjennom 1st side, men kunne ikke finne "forskjell på retur mengde" som du henviser til. Sikkert bare meg. Jeg har M57 3.0D motor, og gjerne post riktig retur mengde. Forøvrig kan jeg nevne at jeg hadde feilkode på Glødeplugger for litt siden, og byttet til nye samt sjekket / rengjort EGR + Innsug uten at det hjalp noe på tomgangs fuskingen. Som du sier i tråden din så er Rail pressure over 250b akseptabelt ved å kjøre start motoren. Jeg hadde 4 - 500bar når bilen ikke ville starte. Jeg leter etter en rød tråd som jeg ikke finner.. hehe. Hvis MAF sensor hadde fusket (noe den sikkert gjør) så går vel dette kun utover ytelse, den skal ikke kunne hindre start av motor. Her er en video til av Analog 2 verdier når jeg prøver å starte motor etter stopp. https://drive.google.com/file/d/0B4xm1Z4fRFuvbzNWelJjd3RQS0E/view?usp=sharing Ser du noe unormale verdier på Mas air flow? Men uansett så kommer jeg tilbake med back flow resultat imorgen. Skal si ifra om jeg blir lei bilen
TRF Skrevet November 29, 2015 Skrevet November 29, 2015 Det er jo sinnsykt treg sampling på inpa bare så det er sagt, men verdiene ser fine ut. Returmengde vil kunne variere av flere grunnlag, derfor ser man først og fremst etter differeanse i returmengde (alle 6 dysene tar neppe kveld samtidig). Jeg tror kravet fra bosch er 3 ganger så mye som "de som later til å fungere". "no start" om alt fuel og ECU relatert er ok, er ofte kam sensor. Men denne får du feilkode på, så det ser liksom ikke ut som det heller.. MAF vil ikke under noen omstendigheter kunne stoppe start.
Sinamics Skrevet November 29, 2015 Forfatter Skrevet November 29, 2015 Det er jo sinnsykt treg sampling på inpa bare så det er sagt, men verdiene ser fine ut. Returmengde vil kunne variere av flere grunnlag, derfor ser man først og fremst etter differeanse i returmengde (alle 6 dysene tar neppe kveld samtidig). Jeg tror kravet fra bosch er 3 ganger så mye som "de som later til å fungere". "no start" om alt fuel og ECU relatert er ok, er ofte kam sensor. Men denne får du feilkode på, så det ser liksom ikke ut som det heller.. MAF vil ikke under noen omstendigheter kunne stoppe start. Takk for input. Ja samplings tid er vel oppmot 1sec, så her kan man definitivt bli lurt. Når den stoppet så var det liksom ikke tegn til at den ville starte. Det kom heller ikke hvit / svart røyk fra eksos. Akkurat som om det var luft i diesel tilførsel, men det rare er jo at den startet med en gang etter en times tid. Jeg måler retur i morgen så kommer jeg tilbake med resultatet.
Sinamics Skrevet November 30, 2015 Forfatter Skrevet November 30, 2015 Hei igjen. Da har jeg målt retur flow, og her er resultatet. Målingen er tatt i en tidsperiode over 2min. Syl #1 = 18ml Syl #2 = 16ml Syl #3 = 15ml Syl #4 = 11ml Syl #5 = 16ml Syl #6 = 31ml Dyse nr #6 trengs nok en liten overhaling. Dette er nok bare ett tilleggsproblem og har ingen ting med at bilen stopper?
Hpi Skrevet November 30, 2015 Skrevet November 30, 2015 (endret) Jeg har hatt lignende symptomer på min 530D. Jeg skifta først høytrykkspumpe men det var bom, dysene hadde ikke høy retur men problemet forsvant likevel da jeg kjøpte et sett med 6 brukte og skifta disse. Problemet endra seg med temperaturen på dieselen. Som kjent så blir dieselen i commonrail motorer varma opp mens en kjører og dvs at den blir varmere jo lenger du har kjørt og fortere varm desto mindre du har på tanken. Hos meg forsvant jaginga hvis jeg hadde lite på tanken for så å fylle full tank. Det var pga at temperaturen i tanken falt. Endret November 30, 2015 av Hpi
Sinamics Skrevet November 30, 2015 Forfatter Skrevet November 30, 2015 Jeg har hatt lignende symptomer på min 530D. Jeg skifta først høytrykkspumpe men det var bom, dysene hadde ikke høy retur men problemet forsvant likevel da jeg kjøpte et sett med 6 brukte og skifta disse. Problemet endra seg med temperaturen på dieselen. Som kjent så blir dieselen i commonrail motorer varma opp mens en kjører og dvs at den blir varmere jo lenger du har kjørt og fortere varm desto mindre du har på tanken. Hos meg forsvant jaginga hvis jeg hadde lite på tanken for så å fylle full tank. Det var pga at temperaturen i tanken falt. Hei Hpi. Merket du noe til fusking ved høyt moment og turtall? eller var ditt problem kun relatert til jaging på tomgang? Problemet mitt er at jagingen og motor stopp kan forkomme når motoren er varm og kald. Er ingen likhetstrekk! Gikk det greit å ta ut dysene dine? Jeg tenkte uansett å få overhalt dyse nr #6. Sangvik Service i Kristiansand skulle ha 350.- for å sjekke dyse og 700.- for overhaling. Tenkte jeg skulle prøve å fremprovosere en motor stopp til, men vet ikke helt hva jeg skal se etter, noen tips? Vil det være en ide og måle signal til dyser med oscilloscope, for å avdekke om det er ECU som stopper motor, eller om det er dyse, diesel, osv.
Hpi Skrevet November 30, 2015 Skrevet November 30, 2015 (endret) Mitt problem var kun på tomgang, ofte når jeg bremset ned inn mot kryss etc. Ved pådrag så forsvant problemet. Over "korrigeringsturtall" for dysene. Hva viser Inpa på dysekorrigering? Dysene gikk veldig greit å få ut, brukte et Stort flatt skrujern og en treklosse å brekke imot. Endret November 30, 2015 av Hpi
Sinamics Skrevet November 30, 2015 Forfatter Skrevet November 30, 2015 Hvis du ser 0:54 i denne filmen så ser du Analog 5 bilde, Rough meas. For meg ser dette ok ut. https://goo.gl/photos/upjuzeLm63peqUFp9 Dysene gikk veldig greit å få ut, brukte et Stort flatt skrujern og en treklosse å brekke imot. Høres bra ut.. Håper det er like enkelt her. Hpi reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå