Gå til innhold

Lekker olje


Bakkeee
 Share

Anbefalte innlegg

Hei har en bmw 316 touring  2003 mod som lekker olje,

 

Hadde bilen på service og kjørt ca 5000, så lyste oljelampen.

 

føre servicen mistet jeg mye olje, byttet toppdekselpakning, blei litt bedre..

 

Var innom bmw han mente det kunne være vakuumslange???

 

Har byttet topp pakning  for 2 år siden.

 

noen som kan hjelpe meg eller har tips ;-)

Endret av Bakkeee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på forumet, det står masse om veivhusventilasjon her og eventuelt andre steder med den engelske forkortelsen CCV.

 

Hvor mye må du forresten fylle for å få korrekt nivå igjen når lampen lyser? Hvis veivhusventilasjonen er bra og det ikke er synlige utvendige lekkasjer er f.eks. 1 liter per 5000 km ganske greit, det er bare å etterfylle opptil en liter når lampen lyser eller peile selv og f.eks. fylle noen desiliter om nivået er under 1/3 mellom min og max. BMW selv definerer det vel forresten først som høyt oljeforbruk når det er mer enn 0,7 liter per 1000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.

 

Har ikke testet hvor mye jeg må fylle, men etter at jeg hadde service har jeg kjørt 5000 km så begynte lampen og lyse.

 

For jeg ser heller ikke at det lekker under bilen, men tenkte og ta en motorvask og se om jeg ser noen tegn..

 

hvis hvis det er veivhus kan jeg se at det lekker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som skjer ganske snart.

Gjorde som du sa.

 

Tomgangen endret seg, fikk sånn fuske lyd, 

 

Har du noen forslag om hva annet det kan være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...