Gå til innhold

hvilke felger passer 520 e39

færskingen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei lurte litt på hva av felger jeg kan bruke på BMW 520 e39 1996. Er mye forskjellig å orientere seg i ser jeg. Ser att mange steder står det 5x120 boltsirkel og et 18 på org dimm. og 5x120 et20 på feks 17 toms felg.Men kan jeg feks bruke 18 toms med et35? spacere eller? Passer felg fra 3serie? Nyere 5-serie? Har noen en grei oversikt over hva som kan brukes er jeg happy :)

Endret av færskingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær vennlig å endre emnetittelen din til noe mer informativt (hvilken bil du har og hva du lurer på). Tittelen "felger" sier ikke så mye om hva tråden omhandler.

5x120 indikterer antall bolter og boltsirkel.

E39 skiller seg ut fra andre BMW modeller og har 74,1mm senteråpning (de fleste andre har 72,6mm).

ET står for felgens innpress. På BMW språket heter forkortelsen IS.

1" = 2,54cm (25,4mm).

Originalt innpress på E39 er ET20 når felgen er 7" og 8" brede. Felgens høyde har ingen betydning for felgens plassering i hjulhuset, og det blir satt på forholdsmessige dekk som sørger for at rulleomkrets er tilnærmet likt originalt uansett.

I eksempelet nedenfor tar jeg utgangspunkt i standard felgstørrelse på 8x18 ET20 som blir referansepunkt 0.

Dersom samme felg har ET25, vil felgen sitte 5mm lenger inn (mot fjærbein). Endrer vi til ET15 vil felgen bygge 5mm lenger ut (mot skjermkant).

Om vi endrer felgstørrelsen fra 8x18 ET20 til 9x18 ET20 vil felgen sitte både 12,7mm lenger inn og 12,7mm lenger ut enn originalt.

Dersom den nye felgen istedet har ET25, vil felgen sitte 17,7mm (12,7mm + 5mm) lenger inn og 7,7mm (12,7mm - 5mm) lenger ut. Har felgen et innpress på ET15, vil felgen bygge 17,7mm lenger ut og 7,7mm lenger inn enn originalt.

Sier vi at den samme felgen har ET5, vil felgen ligge -2,3mm (12,7mm - 15mm) lenger unna fjærbeinet enn originalt, og felgen vil bygge 27,7mm (12,7mm + 15mm) lenger ut mot skjermkant.

Håper dette gir deg en indikasjon på hvordan det henger sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...