Aleks Skrevet Desember 3, 2015 Share Skrevet Desember 3, 2015 (endret) Hei. Har lest litt rundtom på forumet, men finner ingen med samme problem. Min bror har kjøpt seg en 2000 mod e46 320Ci. (førstegangreg i norge 6. mnd 2000) Har fått motorlys, antispinn (ASC) lys og girkasselys. Symptomene er. Bilen trekker dårlig, girkassen virker som å gå i nødprogram. Har vært innpå bilen med diagnoseutstyr (Autel) på den runde kontakten i motorrommet, og på obd2 stikket under rattet. Vi klarte ikke å få opp noe ut ifra obd2 stikket, men fra den foran i motorrommet kommer det opp en del feilkoder. Feilkodene på motor får vi slettet, men de kommer tilbake når man starter bilen. Dette er sannsynligvis pga eksoslekkasje mellom lambdasondene. Så den er grei. Girkassen får vi ikke kontakt med på testeren i det hele tatt. Og på ASC så står det CAN connection ASC -ikke funnet/ikke kontakt Eg har hatt ute setene, hatt oppe gulvteppet for å sjekke div jordingspunkter, men alt ser greit ut. Eneste eg tror det kan være er at ASC/ABS modulen er røket.. Nypris på denne er jo 21.000 hos GS. Så hadde vært fint om noen har hatt samme erfaringer og evt kan si i hvilke ende eg kan begynne å leite. Og evt om pga feilkodene motoren får kan gjøre at girkasse går i nødprogram? Eller om dette da har sammenheng med Abs modulen. Lyset til antispinn kom på først, så kom girkasselyset, deretter motorlyset. Endret Desember 6, 2015 av Aleks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleks Skrevet Desember 3, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2015 Fant denne tråden idag, og det virker å være nøyaktig samme problem som vi har. Får de om eg får tak i ny ecu til girkassen. http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=810239 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 4, 2015 Share Skrevet Desember 4, 2015 (endret) Ville jo først prøvd med skikkelig diagnoseutstyr.. Endret Desember 4, 2015 av Alpejohn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleks Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2015 Hadde skikkelig diagnoseutstyr. Flere forskjellige fra verksteder. Men ingen av de fikk kontakt med EGS. Etter mange timer med feilsøking, sjekking av sikringer og dårlige jordingspunkter og strømledninger med ledningsbrudd så fant vi en sikring i motorrommet (i samme boksen som DME) som var røket. Sikring #4 i denne boksen var røket. Men når vi satt i ny sikring, tok på tenningen så forsvant lyset til antispin, og girkassen fikk opp riktig bokstav i displayet, MEN så gikk det bare 3 sekunder så røk den igjen. Da etter mye fram og tilbake og finne ut ka den gav strøm til. Som er O2 sensor, O2 forvarmer, EGS og noe kullfilter spjeld tror eg. Så måtte vi begynne å måle oss fram til problemet. Siden bilen bare er kjøpt for to uker siden så visste vi ingenting om kem som har vært å skrudd her før, men det har altså da vært noen. For ledningene til begge O2 senorene oppå grenrørene låg borti eksosen, noe som førte til at ledningene har smeltet sammen og gitt kortslutning i ene sensoren. Og som da fikk sikring #4 til å slå ut de tingene eg nevnte over. Derav motorlys, girasselys ( siden girkassehjernen ikke fikk strøm) og antispinsystemet. Her er et bilde av ledningene ( og dette var noen av de bedre) Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 6, 2015 Share Skrevet Desember 6, 2015 Ekstremt spesielt! Men logisk feilsøking er best! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleks Skrevet Desember 6, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2015 Ja, det syntes eg og.. så siden det var så speisielt. så postet eg løsningen så andre evt kan bruke det. Men det er helt tydelig at forrige eier ikke kan skru. Larswilliam reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå