E39523i Skrevet Desember 3, 2015 Skrevet Desember 3, 2015 Hei, Har nettopp byttet dempere foran på bilen. Fra tidligere eier satt det Supersport-dempere fra GS. Disse var nå nøyaktig 10 år gamle og hadde rullet 100000... så det var på tide. Kjøpte inn Monroe-dempere "reflex". Det jeg ikke skjønner er om det er av betydning at fjærskålene peker i forskjellige retninger? Prøvde å få svar fra BMW-mekanikere fra.... , men de visste/skjønte ingen ting. Jeg har aldri oppfattet fjærskålene som mulig å dreie på...og demperen i seg selv kan jo stå kun i en posisjon grunnet et plate/styring som er sveiset fast på demperen. Fullstendig mulig at jeg ikke har skjønt en pøkk og gjort alt galt... Noen formeninger der ute?
MrBrum Skrevet Desember 3, 2015 Skrevet Desember 3, 2015 Ja, det er av betydning hvilken vei støtdemperene er montert. Du er inne på løsningen selv på dette bildet.
E39523i Skrevet Desember 3, 2015 Forfatter Skrevet Desember 3, 2015 Jeg tenkte også at det sa seg selv hvordan de skulle sitte med disse påsveisa "platene" som satt på demperne. Siden fjærskålene ikke lar seg flytte på, så har det muligens ikke noe å si at fjærskålene "peker" i forskjellige retninger. Fikk faktisk aldri med meg hvordan GS-demperne som satt på bilen satt, før jeg reiv de ut. Fult mulig at også de fjærskålene pekte i 2 helt forskjellige retninger. Ble først oppmerksom på dette etter at alt var på plass. Syns det plutselig så litt jalla ut... Han BMW-mekanikeren jeg hadde dialog med lurte på om fjærskålene kunne vris rundt. Det syntes jeg i så fall hørtes rimelig ustabilt ut hvis det var tilfellet. Tror ingen dempere på markedet har fjærskåler som kan surres rundt..
E39523i Skrevet Desember 3, 2015 Forfatter Skrevet Desember 3, 2015 H.... ass. Nå fant jeg en demper på nettet til E39`n hvor fjærskåla tilsynelatende er løs. Da vil jeg kanskje tro at den plasseres i valgfri posisjon ned på demperen, før man setter alt sammen.Uppsann... kanskje det var mulig å justere/flytte på fjærskåla også på "reflex"-demperen fra Monroe. Jaja,
MrBrum Skrevet Desember 5, 2015 Skrevet Desember 5, 2015 Hele demperen vris, for den er klemt fast. Fjærskåla sitter fast.
E39523i Skrevet Desember 5, 2015 Forfatter Skrevet Desember 5, 2015 Det er ikke mulig å vri demperen pga den braketten/plata som er sveiset fast i demperen. Det er jo braketten/plata som bestemmer i hvilken posisjon demperen skal sitte. Prøvde å få løs fjærskåla i dag fra de sportsdemperne som satt på bilen(de fra GS), bare for å se om de var sveisa fast eller ikke. Det gikk faktisk greit å løsne de. Skal prøve det samme på demperne som jeg her har kjøpt fra Monroe senere i dag.
MrBrum Skrevet Desember 5, 2015 Skrevet Desember 5, 2015 Den piggen på dette bildet skal etter det jeg vet ikke ned i sporet. Da er demperen kommet for langt ned. Det er derfor du ikke får vridd den. Jeg gjentar fra mitt forrige svar..... demperren skal vris og ikke skålen. Skålen kan vris, men skal monteres i henhold til merking. Se i denne videoen. Der er det beskrevet. Demperen for høyre og venstre side er like, men skal monteres riktig i henhold til merking som vises på bildet. Regner med det følger med dokumentasjon med demperne også.
E39523i Skrevet Desember 8, 2015 Forfatter Skrevet Desember 8, 2015 Prøver å få svar rett fra "Monroe-folket", men ikke alltid lett å få tak i slike folk. Demperne kom i original forpakning, men ingen papirer utover det og Ingen dokumentasjon på hvordan de skulle monteres. Med piggen ned i det sporet, som avbildet, så satt demperen faktisk 6mm høyere enn GS-demperen, så er fortsatt ikke overbevist om at piggen ikke skal sitte ned i sporet. Skulle demperen endret høyde utover sånn de sitter nå, så skulle den heller vært lavere montert, med det er umulig med denne braketten/piggen. Dette var måten demperen måtte plasseres for på for å få den lavest mulig. Kan ikke skjønne noe annet enn at den piggen er der for å "låse" demperen i fast posisjon. Hvis piggen ikke skal ned der så ser jeg ingen grunn til at den skal være der og skal den ikke ned i det sporet, så blir demperen ennå ekstra 6mm høyere montert enn GS-demperne. Fjærskåla satt forresten ikke fast. Et lite kakk med hammer, så spratt den av. Fikk den på igjen sånn at den peker ut til siden som på høyre side på bilen og som på filmen. Hvordan får jeg lagt ut flere bilder videre i tråden? ..for opp en URL-melding. Blir spennende å se om Monroe-folket har et svar...
*MrB* Skrevet Desember 8, 2015 Skrevet Desember 8, 2015 Har ingen erfaring med Monroe, men originaldemperne har en liten tapp som skal ned i det slissede sporet. Som en form for orientering/antirotasjon. Derfor er det forskjell på delenr for høyre og venstre fordemper originalt. En del ettermarkedsleverandører (F.eks Bilstein, og Sachs tror jeg), har ikke denne tappen, men hun er overettsmerke for hhv høyre og venstremontering. Da blir demperne helt like, men med to konfigurasjoner. Hovedsporsmålet er da orientering av fjærskålen, og denne skal være speilvendt for høyre kontra venstre. Har du fått to dempere som har samme orientering (med tapp), og ikke speilvendt, så er en av de feil. Ang montering, så skal demperen tres ned i spindelen til den fysisk stopper. Den skal hvile på en landeskulder, og kan ikke monteres for langt ned sånn sett. Da er i såfall skulderen defekt.
E39523i Skrevet Desember 8, 2015 Forfatter Skrevet Desember 8, 2015 En demper var merket ....L og den andre var merket med ....R, så en venstre og en høyre har jeg heldigvis fått. Har nettopp fått bekreftet, fra "Monroe", at den påsveisa "plata" med pigg, skal ned i "sporet" som utført. så da var jo det i hvert fall riktig, men dette resulterer faktisk at demperen ikke treffer ned mot landeskulderen. Den stopper ca. 5 mm før, grunnet den påsveisa plata/piggen/orienteringen. Men noe symmetriske forskjeller ang plasseringen av fjærskåla var det ikke på høyre og venstre. Det som er uheldig, (f... å være etterpåklok) er at det ikke var noe merking på de ettermonterte senkefjærene som man normalt sett hadde hatt, eller som jeg burde satt på FØR jeg demonterte alt sammen. Så sånn sett, så har jeg jo sørget for å "slette" oppsettet. flotte saker! Er ikke PC-smart, så skjønner fortsatt ikke hvordan legge ut flere bilder i tråden..
*MrB* Skrevet Desember 8, 2015 Skrevet Desember 8, 2015 "Spissen" på fjærskålen skal i hvertfall peke utover (og muligens litt bakover, husker ikke nøyaktig) på begge sider. Den skal i hvertfall ikke peke rett bakover.Virket litt pussig de demperne der faktisk. Ikke sett den orienteringsløsningen før. Enda mer pussig om braketten hindrer demperen å lande helt ut.
MrBrum Skrevet Desember 8, 2015 Skrevet Desember 8, 2015 (endret) Selv har jeg SACHS tilsvarende original del fra GS Bildeler. Der var det ingen tapp, men Høyre og Venstre merking på begge demperne. Begge like altså, men monteres forskjellig ettersom hvilke side den skal på. Og det er slik merking Haynes manualen beskriver også.....rart Monroe ikke har noe dokumentasjon: Endret Desember 8, 2015 av MrBrum
MrBrum Skrevet Desember 8, 2015 Skrevet Desember 8, 2015 Hvis du trykker på "Bruk full editor" kan du legge inn bilder nederst der. Hvis du bruker Internet Explorer kan det gi trøbbel. Selv bruker jeg Firefox.
E39523i Skrevet Desember 9, 2015 Forfatter Skrevet Desember 9, 2015 (endret) . Endret Desember 9, 2015 av E39523i
E39523i Skrevet Desember 9, 2015 Forfatter Skrevet Desember 9, 2015 "Spissen" på fjærskålen skal i hvertfall peke utover (og muligens litt bakover, husker ikke nøyaktig) på begge sider. Den skal i hvertfall ikke peke rett bakover.Virket litt pussig de demperne der faktisk. Ikke sett den orienteringsløsningen før. Enda mer pussig om braketten hindrer demperen å lande helt ut. Du har helt rett i det med hvilken retning skålene skal "peke" . Fikk papirer fra Monroe som henviste til at skåla skal peke rett ut til siden, deretter dreies/snus 20grader "bakover". I hvilken grad skålene var ferdig justert på fabrikken, fikk jeg ikke svar på. Heller ikke fått vite om det er riktig at demperen ikke skal lande ned på skulderen på denne bilen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå