Gå til innhold

bmw e60 535d etter 2 uker kjøring tappet bilen batteriet igjen


bimmers89
 Share

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere, du kan enten måle spenningen kvar morgen til du får problem. men husk mykje småkjøring fram og tilbake jobb så den ikkje rekker å bli varm så bruker du meir strøm enn du får. For å lade ett batteri fra 12,2 volt (akkurat nok til å starte bil) til 12,8 (fulladet) så må du kjøre en tur tilsvarende trondheim-oslo. (med ett 72 ampere batteri, og en gjenomsnittlig dynamo på 13,8 ladespenning)

 

Så eg ville ha begynt med en slags loggføring dag til dag til du har problemet igjen. evt dra ut sikringer mens noen måler og se om det blir noen hopp på amper bruken mens den er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med starter på min 530D E39, ikke at den tapper batteriet men at den drar tungt når motor er kald. Det er også tidvis noen rare lyder i startøyeblikket. Jeg har forska litt på dette men har etterhvert konkludert med at jeg skal bytte startmotor. Dette skal jeg gjøre idag. 

 

Det jeg har gjort er å sjekke at alle jord og + forbindelser er iorden. Det er de, så tok jeg å la 4.5m lange 35mm2 startkabler fra batteri og frem til startpunktene i motorom. Dette skulle da gi et kabeltversnitt på over 50mm2 totalt. Når jeg gjorde dette så dro starteren lettere på kald motor. Dette tror jeg kan skyldes begynnende kontakt til jord fra en av viklingene felt/rotor som gjør at strømtrekket blir veldig høyt i starten. 

 

Kjøpte også en batteritester for å sjekke at batteriet tåler høy belastning og denne testen ble bestått med god margin. Har et Biltema 95ah AGM som skal gi 850cca, testen viste 870cca. 

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Batteritester-2000035744/

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke IBS på e60?
Mener å ha lest at den tapper batteriet om den ikke fungerer. 

 

Ta vekk den lille ledningen på batteripolen. så lader du opp batteriet. test det en periode uten IBS. Fungerer det da, så er det jo greit :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si at jeg starter og stopper bilen 3-4 ganger så tapper batteriet seg.dette har jeg også opplevd og opplever enda

Mener du at etter 3-4 starter er batteriet tomt? Isåfall vil jeg påstå at du har et defekt batteri. Nesten uansett hvor mye strøm starteren bruker så er det så kort øyeblikk at jeg ikke kan forstå at dette kan tømme et batteri med mindre du må kinne veldig lenge for å få start?

 

Nå har jeg bytta starter og det er ihvertfall ingen tvil om at den var kaputt.  Alle de rare lydene i starten er borte og den nye dra 2-3 ganger raskere enn den gamle gjorde. I tillegg så holder spenninga seg over 11v mens starter går. Med den gamle starteren var den nede på 10-tallet og av og til nede på 9-tallet så den gamle brukte enormt med strøm.

 

Uansett så ble ikke batteriet tappet av dette, det tar jo bare 1-2 sekund å starte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men batteriet er halv år gammelt.kjøpt nytt hos gs.har fått testet batteriet hos mekonomen verksted.prøvd en annen batteri også men hjalp lite.har ikke vært hjemme enda så for ikke prøvd idag.men hvor mye skal batteriet være ved startfasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et AGM batteri og det har en hvilspenning på ihvertfall 12.8V. Med hvilespenning så mener jeg når bilen har stått låst ei stund og alle moduler er i dvale og dørene igjen. 

 

Når jeg låser opp og åpner døra så faller den til ca 12.5v tipper jeg.  Setter jeg på tenning så er den fremdeles over 12v og når den kinner nå med en ny starter så faller den til et sted mellom 11.0-11.5v.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å målte nå, halvvarm motor.  12.7v når jeg åpna døra, 12.15v da jeg satt på tenning/lys.  Den falt ned mot 10.0v når jeg kinnet. Litt vondt å se nøyaktig med disse digitale måleapparatene når en kinner, de er litt trege.

 

Da er batteri fullada og starter går som ei rakett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...