Gå til innhold

BMW 225xe Active Tourer - status/bestilling/erfaringstråd


jcnorway
 Share

Anbefalte innlegg

On 18.7.2016 at 12.30, Didnelps skrev:

Ser at det er kommet en prisøkning etter at jeg har bestilt. Kan bilselger kreve differansen? det står 2017 modell i kontrakten og bilen kommer i september.

 

Hvordan gikk det - slapp du å dekke prisstigningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Jeg vurderer som mange andre å gå til anskaffelse av en 225xe. Man blir jo påvirket av alle gode anmeldelser. Valget står mellom en ny xe eller en brukt x1. Dilemmaet mitt er at jeg dessverre ikke har noe lademulighet, og vil heller ikke få det I nær framtid. Jeg ser like vel xe som en mulighet da den jo lader opp batteriet selv.

Bil vil først og fremst bli brukt i oslo, med mye korte turer og køkjøring, og typisk noen lengre turer til hytta i helgene.

Spørsmålet til dere her med erfaring er jo sånn sett enkelt - vil jeg kunne få noe vettugt ut av hybridmodus og spare bensin på å kjøpe en xe? Eller vil bensinforbruk som går med til å lade batteriet overgå gevinsten av å kunne kjøre litt elektrisk i kø og saktegående trafikk?

Jeg takker på forhånd for alle gode betraktninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, ninjaqed skrev:

Hei alle sammen

Jeg vurderer som mange andre å gå til anskaffelse av en 225xe. Man blir jo påvirket av alle gode anmeldelser. Valget står mellom en ny xe eller en brukt x1. Dilemmaet mitt er at jeg dessverre ikke har noe lademulighet, og vil heller ikke få det I nær framtid. Jeg ser like vel xe som en mulighet da den jo lader opp batteriet selv.

Bil vil først og fremst bli brukt i oslo, med mye korte turer og køkjøring, og typisk noen lengre turer til hytta i helgene.

Spørsmålet til dere her med erfaring er jo sånn sett enkelt - vil jeg kunne få noe vettugt ut av hybridmodus og spare bensin på å kjøpe en xe? Eller vil bensinforbruk som går med til å lade batteriet overgå gevinsten av å kunne kjøre litt elektrisk i kø og saktegående trafikk?

Jeg takker på forhånd for alle gode betraktninger :-)

Jeg har riktignok en 330e og ikke en 225xe, men det er jo samme prinsippet. Min erfaring tilsier at du ikke vil spare noe som helst på å velge hybrid, da du er avhengig av å ha strøm for å få gevinsten. Har du ikke det kjører du egentlig bare rundt med en tyngre bil og bruker mer bensin enn en vanlig variant. Jeg regner med at det ikke er forskjell på hvordan 330e og 225xe lader under kjøring, og da kan jeg også fortelle deg at du skal enten ligge i lange nedoverbakker eller kjøre aktivt med bilen i sportmodus for å få noe nevneverdig ladning under bensinkjøring. Det er ikke slik at bilen lader konstant mens du kjører på bensin, det er slik jeg har skjønt det kun når du triller eller bremser.

Det er veldig mange ladepunkter i Oslo så jeg ville i hvert fall undersøkt litt om dette med at du ikke har lademulighet stemmer. Personlig kjører jeg Bærum - Oslo og tilbake hver dag og har kun lademulighet i Oslo, men har allikevel klart å kjøre 2100 av de cirka 3100km bilen har gått på strøm.

Vedlagt er en oversikt over ladepunkter i BMW-appen.

lading.PNG

Endret av sluquet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det helt korrekt sies over her så vil du heller tape enn spare drivstoffkroner når du ikke har lademulighet. Biløkonomi er imidlertid mer enn drivstoffutgifter. Dersom du allikevel vil ha en sprek bil (224 hk), automatgear og 4x4 så bør du sammeligne med hvilken annen bil du får for den summen du ønsker å bruke på bil. Du sparer jo et betydelig beløp i engangsavgift kontra en X1. Dernest bør du gjøre en vurdering av hvilken biltype du tror vil ha lavest/høyest avskrivning over den perioden du beregner å eie bilen - hybriden eller fossilbilen.

Jeg vil si at i mange tilfeller vil kjøpet av xe kunne forsvares økonomisk bare ved besparelsen i engangsavgift slik avgiftssystemet er innrettet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sluquet skrev:

Jeg har riktignok en 330e og ikke en 225xe, men det er jo samme prinsippet. Min erfaring tilsier at du ikke vil spare noe som helst på å velge hybrid, da du er avhengig av å ha strøm for å få gevinsten. Har du ikke det kjører du egentlig bare rundt med en tyngre bil og bruker mer bensin enn en vanlig variant. Jeg regner med at det ikke er forskjell på hvordan 330e og 225xe lader under kjøring, og da kan jeg også fortelle deg at du skal enten ligge i lange nedoverbakker eller kjøre aktivt med bilen i sportmodus for å få noe nevneverdig ladning under bensinkjøring. Det er ikke slik at bilen lader konstant mens du kjører på bensin, det er slik jeg har skjønt det kun når du triller eller bremser.

Det er veldig mange ladepunkter i Oslo så jeg ville i hvert fall undersøkt litt om dette med at du ikke har lademulighet stemmer. Personlig kjører jeg Bærum - Oslo og tilbake hver dag og har kun lademulighet i Oslo, men har allikevel klart å kjøre 2100 av de cirka 3100km bilen har gått på strøm.

Vedlagt er en oversikt over ladepunkter i BMW-appen.

lading.PNG

Er vi hybridsjåfører egentlig velkomne til disse ladestasjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, 8748 skrev:

Er vi hybridsjåfører egentlig velkomne til disse ladestasjonene?

Har truffet på noen få personer som sutrer litt "jamen du har jo bensinmotor, hvorfor må du lade da?" - men ja, du har tilgang til alle offentlige ladepunkter. Forutsetningen er at du må ha kabelen plugget i (altså lade) og at du ikke slipper å betale for å stå parkert på avgiftsbelagte plasser slik elbiler gjør. Har hørt noe snakk om at det er forskjell på formuleringen "For ladbar motorvogn" og "for elbil" men det finner jeg ikke noe info om på Oslo kommunes nettsider. Jeg lader der jeg vil lade og har ikke hatt noen problemer med det hittil.

Sitat Oslo kommune: 

Sitér

Hybridbiler

Hybridbiler kan parkeres på ladeplasser for elbil, forutsatt at den er koblet til laderen, og forutsatt at man betaler for parkeringen på de plasser som i dag er avgiftsbelagt.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, sluquet skrev:

Jeg har riktignok en 330e og ikke en 225xe, men det er jo samme prinsippet. Min erfaring tilsier at du ikke vil spare noe som helst på å velge hybrid, da du er avhengig av å ha strøm for å få gevinsten. Har du ikke det kjører du egentlig bare rundt med en tyngre bil og bruker mer bensin enn en vanlig variant. Jeg regner med at det ikke er forskjell på hvordan 330e og 225xe lader under kjøring, og da kan jeg også fortelle deg at du skal enten ligge i lange nedoverbakker eller kjøre aktivt med bilen i sportmodus for å få noe nevneverdig ladning under bensinkjøring. Det er ikke slik at bilen lader konstant mens du kjører på bensin, det er slik jeg har skjønt det kun når du triller eller bremser.

Det er veldig mange ladepunkter i Oslo så jeg ville i hvert fall undersøkt litt om dette med at du ikke har lademulighet stemmer. Personlig kjører jeg Bærum - Oslo og tilbake hver dag og har kun lademulighet i Oslo, men har allikevel klart å kjøre 2100 av de cirka 3100km bilen har gått på strøm.

Takk for svar. Jeg bruker ikke bil i jobb, så når jeg først skal ut med bil er det for et konkret formål i tidsbegrenset periode. Tror rett og slett ikke jeg kommer til å bruke tid på å lade bilen i slike sammenhenger.

Heller da heller mot en brukt x1 eller 3serie GT. For så vidt enig i poenget under om at en xe vil holde seg bedre i pris, men føles rett og slett dumt å kjøre rundt med batteri som ikke brukes. Så lenge jeg kjøper lett brukt så tenker jeg uansett at det verste prisfallet er tatt av forrige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har bestilt, men usikker på hvilket ekstrautstyr jeg skal ha og ønsker tips i den forbindelse:

Hvilke ekstrautstyr er du mest fornøyd med?

Hvilke ekstrautstyr ville du ikke kjøpt igjen?

Er det ekstrautstyr du angrer på at du ikke kjøpte?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 16.8.2016 at 17.50, gsan skrev:

Bilen ble levert 21/7. Lading, med kabel, fungerer ikke fra første stund. Verksted 15/8: En "device/del" som kontrollerer ladingen, fungerer ikke. Ny del kommer 9/9. Flere som har vært så heldig? Her snakker vi mange km. som nå må kjøres på bensin. 

Åssen gikk det? Fikk du fikset problemet?

Hentet en 17 modell på torsdag. Allerede første dag er det problemer med lading. Bruker kabelen/laderen som fulgte med på dedikert 16A kurs. Noen ganger går lading greit og noen ganger får jeg "Kan ikke lade". Har prøvd alle tre modusene "Maks, Redusert og lav". Fungerer oftest på redusert faktisk. Ringte verksted i dag, og de var veldig kjappe med å be meg komme inn med bilen, så det hørtes ut som at dette var kjent for de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.9.2016 at 22.44, Jandyb skrev:

Åssen gikk det? Fikk du fikset problemet?

Hentet en 17 modell på torsdag. Allerede første dag er det problemer med lading. Bruker kabelen/laderen som fulgte med på dedikert 16A kurs. Noen ganger går lading greit og noen ganger får jeg "Kan ikke lade". Har prøvd alle tre modusene "Maks, Redusert og lav". Fungerer oftest på redusert faktisk. Ringte verksted i dag, og de var veldig kjappe med å be meg komme inn med bilen, så det hørtes ut som at dette var kjent for de.

 

Jepp, nå fungerer alt som det skal. Vet ikke hva den delen som ble byttet heter (kontrollerer ihvertfall ladingen), men dette høres ut som et lignende problem. Er nok en av de såkalte "barnesykdommene"

Får håpe du slipper å vente like lenge da:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gsan skrev:

Jepp, nå fungerer alt som det skal. Vet ikke hva den delen som ble byttet heter (kontrollerer ihvertfall ladingen), men dette høres ut som et lignende problem. Er nok en av de såkalte "barnesykdommene"

Får håpe du slipper å vente like lenge da:) 

Var innom verkstedet på Bilia i Ski i dag tidlig. Gudsjelov så feilet ladingen med en gang de plugget inn sin egen kabel på verkstedet. Det fungerer jo noen ganger så det hadde vært typisk at det hadde fungert på verkstedet.

Uansett fikk jeg ikke noen fasit der og da. De skulle sjekke det ut med noen i Sverige(?) og ringe meg tilbake. Men det kunne ta lang tid.. :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Jandyb skrev:

Var innom verkstedet på Bilia i Ski i dag tidlig. Gudsjelov så feilet ladingen med en gang de plugget inn sin egen kabel på verkstedet. Det fungerer jo noen ganger så det hadde vært typisk at det hadde fungert på verkstedet.

Uansett fikk jeg ikke noen fasit der og da. De skulle sjekke det ut med noen i Sverige(?) og ringe meg tilbake. Men det kunne ta lang tid.. :(  

KLE (Komfortladeelektronik) ble den kalt, den devicen som ble byttet -  og som styrer ladeintelligensen. 

Er vel heller ikke alle på verkstedet som har kunnskap (og dermed lov) til å håndtere dette - sterkstrøm altså. Og da går no dagan...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...