Gå til innhold

E36 høyt oljeforbruk, ny motor?


Bondok
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en e36 328i 1996 , m52b28 som bruker endel olje. Den lekker ikke , ser aldri oljerflekker under bilen. Motoren tikker litt og bruker endel . Usikker på nøyaktig hvor mye , men tipper jeg ksn fylle en liter på rundt 3 ukers tid med blanda kjøring. Var innom et verksted igår og hørte litt, og uten at de sjekket veldig nøye, fikk jeg beskjed om at toppen var muligens på vei til å ryke og pga at den har over lengre tid brukt endel olje og derfor kjørt også over lengre tid på mindre olje så vl motoren ryke etter hvert å så jeg ble annbefalt å bytte motor. Motoren jeg har nå har gått ca 230k.

Vil koste meg endel å bytte motor iog med at jeg ikke ksn gjøre dette selv og trenger derfor hjelp her... Hva bør jeg gjøre? Er det flere måter å få sjekket motoren på først ? Må jeg ha ny og hva tror dere dette vil komme på eventuelt? Trenger all mulig info og hjelp her!

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryker det blått ut av eksosen? Kan være stempelringer, ventiltetninger, veivhusventilasjon. Tikking på M52 har neppe noe med det å gjøre. Min har tikket hele tiden, sist oljeskift gikk den 1 år og 12500 km uten at jeg måtte etterfylle en dråpe. Dette var 203k til 215k.

 

Søk på oljeforbruk M52 i søkefeltet eller på Google så finner du mye både fra forumet her og andre steder som kan peke deg i riktig retning. Ellers hadde jeg latt være å dra til det verkstedet igjen. Mange som foreslår kostbare løsninger som tar mange arbeidstimer helt ut av det blå når problemet kan være relativt enkelt å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, verkstedet jeg var på annbefalte meg å kontakte et firma i Hønefoss, der de har motorer og bytter dem så tror ikke han kom med denne påstanden for å tjene mere selv, men for meg som ikke har stor peil på motor, hvordan kan jeg finne ut feilene utifra f.eks det du nevnte? Mekanikeren sa han måtte skru opp hele motoren for å finne feilen, andre måter ?

Er ikke blå røyk, men hvit røyk når det er kaldt ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter olje på 3 uker sier jo ikke mer enn at du har endel oljeforbruk. Og syns påstanden om at motor trolig bør byttets pga kjøring med ukorrekt olje nivå kan diskuteres.

Har du fylt på når oljenivå lampen lyser? Hvis ja, så har du aldri hatt mer enn ca 1 liter olje forlite, og det er burde ikke være noe problem....

 

Jeg hadde en gammel Opel som det var dårlige stempelringer på en eller fler sylindre, og den brukte ca 4 liter på 50-60 mil. Og holdt du hånden bak eksospotten spyttet det ut olje.

 

Min nåværende Audi A6 bruker ca 1 liter på 1-2 mnd, uten at jeg er 100% sikker, så er nok det på 250-300 mil. Audien har jeg kommet frem til at har dårlige ventiltetninger.

 

Altså vil du trolig ha mye høyere oljeforbruk med dårlig stempelringer enn ventiltetninger( min erfaring, hvis noen protesterer). Men kan jo være kombinasjon.

Du vil også få oljeforbruk med tett veivhusventilasjon, men her er jeg litt usikker på mengden, men tipper ala dårlig ventiltetninger.

 

 

 

Dårlig stempelringer => bytt motor

Dårlige ventiltetninger => rep

Tett veivhusventilasjon => rep ( kanskje enkelt, bytte / rense slanger osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crank case ventilation

 

Slange/rør fra topp-front av motor til oljeutskiller ( ca 8-900 kr ny fra GS) under innsugsmanifold, og derfra slange ned til oljepeile pinne...

 

Utgangspunktet enkel jobb, men litt trangt.

Endret av Kure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...