Bondok Skrevet Desember 19, 2015 Share Skrevet Desember 19, 2015 Hei! Har en e36 328i 1996 , m52b28 som bruker endel olje. Den lekker ikke , ser aldri oljerflekker under bilen. Motoren tikker litt og bruker endel . Usikker på nøyaktig hvor mye , men tipper jeg ksn fylle en liter på rundt 3 ukers tid med blanda kjøring. Var innom et verksted igår og hørte litt, og uten at de sjekket veldig nøye, fikk jeg beskjed om at toppen var muligens på vei til å ryke og pga at den har over lengre tid brukt endel olje og derfor kjørt også over lengre tid på mindre olje så vl motoren ryke etter hvert å så jeg ble annbefalt å bytte motor. Motoren jeg har nå har gått ca 230k. Vil koste meg endel å bytte motor iog med at jeg ikke ksn gjøre dette selv og trenger derfor hjelp her... Hva bør jeg gjøre? Er det flere måter å få sjekket motoren på først ? Må jeg ha ny og hva tror dere dette vil komme på eventuelt? Trenger all mulig info og hjelp her! Takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 19, 2015 Share Skrevet Desember 19, 2015 Ryker det blått ut av eksosen? Kan være stempelringer, ventiltetninger, veivhusventilasjon. Tikking på M52 har neppe noe med det å gjøre. Min har tikket hele tiden, sist oljeskift gikk den 1 år og 12500 km uten at jeg måtte etterfylle en dråpe. Dette var 203k til 215k. Søk på oljeforbruk M52 i søkefeltet eller på Google så finner du mye både fra forumet her og andre steder som kan peke deg i riktig retning. Ellers hadde jeg latt være å dra til det verkstedet igjen. Mange som foreslår kostbare løsninger som tar mange arbeidstimer helt ut av det blå når problemet kan være relativt enkelt å fikse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 19, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2015 Takk for svar, verkstedet jeg var på annbefalte meg å kontakte et firma i Hønefoss, der de har motorer og bytter dem så tror ikke han kom med denne påstanden for å tjene mere selv, men for meg som ikke har stor peil på motor, hvordan kan jeg finne ut feilene utifra f.eks det du nevnte? Mekanikeren sa han måtte skru opp hele motoren for å finne feilen, andre måter ? Er ikke blå røyk, men hvit røyk når det er kaldt ute Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 19, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 19, 2015 Tar gjerne imot fler innspill! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Desember 20, 2015 Share Skrevet Desember 20, 2015 1 liter olje på 3 uker sier jo ikke mer enn at du har endel oljeforbruk. Og syns påstanden om at motor trolig bør byttets pga kjøring med ukorrekt olje nivå kan diskuteres. Har du fylt på når oljenivå lampen lyser? Hvis ja, så har du aldri hatt mer enn ca 1 liter olje forlite, og det er burde ikke være noe problem.... Jeg hadde en gammel Opel som det var dårlige stempelringer på en eller fler sylindre, og den brukte ca 4 liter på 50-60 mil. Og holdt du hånden bak eksospotten spyttet det ut olje. Min nåværende Audi A6 bruker ca 1 liter på 1-2 mnd, uten at jeg er 100% sikker, så er nok det på 250-300 mil. Audien har jeg kommet frem til at har dårlige ventiltetninger. Altså vil du trolig ha mye høyere oljeforbruk med dårlig stempelringer enn ventiltetninger( min erfaring, hvis noen protesterer). Men kan jo være kombinasjon. Du vil også få oljeforbruk med tett veivhusventilasjon, men her er jeg litt usikker på mengden, men tipper ala dårlig ventiltetninger. Dårlig stempelringer => bytt motor Dårlige ventiltetninger => rep Tett veivhusventilasjon => rep ( kanskje enkelt, bytte / rense slanger osv) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2015 Takk for svar.men hvordan stiller jeg diagnosen for de enkelte tingene ? Noe jeg kan gjøre foe å sjekke eller må motor åpnes osv ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 20, 2015 Share Skrevet Desember 20, 2015 Søk på tett veivhusventilasjon så får du masse treff. Det greier du å sjekke selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2015 Hva med de to andre tingene ? Noe en mekaniker kan gjøre lett med tester eller må motor demonteres ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Desember 20, 2015 Share Skrevet Desember 20, 2015 Litt mer nøyaktig oljeforbruk burde være en pekepinne....Ryker det blått av eksos ved pådrag eller ikke... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 20, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2015 Ryker aldri blått, men bør få sjekket de tre nevnte punktene over , skal finne en guide på veivhusventilasjon som jeg kan gjøre selv hvertfall, hva kalles dette på engelsk? Litt lettere å finne info da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 22, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2015 Opp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Bruk google translate hvis du er usikker på åssen ting staves i engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kure Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 (endret) Crank case ventilation Slange/rør fra topp-front av motor til oljeutskiller ( ca 8-900 kr ny fra GS) under innsugsmanifold, og derfra slange ned til oljepeile pinne... Utgangspunktet enkel jobb, men litt trangt. Endret Desember 22, 2015 av Kure Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bondok Skrevet Desember 22, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 22, 2015 Takker! Lønner det seg å bytte eller holder det å rense den og slangene ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 22, 2015 Share Skrevet Desember 22, 2015 Bytt hele greia. Plast og gummi blir dårlige over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå