Gå til innhold

e38 , tung styring med mye slakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.   har veldig tung styring på min 730.  på tomgang så er det nesten håpløst å svinge helt om.   men setter jeg bilen i fri, og ruser den litt så er den lett og fin på rattet. (trenger bare å øke noen hundre rpm..)    men den er også veldig tung ved kjøring.   har sjekket oljenivået og det ser jo ok ut.    det er heller ingen ulyd fra servopumpa.

-også er det voldsom slakk i styringen.  rattet står på skrå mot sporingen i veien, også plutselig så hiver den om og står skrå andre veien,  så man må passe veldig på.    utrolig slitsomt å kjøre med!  

merker at det er en liten klunkelyd i styringen når jeg prøver og svinge litt fram/bak med motoren av.   hørtes ut som det var i nærheten av snekken en plass.   kunne ikke kjenne noe slakke i foringer når jeg rev og slet i hjulene (i friluft).

har lest at flere strammer snekken,  prøvde å se etter den bolten, og trur jeg lokaliserte den på førersiden. så brutalt trangt ut. spørs om motoren må heves for å komme til der ? :o

setter pris på alle tips :D

Skrevet

ingen? :D   googlet meg fram til at det er ett filter i oljetanken nå, så får sjekke det når jeg får tid. 

kan legge til at servoen kutter om det blir raske bevegelser.   får man f.eks  sleng i en glatt sving så kan det hende at servoen kutter helt på kontraen og 

det er veldig ubehagelig for å si det slik... 

Skrevet (endret)

hei.   har veldig tung styring på min 730.  på tomgang så er det nesten håpløst å svinge helt om.   men setter jeg bilen i fri, og ruser den litt så er den lett og fin på rattet. (trenger bare å øke noen hundre rpm..)    men den er også veldig tung ved kjøring.   har sjekket oljenivået og det ser jo ok ut.    det er heller ingen ulyd fra servopumpa.

-også er det voldsom slakk i styringen.  rattet står på skrå mot sporingen i veien, også plutselig så hiver den om og står skrå andre veien,  så man må passe veldig på.    utrolig slitsomt å kjøre med!  

merker at det er en liten klunkelyd i styringen når jeg prøver og svinge litt fram/bak med motoren av.   hørtes ut som det var i nærheten av snekken en plass.   kunne ikke kjenne noe slakke i foringer når jeg rev og slet i hjulene (i friluft).

har lest at flere strammer snekken,  prøvde å se etter den bolten, og trur jeg lokaliserte den på førersiden. så brutalt trangt ut. spørs om motoren må heves for å komme til der ? :o

setter pris på alle tips :D

Hei.

Jeg var med på et motorbytte fra 3 til 4.4 liter. Det var en del lakk i styringen, så styresnekken ble byttet mens motoren var ute. Tror de fleste har servotronic. Kan det være noe galt der? Usikker på om elektronikkdelen kan skiftes separat. Hvis du har mye slakk når du beveger rattet uten at felgene rører seg, så prøv først å få hjelp til å holde på armen som går ut av snekken. Jeg byttet snekke en gang på en E32 740, og feilen var ikke der likevel. Det var foringen til hjelpesnekken, selv om den kjentes grei ut. Har du hjelp til å få presset ut foringen er det en lett  jobb å fikse, og foringen er billig. Den ville jeg skiftet først. Er du uheldig må styresnekken byttes. Vanvittig trangt når motoren er i bilen. Jeg brukte motortravers til å holde motoren oppe, og slapp ned forstillingen eller skrudde av noen bærearmer. Husker ikke nøyaktig for det er sikkert 5 år siden. Hilsen Eirik.

Endret av Eirik Viste
Skrevet

Takk for tipset, skal ta en nærmere titt på den foringen.

Håper virkelg ikke jeg må bytte snekken... Da selger jeg like greit bilen trur jeg hehe. Men sikkert ikke noe rart om den er slitt da, bilen har gått 335.000km.

Sjekket oljen igjen i går og de så ut som det var metallpartikkler i olja når jeg lyste nedi??? Det vil si at noe er meget galt! Skal sjekke olja nærmere i dag.

Jeg har aldri måtte fylle etter olje så den lekker iallefall ikke mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...