eehgil Skrevet Desember 27, 2015 Share Skrevet Desember 27, 2015 (endret) Tenkte jeg også skulle dele mine erfaringer med Quaife diffbrems. Monterte i høst i min 2011 316d. Denne bilen har skrudd kronhjul, så det er ganske greit å montere dette selv. Kostnad:Pris inkl frakt: 11589Moms og fortollningsgebyr: 3077Totalt: 14550kr Erfaring:Så langt veldig bra. Merker ingen ting når man ikke vil merke den, kan kjøre sirkel med maks rattutslag uten lyd eller rykking, merker ingen forskjell fra vanlig åpen diff. Med (foreløpig?) original 316d har den selvfølgelig begrenset verdi på tørr asfalt, strengt tatt også på våt asfalt. Men i brå svinger og rundkjøringer (typisk 2. gear) merker jeg at bilen setter seg og "skyter" fart på en helt annen måten i utgangen, der den tidligere bare spant på innerhjulet. Men på vinteren er det helt fantastisk, har så langt ikke opplevd etthjulsspinn og under akselerasjon rett fram får man nesten firhjulstrekkfølelse. Montering:Jeg er selv amatørmekaniker, men fikk hjelp av en kamerat som er en veldig dyktig bilmekaniker. Er for lat til å skrive en full DIY, men kan prøve å skrive punktene der vi møtte på litt uforutsette utfordringer, nogenlunde i rekkefølge. -Drivakselflensene, disse satt godt. Beste teknikken var å bruke at brekkjern og slå de ut. -Låseringene til lagrene, før demontering legg merke til hvor åpningene til låseringene er plasert (oljekanal). -Låseringene til lagrene, vi slet litt med å få ut den første. Vi skjønte i ettertid hvorfor, når man skjønner hvorfor er det lettere å få den ut. Det er låseringene som lager forspennet på lagrene. Dvs. at den første låseringen er vanskelig å få ut fordi at lageret "presser på" og presser låsringen ut mot låseringsporet. Det er ikke det at låseringen i seg selv er så kraftig som gjør det vanskelig. -Demontering av innerringer fra original innmat, ene siden gikk greit med en vanlig avdrager, men på andre siden fikk vi ikke tak. Måtte reise på et bilverksted å få lånt en stor plateters for å få den av. -Vi kokte kronhjul og innerringer til lager før montering på quaife innmat. Det gikk greit å få på kronhjulet, men IKKE innerringene. Endte opp med å få lånt en presse for å presse på innerringene. -Innerringene til lagrene bygger lengre ut enn akseltappene på quaife innmaten, så man trenger IKKE en hylse for å presse på disse. -Jeg vil anbefale å bruke en presse til å presse inn de nye tetningene. Vi slo disse inn, men hadde da litt lite kontroll på hvor langt inn ve slo de, samt at vi presterte å slå så fjøren til simmerringen løsnet og falt av, og det ble en liten utfordring å få på igjen den når tetningen var montert i diffhuset (men deg gikk, heldigvis). -Det gikk ca 1.2l olje på diffen. Beklager litt rotete innlegg. Prøver å legge ved noen bilder, glemte selvfølgelig å ta bilder når vi var på det ivrigste. Endret Desember 27, 2015 av eehgil HMW reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 27, 2015 Share Skrevet Desember 27, 2015 Selv om det er noen kroner synest jeg ikke dette er noen gal pris i det hele tatt, mtp hvor mye mindre hodebry man får om vinteren Er det vann dere varma i? det blir litt knapt på sånt, absolutt min på lager bør være rundt 110, men gjerne opp mot 130-140 så slipper man problemer under montering Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eehgil Skrevet Desember 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 28, 2015 Nei, jeg synes prisen er helt grei. Spesielt hvis det gjøres på relativt nye biler, slik at det ikke blir så mye i forhold til bilens verdi. Varmet i vann ja, i tillegg til at vi hadde innmaten i fryseren. Så hadde kanskje en temperaturforskjell på 110 grader ved montering. Som du sier hadde det sikkert vært bedre å varme i olje eller lignende, men siden vi hadde relativt lett tilgang til presse så gadd vi ikke stresse med det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morbus Skrevet Desember 29, 2015 Share Skrevet Desember 29, 2015 Hvor handlet du fra? Lurer litt på det samme til min E91 325d. Det spinner som regel bare på ett hjul, og det er litt masete på snøføre. Noen som tar på seg en slik jobb da? Jeg vet ikke om jeg tør prøve det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eehgil Skrevet Desember 29, 2015 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2015 (endret) Kjøpte fra Birds i England ( http://www.birdsauto.com ). Anbefales! Lynkjappe og presise svar på alle henvendelser, og rask levering. Tror det gikk under en uke fra jeg bestilte til jeg hadde den hjemme. Hvis du har skrudd kronhjul så burde de fleste oppegående bilverksteder ta på seg dette. Evnt alle slags verksteder som har spesialisert seg på gearkasser evnt. rally. Arctic Trucks er vel også brukt av mange? De monterer jo luftsperrer og gearer om differensialer, så de vet hva det dreier seg om. Mener å ha hørt/lest at Arctic Trucks også tar på seg differ med sveist kronhjul? Men jeg tror jeg hadde kjøpt byttediff fra Birds hvis jeg hadde hatt sveist kronhjul. Endret Desember 29, 2015 av eehgil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå