Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått å spekulert lenge på å starte på ett prosjekt, uten å helt vite hva mann skulle finne på, har hatt lyst å bygge noe som ikke "alle" har.

Jeg liker m57d30 motoren veldig godt og ser for meg att den må bli sinnsykt gøy å slippe ned i en e30.

så tenker da å bygge en e30 med m3 look og m57 motor.

 

men så til det store spørsmålet, vill det overhode være mulig å få det godkjent?

og er det mulig og bygge på en bensin e30 eller e det fortstatt slik att man ikke får endret drivstoff klasse i vognkortet?

Skrevet

Hej hej,

 

Jag håller på med mjukvaran till två liknande projekt i Sverige just nu. En E30 och en E28 med M57D30TU2 (2005-2008) motor. E30in blev körklar på nyårsafton så nu är det bara lite småfix kvar.

 

Jag kan tyvärr inte ge någon info huruvida dessa går att regga in och få godkänt, men hör av dig om du behöver hjälp att programmera upp ECU med rätt setup och alla onödiga funktioner bortprogrammerade så man inte får massa felkoder som gör att den går in i nödmodus. För om du ska regga in den så är det iaf en klar fördel att använda originalstyrsystemet som hör till motorn.

 

Finns mer info här:

 

http://bimmers.no/topic/804480-film-första-start-m57d30tu2-motor-i-e30/

 

 

Mvh//
A.Fekzen

Skrevet

Første gen m57 fungerer plug and play om du tar med EWS boks og gasspedal over ;) Såvidt jeg vet finnes det ikke noen 100% fungerende deaktivering av ews på DDE4 annet enn emulator som mange bruker. Men siden EWS er enklere enn CAS, er det relativt enkelt å bare ta den med over.

 

Ang godkjenning, her er det nok lurest å ta dette med ditt BT/Trafikkstasjon først som sist. Du vil måtte kunne dokumentere at det finnes andre bygg (h35?) som har tilsvarende dreiemoment som m57d30. Det tror jeg kan bli vanskelig, og en enkel løsning er nok da å heller gå for m57d25. Det vil jo da være enkelt å evt montere inn d30 senere, og i praksis "usynlig".

Skrevet (endret)

Vet noen om det er restriksjoner på å bygge om fra bensin til diesel? Det har gått greit før fra diesel til bensin. En kompis har en E39 som er godkjent ombygd fra 525TDS til M5. Regelen er jo at en må sette inn en motor som er like gammel eller nyere pga avgasskrav. Men en diesel forurenser vel mer selv om motoren er av nyere generasjon? Men M57D30 er sikkert renere i avgassene enn en original E30 motor. Jeg vurderer selv å kanskje sette en M57D30 inn i en E34. Motoren er omtrent ti år nyere enn E34 motoren som har Euro 1 norm, tror jeg.

 

Jeg kom på en ting til angående E30. Er det ikke så at det er en begrensning i hvor stort dreiemomentet kan være. Er grensen på 330 eller 350 NM? M57D30 hadde i eldste utgave 390 NM. Så det kan vel være den største utfordringen med å få godkjent bilen. Dieselmotoren veier med kasse nesten 100 kg mer enn en M20B25 med kasse, så akselvekten kan og lage problemer.

 

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Skrevet

Første gen m57 fungerer plug and play om du tar med EWS boks og gasspedal over ;) Såvidt jeg vet finnes det ikke noen 100% fungerende deaktivering av ews på DDE4 annet enn emulator som mange bruker. Men siden EWS er enklere enn CAS, er det relativt enkelt å bare ta den med over.

 

Ang godkjenning, her er det nok lurest å ta dette med ditt BT/Trafikkstasjon først som sist. Du vil måtte kunne dokumentere at det finnes andre bygg (h35?) som har tilsvarende dreiemoment som m57d30. Det tror jeg kan bli vanskelig, og en enkel løsning er nok da å heller gå for m57d25. Det vil jo da være enkelt å evt montere inn d30 senere, og i praksis "usynlig".

jaa svarte der sier du noe, hadde ikke tenkt på dreiemoment i det hele tatt, kun tenkt på hester, da kan d jo fort by på litt trøbbel, h35 var vell med 350nm?? og minste m57d25 var vell 350nm så det er vell da eneste alternativ for godkjenning sikkert.

Skrevet

Vet noen om det er restriksjoner på å bygge om fra bensin til diesel? Det har gått greit før fra diesel til bensin. En kompis har en E39 som er godkjent ombygd fra 525TDS til M5. Regelen er jo at en må sette inn en motor som er like gammel eller nyere pga avgasskrav. Men en diesel forurenser vel mer selv om motoren er av nyere generasjon? Men M57D30 er sikkert renere i avgassene enn en original E30 motor. Jeg vurderer selv å kanskje sette en M57D30 inn i en E34. Motoren er omtrent ti år nyere enn E34 motoren som har Euro 1 norm, tror jeg.

 

Jeg kom på en ting til angående E30. Er det ikke så at det er en begrensning i hvor stort dreiemomentet kan være. Er grensen på 330 eller 350 NM? M57D30 hadde i eldste utgave 390 NM. Så det kan vel være den største utfordringen med å få godkjent bilen. Dieselmotoren veier med kasse nesten 100 kg mer enn en M20B25 med kasse, så akselvekten kan og lage problemer.

 

Eirik.

vet tidligere att det gikk å bygge om fra bensin til diesel, men så mener jeg det ble noen regel endringer så det ikke gikk mere, men er ikke sikker på dette,

 

ja vekt e jo å nå som fort kan bli ett problem, men finnes jo mange lure måter for å flytte på vekta da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...