Gå til innhold

Dårlig vanos? e46

Andreas Dahl
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en e46 318i facelift 2002 med 190 000km på tellern, det er noe veldig rart med motoren. (Veit N42 er dritt, men prøver forde..... 8-[ )

Helt siden jeg fikk den har det vært sånn at når jeg starter den går den bare på 2 eller 3 sylindere, men så har det vært sånn at jeg kan slette feilkoden når motorlampa kommer opp så går den på 4 og går relativt bra, ikke 100%, men reelativt bra. MEN så når jeg stopper og starter bilen er den helt dritt igjen og er som den var i utgangspunktet.

Så har jeg feilsøkt og utelukka en del ting. Delene jeg har bytta har vært brukte bare for å nevne det.

-Bytta alle 4 coiler
-Plugger
-Bytta begge kamakselssensorene
-Bytta begge Vanos solenoidene
-Sjekka timinga grovt på registerkjedet for å utelukke registerhopp
-Bytta lmm

Så har jeg funnet ut at hvis jeg plugger ut pluggen som går til den elektriske motoren som sitter på toppen, den som styrer vanos / vvt akslingen starter motoren og går på alle 4 sylindere hele tiden, plugger jeg denne inn igjen går den møkk... Anntar da at det er noe med vanosen / vvt synstemet, men jeg aner ikke HVA! :-#  Kan selvfølgelig ha noe med noe annet å gjøre, men er liksom noe galt med dette vanos slæsh vvt systemet jeg mistenker nå....
Please help.

Video av kjøring da den går "bra": 

Video av hvordan vvt motoren oppfører seg da jeg prøver å starte med og uten (tilslutt) vvt aksels-position-sensor(?) plugget til : https://www.youtube.com/watch?v=lUYAbGYn99U

Håper på hjelp! :D Endret av Dahlern97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, grunn til at jeg skriver vanos / vvt her og der i teksten, fordi jeg er litt forvirra på akkurat hva det er som er der ;P

Skjønner. Greia er at hvis det er et problem med valvetronicen kan dette bli en dyr ting å fikse. Så uten å verken ha sett på bilen eller dens problemer, kan nok det bli vanskelig for et forum å diagnostisere. Men er ikke å utelukke at dette er problem siden motoren går helt ok når du plugger denne ut, samt det er også typisk at valvetronicen får problemer på disse motorene. Du får altså ikke noen feilkoder på valvetronicen?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Greia er at hvis det er et problem med valvetronicen kan dette bli en dyr ting å fikse. Så uten å verken ha sett på bilen eller dens problemer, kan nok det bli vanskelig for et forum å diagnostisere. Men er ikke å utelukke at dette er problem siden motoren går helt ok når du plugger denne ut, samt det er også typisk at valvetronicen får problemer på disse motorene. Du får altså ikke noen feilkoder på valvetronicen?  

Ikke noe feilmelding på det nei, men kan være diagnoseutstyret mitt ikke klarer å lese det da?

Men er det sannsynlig at det kan være hjernen da? enten valvetronic hjerne eller hovedhjernen?

Endret av Dahlern97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...