Gå til innhold

bmw 320 e90 - Serviceintervaller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bmw 320i 2006 mod e90 - gått 110 000km

Komplett servicehefte. Sist service ved 92 500km.

I følge serviceinstruksene som vises på bmw idrive, så viser den at motoroljeskift skal byttes om 23 000km,

Hvor ofte anbefales det at det skiftes olje / generell service på disse bilene? 

Skrevet

Det er maks 30kkm, så telles det ned utifra antall liter forbrukt drivstoff og antall kaldstart.

Men aldri sjeldnere enn hvert 2.år.

Skrevet

Okay men da regner jeg med serviceinteevallen på f.eks motorolje telles ned fra 25 000km ca?

(Ettersom forrige eier bytta pakning på bunndeksel for ca 800 - 1000 km siden)

Skrevet

Nå kjører jeg diesel, men jeg sier maks 15kkm eller en gang i året. :)

Jeg er enig med deg, jeg selv kjører på ca 9-12kkm og 1 gang i året.

Men TS lurte på hva som var standard.

Okay men da regner jeg med serviceinteevallen på f.eks motorolje telles ned fra 25 000km ca?

(Ettersom forrige eier bytta pakning på bunndeksel for ca 800 - 1000 km siden)

Jeg er ganske sikker på at det er 30kkm og ikke 25kkm på motorolje.

Skrevet

Bil: Bmw 320i e90 2006 modell. gått 110 000km

I Følge computeren på bmw'en så er ikke service nødvendig helt ennå
Sist service som ble stemplet i serviceboka var på 92 000km (olje, luftfilter, mikrofilter) -
sist storservice var på 70 000km (Olje, bremser, mikrofilter, tennplugg, bremsevæske, luftfilter)

Computer sier:
Service:       15 000km / 16.2017
Microfilter: 15 000km / 16.2017
bremser foran: 18 000km
bremsevæske: 06.2017
motorolje: 23 000km
vechicle check: 33 000km
Bremser bak:    41 000km
Tennplugger 70 000km.

Skrevet

Jeg er enig med deg, jeg selv kjører på ca 9-12kkm og 1 gang i året.

Men TS lurte på hva som var standard.

Jeg er ganske sikker på at det er 30kkm og ikke 25kkm på motorolje.

Jeg husker at på bensin er den noe lavere enn diesel. 

Fattern sin 525i bensin hadde 25k, mens dieselen hans var på 30k. 

Skrevet

Ifølge det jeg skrev over, så regner jeg med at ingenting trenger å bli gjort før om 15 000km (ifølge computeren)

Men i følge serviceheftet så vil jo det bli totalt 33 000km

Skrevet (endret)

Noe som ikke stemmer mht motoroljen ihvertfall.

Fordi om bilen nå er gått 110kkm og siste service var på 92kkm, så blir det 110kkm-92kkm=18kkm+23kkm som er gjenstående kilometer på olje=45kkm, og det er altfor høyt.

Så min konklusjon er at noen har nullstilt olje indikator for kun kort tid siden.

Edit: Ellers er jeg enig med deg ang luftfilter og mikrofilter. Noe muffens der, mulig nullstil service indikator uten å gjøre jobben?

Endret av Otis
Skrevet

Noe som ikke stemmer mht motoroljen ihvertfall.

Fordi om bilen nå er gått 110kkm og siste service var på 92kkm, så blir det 110kkm-92kkm=18kkm+23kkm som er gjenstående kilometer på olje=45kkm, og det er altfor høyt.

Så min konklusjon er at noen har nullstilt olje indikator for kun kort tid siden.

Edit: Ellers er jeg enig med deg ang luftfilter og mikrofilter. Noe muffens der, mulig nullstil service indikator uten å gjøre jobben?

Er mulig du ikke så det, men for ca 800 - 1000 km siden så ble bunndekselpakning byttet pga svetting på verksted. 

Da må jo ny olje ha blitt påfylt

Skrevet

Ja, så det vel forsåvidt, men allikevel ikke...

Men ja, det høres jo rett ut. Om de skiftet olje da? Vet ikke jeg.

Men da blir det jo 23kkm og det er jo ikke ublu. Men de har fremdeles glemt å nullstille CBS.

Skrevet

Ja skjønner.

De må vel ha skiftet olje ettersom den må tappes når pakningen må byttes på bunndeksel.

Med mindre forrige eier kjørte en ekte "hatløsning" og fylte på med den gamle oljen igjen. ?

Men tenker jeg tar en service på bilen om ca 2- 3 000km og får stempla i boka (olje og filter, luftfilter og mikrofiber samt evt bremsevæske hvis nødvendig.., vet alt av bremser er bra ettersom dette har vært sjekket på naf test.

Skrevet

Ja, man vet jo ikke. Men jeg vil tro at oljen er ny, men rart at de ikke har oppdatert serviceheftet da...

Ellers kan man også sjekke hvor mange ganger hvert punkt i CBS som er nullstilt. Men da må man ha Rheingold/ISTA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...