Otis Skrevet Februar 4, 2018 Share Skrevet Februar 4, 2018 1 time siden, Bmw mann skrev: Hei, hva byttet du for å få det så billig? En uorginal glødeplugg koster 270,- og reelet 1600,- vil folk si det er forskjell på originalt og Bosch? Nesten dobbel pris for org.. min sliter med kaldstart nemlig. Kjøpte glødeplugger på eBay, Bosch. Pakninger fra koed på en annen tidligere bestilling. Jeg planlegger i perioder langt fremover på service og deler. Kjøper nesten alt på tilbud også står det til jeg får bruk for det. Sparer mye penger på slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw mann Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 10 timer siden, Otis skrev: Kjøpte glødeplugger på eBay, Bosch. Pakninger fra koed på en annen tidligere bestilling. Jeg planlegger i perioder langt fremover på service og deler. Kjøper nesten alt på tilbud også står det til jeg får bruk for det. Sparer mye penger på slikt. Smart! Jeg skal sjekke Ebay! Nødvendig å bytte releet også? Følger du BMW sitt service program i forhold til Km stand eller ditt eget opplegg? Min er kjørt 130.000 nå å vurderer en bilferie til Tyskland for storservice, men hva er vanlig å utføre da? Tenkte ta disse reparasjonene da også muligens. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 5, 2018 Share Skrevet Februar 5, 2018 @Bmw mann Relèet er sannsynligvis noe jeg ville ha skiftet uansett i dag, om jeg hadde hatt den infoen jeg har nå, den gangen jeg skiftet kun glødeplugger. For gløderelèet var tydeligvis ikke helt friskt for 3 år siden da jeg skiftet glødeplugger. Men det synes jeg ikke at jeg merket så godt før jeg nå merker hvordan den egentlig skal være ved kaldstart. Skal du skifte relèet, skifter du også strømkabel, da den sitter veldig kurant til for skifte når du uansett skal av med relè. Den koster ca 400,- hos BMW tror jeg. Jeg ville ha ohmet alle glødeplugger, mens de står i motoren din for å sjekket om de er dårlige. Skal ikke ha over 2 ohm om de er OK. Service har jeg sluttet å følge for ei god stund siden. Min bil har rullet 134kkm. Jeg dokumenterer alt jeg gjør selv med kvitteringer og i Excel/Google sheets. Skifter alt av service deler ved behov, skifter feks olje fast på 10kkm med filter. Luftfilter til motor skiftes også ved behov, men stort sett 1 gang hvert år eller 2.år, kanskje lenger også. Dieselfilter er ikke noe jeg skifter før ved behov, eller unormalt lenge siden. Typisk 5 år+ Klimafilter er ved behov. Bremsevæske er fast hvert 2.år. Den eneste service som er verdt å gjøre er "vehicle check" som gjør at du beholder rust garanti, men den er bare hvert 4. år og koster ca 1300,- Så den droppet jeg ikke. Men min er jo fra 2008, så det er kort tid igjen med rustgaranti. Men E61 ruster jo veldig lite. Ellers har jeg en god peiling på feks bremser, forstilling/bakstilling, så jeg hadde faktisk bremsedeler liggende i nesten 1 år før det ble skiftet. Man bør kanskje passe litt på å ha deler liggende litt for lenge, da det kan skape problemer mht garanti og dokumentasjon for når det ble montert. Jeg kjøpte feks olje på blackfriday til GS for 40% rabatt, så da er neste oljeskift i boks allerede. Kjøpte da samtidig inn alle filter, vidusviskere og et par glødeplugger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå