Gå til innhold

Den middels store DAB(+)-tråden


 Share

Anbefalte innlegg

On 16.1.2016 at 19.32, awt skrev:

Takk. :)

 

Har nå oppdatert infoen litt ang. Mobridge, som nå virker som den beste løsningen om man har CIC.

Har funnet ut at funke antenne ikke fungere med mobridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, øsa skrev:

Har funnet ut at funke antenne ikke fungere med mobridge.

Det er visstnok en del problemer med funke antenner. Jeg har montert en med mobridge som virker. Hvis du får tak i en pioneer antenne er disse de beste jeg har funnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Hosse skrev:

Noen andre her inne som sliter med å få inn NRK kanalene på sin ettermonterte DAB+?

Har du byttet fra RIKS til NRK kanalpakke da? Vet du må velge riktig inne på tune menyen og lagre dem du skal ha i favoritter for lett bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.8.2017 at 3:28 PM, meloh said:

FYI: Snakket med Bilradiospesialisten her  på Forus/Stavanger. De sa det hadde nylig kommet en ny mObridge forsterker som ga deg bedre lyd og også skulle være enklere å installere. Det var heller ikke noe problem å installere denne på F11.

Update:

Det viser seg at dette skulle være vanskeligere enn først antatt. Bilradiospesialisten har testet ut den nye utgaven av mObridge, men denne skal visst ikke fungere som spesifisert fra leverandør. Det var visst også en piratdel (noe kodegreier) som en kunne kjøpe fra ebay som løste problemet. Men dette hadde forårsaket dårligere dekning. Så jeg venter fremdeles på en god løsning her :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om det snakkes om mObridge tuner, eller -forsterker?

Jeg skal prøve å være hjelpsom, og håper jeg ikke har misforstått helt da jeg tror at to ulike saker blandes samment:

  1. Så langt vet jeg: mObridge fungerer dårlig på noen CIC eller CHAMP enheter, da det ikke vil komme lyd, selv om alt virker. Ekstern forsterker kan løse dette problemet, men det vil kreve en MOST-bro, f.eks den fra fra mObridge (til svimlende pris).
  2. Installasjon av en retrofit radio (brukt radio) som ikke er reinstallert med koder, vil kreve at det benyttes en "boks" som returnerer et signal om at radioen er kodet for bilens chassisnummer. Denne typen piratboks, kjøpes på e-bay for en 1000-lapp. Vær obs på at Kina-varer kan være av dårlig/ brannfarlig kvalitet dersom bilen kodes senere med installert boks

Jeg retrofittet min bil med en radio, kjøpt hos en bilopphogger i Troms, kodet bilens VO hos karen i Hønefoss og har nå en radio/navi med "piratboks" som fungerer svært bra. Beste løsning HVIS MULIG!

Endret av nkstokp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mostdab+ vi snakker om her. 

Kan jeg kjøpe f.eks denne (http://www.ebay.com/itm/BMW-F10-F11-5seris-CIC-Navigation-professional-Computer-DAB-tuner-2017-eur-map-/152713061972?hash=item238e686654:g:0yMAAOSwNSxVBbKf) og installere (dvs betale noen som kan dette for å gjøre det for meg:P) uten problem? Trenger vel også en ny antenne?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med retrofit: Jeg regner med at du har navigasjon fra før, og at du har de samme sakene installert som sitter i denne enheten. (BMW apps, talekommando etc). Dersom dette ikke er likt, kan det by på noen kodeproblemer. Det du trenger ellers er sannsynligvis denne http://www.ebay.com/itm/BMW-X3-5er-7er-CIC-Can-Most-Filter-F02-F10-F11-F25-Aktivierung-Retrofit-Adapter-/171805016679?hash=item2800608267:g:5hUAAOxy4fVS~JAX slik at enheten kan aktiveres, uten å måtte re-kodes fullstendig med din VIN og nye FSC-koder. Uansett ville jeg tatt en prat med Torgeir Thunshelle :https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=95319045 som er ingeniør et geni på koding av alle modeller BMW, herunder retrofit av HU, til en fornuftig pris. Vindusantenne holder forøvrig, hvis du ikke er villig til å ta jobben med å skifte mer deler. Ikke prøv med en antenne-splitter da de sjelden fungerer på BMW som allerede har dette rett under antenna på taket. DABsignalet er nemlig filtrert vekk i denne splitteren hvis du ikke har DAB fra før. Solskjerming på vinduer ødelegger normalt også mottaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå montert mObridge på min 08 E61 med navi pro (CCC). 

Jeg har fått opp dab i skjermen og jeg finner så og si alle norske kanaler, men INGEN lyd. 

Antennen er en SAD-5, anbefalt av strømmen bilradio. 

Noen tips for å få lyd?

på forhånd takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mine tidligere innlegg. Kryss fingrene! Mtp antennesjekk: bruk program for oppdatering. Jeg har CIC/ CHAMP ( Mini Cooper), og ikke CCC. Oppdateringsprogrammet jeg har linket, vil gi deg signalkvalitet-test og du kan følgelig eliminere antenne som problem. Har du ekstern forsterker? Har du kjørt reset (4 raske klikk med bryter)? 

Noen tips i alle fall!☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Rope skrev:

Har nå montert mObridge på min 08 E61 med navi pro (CCC). 

Jeg har fått opp dab i skjermen og jeg finner så og si alle norske kanaler, men INGEN lyd. 

Antennen er en SAD-5, anbefalt av strømmen bilradio. 

Noen tips for å få lyd?

på forhånd takk

 

Sjekk at det er luftig nok der du har adapteret. Mitt har fungert topp i noen uker nå, men de siste dagene har jeg hatt noen rare tilfeller av ingen lyd. Tror det er adapteret som går varmt.

Som nkstokp skriver så kan du sjekke med software hva signalstyrke ligger på.

Når mitt fungerer fint så er SNR på 255 stabilt. Når det fusker så "danser" det opp og med hele tiden og samme med Error raten.

Jeg hadde samme antenne som du. Jeg hadde den i frontruten på høyre side.  Jeg var ikke fornøyd. Jeg byttet den originale antenneforsterkern til en med DAB utgang. Nå er det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...