Gå til innhold

E39 + kjøleveske - HJELP?!?!?!?


aanung
 Share

Anbefalte innlegg

Ser etter en som har -god- greie på E39 og demmers kjølesystem. Sitter nå og klør meg i hode da jeg har prøvd alt jeg kan komme på.

Har en E39TDS med en M51D25TU OL, kjøpte denne for drøyt 2 uker siden, gamle eier sier han har fylt på kjøleveske hver ca 30mil. Jaja, greit nok, dårlig topp tenker jeg.

MEN, nå lurer jeg på hvor i all verden kjøleveska blir av henn, bilen blåste kaldluft når klimaanlegget sto på det varmeste måtte ordentlig hardkjøre den for at det så vidt skulle komme varmluft, jaja, da er det sikkert noe med sirkuleringen - lørdag kjørte jeg bilen i oppoverbakke og lufta kjølesystemet skikkelig da blåser det varmt igjen. Lørdag var det også iskjøring så tenkte jeg måtte prøve bilen litt, kjørte da en hel dag på en kjølevesketank.

I dag kjørte jeg til Lillehammer (ca 3mil, fylte på igjen med kjøleveske før turen), da begynte det å blåse kaldt igjen og jeg ut for å fylle på med kjøleveske, kjører da hjem igjen og litt til (rundt 4mil) da har det nesten ikke minka noen ting igjen.  :-s 
På hjemturen tenkte jeg å skru ned varmen og styrke på klimaanlegget bare for å prøve, kan dette ha noe med saken å gjøre? 

Er det noen rundt Oppland som vet problem å kan fikse dette setter jeg pris på dette, betaling selvfølgelig! 

PS: Motorvarmen ligger på normalen, blir litt kaldere når man kjører nedover, lukter ikke surt av eksosen og ikke ryker det av eksosen når den kommer på driftstemperatur. Olja er også helt fin!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har surret endel med kjølevæske og E39, men da på bensin motor.

Det at det blåser kaldt er jo, som du har funnet ut, mangel på kjølevæske.

 

Kjølevæsken kan jo forsvinne følgende steder:

1 - inn i motor: i eksos eller i ojlen.

2 - ekstern lekasje: i radiator, vannpumpe eller dårlige slanger.

 

Nå er jeg litt usikker på hvordan eksosen vil bli på en diesel bil hvis kjølevæsken forsvinner den veien, men tipper den vil ryke mer hvit. Og ganske mye

når motor er kald, og mindre ved varm motor.

 

Ekstern lekasje, ja da er det bare å begynne og lete. Men det kan hende at lekasjen ikke oppstår før motor er varm, og det er trykk i systemet.

Ellers er jo lekasje fra radiator og vannpumpe vanlige feil.

Husk også at kjølevæaken kan fordampe på varm motor, slik at du ikke ser noe klin, men da burde du lukte litt kjølevæske under/ved panseret.

 

Biltema har verktøy for å sette trykk på kjølesystemet så du kan enklere finne ekstern lekasje....

Endret av Kure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøleveska jeg har (grønn, fra Bilxtra) lager en hvit avleiring der det lekker.. Så det er ganske enkelt å se om det har vært kjøleveske der det ikke skal være..
Har du kikket nøye rundt motoren og alle koblinger osv? Kanskje du bør sjekke radiator, gamlingen mener jeg bytta den på sin TDS da den lakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...