BMWguruen Skrevet Januar 20, 2016 Skrevet Januar 20, 2016 Som overskriften sier så virker kun halve lysene mine. Altså kun det ene langlys, parklys, ryggelys, welcome lights under dørene, skiltlys, bremselys, kjørelys osv osv.. jeg har også problemer med å starte bilen. 50% av gangene så kommer det kun en klikkelyd når jeg prøver å starte bilen. Kjøpte helt nytt batteri igår og fikk det installert og programmert av verksted. Bmw verkstedet forsøkte å finne ut av problemet med diagnose og fikk opp at det var en kortsluttning en eller annen plass i bilen. De sa at dette kunne bli skamdyrt for meg å fikse... OMG.. er det noen som har hatt akkurat dette problemet selv som kan forklare meg hva feilen kan være ?
BMWguruen Skrevet Januar 20, 2016 Forfatter Skrevet Januar 20, 2016 (endret) Bra at du følger. Jeg må komme til bunns i dette. Merket også i dag at den diesel forbruks måleren noen ganger under kjøring lever sitt eget liv. og så av og til når jeg låser dørene så låser dem seg opp igjen umiddelbart. Jeg tror allt henger i sammen. Jeg skal forsøke å måle via jord hvor mye strøm bilen trekker over normalen og samtidig trekke ut èn og èn sikring helt til jeg finner den kretsen som trekker for mye strøm. Jeg anbefaler deg til å gjøre det samme. problemet hos meg er at jeg ikke har garasje og det er beinkaldt ute akkurat nå så hater jeg bilen min. Endret Januar 20, 2016 av BMWguruen
bimmers89 Skrevet Januar 20, 2016 Skrevet Januar 20, 2016 Ingen av mine kurser trekker atrøm.må være noe annet hos meg men vet ikka hva
Reef89 Skrevet Januar 20, 2016 Skrevet Januar 20, 2016 Ang. lyskeproblemet så kan det være delvis defekt LCM. Det er riktig at det er dyrt å skifte på verksted da ny må programmeres og slikt. Det har hendt at kretskort i disse har brent seg. Og ved defekt/delvis LCM så tuller lysene seg. Dette er bare ett skudd ut i det blå. Men ville tatt ut modulen og sjekket om det lukter svidd eller ser svidd ut inni. Det er enkelt og gratis. LCM er plassert over panser åpner og ser slik ut: Ta ut dekselet over pedalene så ser man den oppi der.
BMWguruen Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 (endret) Oppdatering. Jeg har fått bilen tilbake fra verksted. De klarte ikke å fikse problemet. Siden jeg går elektro så tenkte jeg at jeg kunne prøve å fikse det selv. Først av allt så tok jeg Reef89 sitt tips (takk til deg ) og testet LCM boksen. Den var helt OK.Jeg hadde engentlig håpt på at den var ødelagt for da hadde saken vært ganske grei. Så tok jeg et multimeter og koblet fra minus terminalen på batteriet. Og så koblet jeg den ene målestangen på minuskabelen og den andre på minusterminalen. Bilen må være helt av og batteriet må være fullladet for å kunne foreta korrekt måling og nyere biler må gjerne stå av en halv time før måling slik at all elektronikk i bilen har slått seg av. (Denne teknikken kalles for Paracitic amp draw test.) Den viste amp trekk som var godt over normalen. Da begynte jeg å trekke ut en og en sikring helt til amp trekket droppet ned. Heldigvis så klarte jeg å lokalisere trekket. Det viste seg at bilen tror at venstre bakdør er åpen. jeg har nå fikset dette problemet så nå trekker ikke bilen unødvendig strøm. Men lysene lyser fortsatt kun på en side. (venstre blinklys fremme virker men kun høyre blinklys bak virker. Venstre skiltlys virker. Venstre langlys virker, men ikke høyre. høyre nærlys virker men ikke venstre.. osv) Altså det virker som om alt går i kryss i et spesifikt mønster. Logisk sett så testet jeg lyssikringene og da viste det seg at alle lys utvendig er delt opp i to faser med to sikringer på 50 amp. Den ene sikringen MANGLET!!! Gjett om jeg ble glad når jeg fant ut av dette Nå virker alt som det skal og bilen er endelig på talefot med meg igjen (jeg skjønner ikke hvordan den sikringen plutselig skulle mangle...) Jeg bor på skolen og bilen står åpen noen ganger så kanskje det er en fyr som trengte en 50 amp sikring ? hehe Men det som er merkelig er at verkstedet ikke kunne finne ut av dette. Hva mener dere ? Er dette noe et verksted burde funnet ut av ganske kjapt ? Eller er det rettferdig at de leverte bilen tilbake til meg uten å kunne fikse problemet? Endret Januar 24, 2016 av BMWguruen
Saltkjelen Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 Jeg forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå med den siste setningen din i forhold til verksted. Hvorvidt dette er noe verkstedet burde oppdaget eller fikset kommer helt an på hva kunden har bestilt. All den tid du ikke har betalt for feilsøkingen (annet enn diagnosen), så er det vel strengt tatt ikke noe de "burde" fikset.
BMWguruen Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 (endret) Jeg forstår ikke helt hva du ønsker å oppnå med den siste setningen din i forhold til verksted. Hvorvidt dette er noe verkstedet burde oppdaget eller fikset kommer helt an på hva kunden har bestilt. All den tid du ikke har betalt for feilsøkingen (annet enn diagnosen), så er det vel strengt tatt ikke noe de "burde" fikset. Vel. Jeg ber dem om å finne ut av lysproblemet på bilen min så får jeg senere en beskjed om at de har forsøkt men ikke klarer å fikse problemet. Endret Januar 24, 2016 av BMWguruen
Saltkjelen Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 Du fikk vel beskjed om at diagnosen ikke førte til noe, og at det kan bli dyrt å fikse/feilsøke på problemene? I så fall er det jo du som må ta et valg om du vil betale 1500kr per time i videre feilsøking til verkstedet eller ordne det på annet vis. Hva har du betalt for?
BMWguruen Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 (endret) Du fikk vel beskjed om at diagnosen ikke førte til noe, og at det kan bli dyrt å fikse/feilsøke på problemene? I så fall er det jo du som må ta et valg om du vil betale 1500kr per time i videre feilsøking til verkstedet eller ordne det på annet vis. Hva har du betalt for? Greia er at det virker for meg som at verkstedet ikke gidder å prøve engang. De sa til meg at di hadde sjekket blandt annet sikringene og at det ikke var problemet, og at problemet var en kortslutning en eller annen plass i bilen, Så finner jeg enkelt ut at problemet er en manglende sikring. Jeg kan også nevne at dette bare er èn av flere problemer jeg har hatt med dette verkstedet.. foreksempel at dem sier til meg at batteriet som står i bilen er ødelagt (greit nok) men at det andre batteriet som låg i bagasjerommet også er ødelagt (det er splitter nytt kjøpt hos bmw merkeverksted) I tillegg til det så påstår di at bilen var helt tom for diesel når den ankom verkstedet på henger. (noe som er feil fordi jeg har ikke hull i tanken og jeg fyllte 200 kr rett før bilen ble stående). Endret Januar 24, 2016 av BMWguruen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå