Omnislash Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 Hei Bilen har stått litt lenge uten å ha blitt kjørt. Det har resultert i flatt batteri. Her om dagen så fikk jeg åpnet/låst med fjernbetjening etc. Hadde lys i kupeen. Idag var det helt flatt, fikk ikke åpnet bagasjelokket engang. Så jeg gikk til innkjøp av en CTEK MXS 5.0 Test&Charge. Denne skal fungere til 1,2-110 Ah batterier. Kjøpt hos Mekonomen: http://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/garasje/batterilader/batterilader-pa277943no Har fulgt intruksjoner fra både lader og bil brukermanualer - men når jeg setter laderen på, kommer det klikkelyder og når jeg ser inn i kupeen, så ser jeg at dash/instrumentpanel blinker i takt med klikkelyden, nesten som at den driver å slår av og på tenning hele tiden. (Akkurat som når man setter i nøkkel) Jeg synes dette var såpass intenst, at jeg ikke turte å la laderen stå lenger.Selv om denne skal ha innebygde funksjoner for både feil polaritet (skal være tilkoblet riktig) og defekt batteri etc. Noen som har opplevd lignende, og evt. vet om dette er normalt / eller skadelig for elektronikken i bilen? Har forøvrig åpnet opp både bagasjelokk og panser står oppe for lufting.
hsd Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 (endret) Dersom batteriet ladder seg helt ut, bruker ivertfall jeg å demontere klemmer ved lading. Endret Januar 23, 2016 av hsd
Omnislash Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Skrevet Januar 23, 2016 (endret) Riktig, batteriet er montert bak i bilen. Ganske mye å frakoble så det ut til, masse plastdeksler etc etc. Sønnak 74Ah batteri som står der. Om jeg trygt kan få liv i dette batteriet igjen, så holder det nok litt til, hvis ikke så får jeg gå til innkjøp av AGM 95Ah eller lignende. Men er det noen som vet om det er vanlig med masse blinking i dash / start/stop knapp (tenning) ved helt utladet batteri når det først får strøm igjen? Endret Januar 23, 2016 av Omnislash
ogee1 Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 Min Cteklader oppførte seg faktisk sånn rett før den tok kvelden. Men det er jo litt rart siden din er helt ny.
Omnislash Skrevet Januar 23, 2016 Forfatter Skrevet Januar 23, 2016 Men altså, laderen gir ingen feilmeldinger og oppfører seg normalt det. Det er inni bilen det blinker / herjer og klikker i releer. Men tenker at hvis jeg tar endel sikringer så kan jeg slippe å sende spenning til diverse elektronikk mens jeg får ladet opp batteriet til et "minimum". Hadde ikke forventet den "reaksjonen" fra bilen, siden det i praksis skal fint gå an å bruke startkabler også uten å koble ut / fra ting.
hsd Skrevet Januar 23, 2016 Skrevet Januar 23, 2016 (endret) Greia er at en liten ctek ladder leverer bortimot ingenting. Det er så mye, og avansert elektronikk i nyere biler at det garantert er innebygd "beskyttelse" mot for lav spenning. Det som trolig skjer er at forskjellige rele tror de har nok spenning tilgjengelig og trekker, men den lille ctek ladderen klarer ikke å mate nok så releet slipper igjen. Så går det på en evig runddans. Det å nappe ut halve sikringsboksen mener ivertfall jeg er tøys. Det tar nok også lengre tid enn å nappe batteriklemma, men deg om det. Endret Januar 23, 2016 av hsd
Omnislash Skrevet Januar 24, 2016 Forfatter Skrevet Januar 24, 2016 Du er nok inne på noe her. Den leverer 5A og opptil 15,8V avhengig av modus. Skal kunne lade et batteri opp til 110Ah, og 160Ah på vedlikehold. Tenkte at dette ikke var noe problem siden det ikke haster med å lade opp batteriet, at det tar litt lenger tid. Det jeg var mest bekymret for var om laderen ikke var bra / riktig for batteriet eller bilen. Og om noe av elektronikken kunne ta skade av dette, selv om det sikkert ikke varer evig.
Kure Skrevet Januar 24, 2016 Skrevet Januar 24, 2016 (endret) Enig med hsd... Disse CTEK laderene er fine til sin bruk, men de leverer ikke så mye strøm, og er etter min mening ikke noe å satse på hvis du har et helt utladet batteri. Jeg bruker et par CTEK til litt vedlikehold av batterier, men velger andre ladere til lading. Stikk en tur på biltema, de har mer enn bra nok 12v ladere til din bruk fro under 500-700 kr Det er nok også pga den lille ladestrømmen du får klikking, div releer og annet får ikke nok til å fungere. Endret Januar 24, 2016 av Kure
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå