saure89 Skrevet Februar 4, 2016 Share Skrevet Februar 4, 2016 hei. Kjøpt en e46 328med m52ub28 motor.Skulle vere deffekt toppakning, demonterte topp og skiftatoppakkning og ventiltetninga,sjekka etter sprekker i topp og blokk og målte etter skeivheter i toppen.de såg fint ut. har skifta toppakning på mange bmw motorar før.Men aldri opplevd noke sant før. starta opp bilen etter skifte. bilen sto å gjekk 20 min på tomgang ingen røyk eller noe. tok en rolig prøvetur. å bilen begynner ganske fort å fjuske å ryke. forsvann vel 2-3 olje som gjekk i eksosanlegge på 5 min kjøring:P. tatt sylingder lekasje test å den er egentlig grei, likt på alle sylindra. ikkje trykk i bunnpanna på tomgang heller. so spørsmåle mit er om det noken som har våre bort i noke lignandes? Ej tru at det må vere stempel ringa, en oljering. so må vere defekte.men skulle tru en fekk utslag på sylinderlekasje test då... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 5, 2016 Share Skrevet Februar 5, 2016 Hvis det forsvinner så mye olje gjennom utett sylinder, så burde du kunne finne ut hvilken ved å skru ut pluggen og se på den på respektive sylindre. Hvis du hadde fin kompresjonstest, tyder det på sprekk et sted eller defekt toppakning (hvis det er skjevheter). Det kan være sprekk i blokk eller topp fra en oljekanal og inn i sylinderen. Hvis motoren har kokt tidligere skjer det fort ett eller annet. Jeg ser du mangler en T i motorkoden M52TUB28, så jeg tolker det slik at du har TU motor med dobbel vanos. Og der er hele motoren aluminium, ikke bare toppen. Så denne er veldig utsatt ved koking. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saure89 Skrevet Februar 6, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 6, 2016 8 timer siden, MrBrum skrev: Hvis det forsvinner så mye olje gjennom utett sylinder, så burde du kunne finne ut hvilken ved å skru ut pluggen og se på den på respektive sylindre. Hvis du hadde fin kompresjonstest, tyder det på sprekk et sted eller defekt toppakning (hvis det er skjevheter). Det kan være sprekk i blokk eller topp fra en oljekanal og inn i sylinderen. Hvis motoren har kokt tidligere skjer det fort ett eller annet. Jeg ser du mangler en T i motorkoden M52TUB28, så jeg tolker det slik at du har TU motor med dobbel vanos. Og der er hele motoren aluminium, ikke bare toppen. Så denne er veldig utsatt ved koking. Stemmer dobbel vanos med alu blokk med. Brukte en penetratspray for å sjekke etter sprekker også. Først en som trekker ned i godset og evt sprekker og så en for å trekke det fram igjen. Har brukt den tidligere på topper me godt resultat. Viste ingen sprekker på den. Har skrudd ut alle pluggene like myjke olje på alle. Egentlig. So min teori må vere at det blir trykk i bunnpanna så fort en får opp litt turtall og deretter presser olje opp i veivhusventilasjonen og i innsuget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 7, 2016 Share Skrevet Februar 7, 2016 (endret) Da tipper jeg veivhus ventilasjonen eller peilerøret er tett. Da spyr den olje opp letteste veg. Der det er minst motstand. Det samme skjedde på min i kulde perioden som var på indre østland for en tid tilbake. Endret Februar 7, 2016 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saure89 Skrevet Februar 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Februar 7, 2016 Hei tok ny komtest og den va ok. Kobla vekk heile veivhusventilasjonen og bilen fungerte fint. Demonterte alle slanga og rør på den å sjekka men ser egentlig ikkje tett ut. Men fungerar vertfall no. So for berre bestille nye rør og filter og filter så eg er sikker. Takker for svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Februar 7, 2016 Share Skrevet Februar 7, 2016 Sjekk forgreiningen ut på peilepinne røret. Og slangen inn på den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Februar 8, 2016 Share Skrevet Februar 8, 2016 (endret) On 05.02.2016 at 23.37, MrBrum skrev: Hvis det forsvinner så mye olje gjennom utett sylinder, så burde du kunne finne ut hvilken ved å skru ut pluggen og se på den på respektive sylindre. Hvis du hadde fin kompresjonstest, tyder det på sprekk et sted eller defekt toppakning (hvis det er skjevheter). Det kan være sprekk i blokk eller topp fra en oljekanal og inn i sylinderen. Hvis motoren har kokt tidligere skjer det fort ett eller annet. Jeg ser du mangler en T i motorkoden M52TUB28, så jeg tolker det slik at du har TU motor med dobbel vanos. Og der er hele motoren aluminium, ikke bare toppen. Så denne er veldig utsatt ved koking. Btw E46 fikk du bare med dobbel vanos(M52TU og M54) Endret Februar 8, 2016 av CrZyWiz MrBrum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå