Gå til innhold

BMW E36 Antiskrens+ABS+Airbag lyser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hey,

Hadde bilen min på diagnose på eit verksted på mandag på bakgrunn av at airbag og ABS lampa lyste og antiskrensen ville ikkje slå seg av/på. Fekk beskjed om at ein diagnose ikkje kunne utføres på min bil fordi det ikkje var kontakt mellom den OBD2 "scanner" greien og enhetene som styrer ABS/Airbag/antiskrens. 

Noen som vet hva problemet egentlig er?
Noen som har eit ledningsnettskart til min bil (eller hva søren det kalles)
Og noen som vet hvor ABS og antiskrens + airbag enheten er

Skrevet

Hvilken årsmodell er bilen din? Det er ikke sikkert bilen din er OBD2 kompatibel, noe den mest sannsynlig ikke er. Den trenger diagnose med et skikkelig BMW kompatibelt system. Rart om ikke bilverkstedet ikke har det.  Ut fra det du skriver vil jeg anbefale å få noen som kan BMW til å se på den. Merkeverksted er best.

Du kan også kikke i tråden her om du finner noen i nærheten av deg som kan hjelpe til med diagnose. Det er mange her inne med diagnose utstyr.

Skrevet
6 timer siden, MrBrum skrev:

Hvilken årsmodell er bilen din? Det er ikke sikkert bilen din er OBD2 kompatibel, noe den mest sannsynlig ikke er. Den trenger diagnose med et skikkelig BMW kompatibelt system. Rart om ikke bilverkstedet ikke har det.  Ut fra det du skriver vil jeg anbefale å få noen som kan BMW til å se på den. Merkeverksted er best.

Du kan også kikke i tråden her om du finner noen i nærheten av deg som kan hjelpe til med diagnose. Det er mange her inne med diagnose utstyr.

1998, regner no med at eit autorisert MECA verksted har muligheten til å bruke "riktig" utstyr?

Han mente problemet låg i at ein enhet ikkje funket, og det var det som var problemet. Altså eit brudd mellom ledningsnett fra diagnose greia til enhetene, eller noko med strøm til enhetene eller noe i den duren.

Trur du problemet kan ligge i at de ikkje brukte rett verktøy?

Skrevet

Hvis det stemmer at det ble brukt en OBD2 skanner er problemet der. For 1998 modell "europeisk" BMW er ikke OBD2 kompatibel. Bilene på det amerikanske markedet i denne årgangen er det. Derfor kan utenlandsk litteratur om emnet være forvirrende.

Men en skulle tro at MECA visste at denne bilen trenger et system som er kompatibelt med eldre BMW.

Men det kan selvsagt være slik at det er brudd mellom diagnose kontakten og enhetene i bilen. Hvis det er brudd så er det sannsynligvis irring i kontakt/ledning som er problemet.

Skrevet

Ikke uvanlig med diagnosekrøll på e36. Slet lenge med min, er enten brudd i kabelen på hovedledningsnettet eller kortslutning, mulig en modul som drar ned datalinken. Har ikke giddet å ordne opp skikkelig, bare koblet til slik at jeg kan lese ut data fra motor og girkasse. Fikk en "falsk" feil på airbag, men lampa var jo der i 2 min etter oppstart, så ville ikke gått gjennom PKK. Da spleiset jeg rett inn på airbagmodulen for å slette feil.

Brukte ekstremt langt tid på å finne ut av hvorfor jeg aldri fikk kontakt og gikk til BMW-verksted da jeg "ga opp". Hyggelig mekaniker fra England, men diagnoseopplegget på e36 kunne han ikke. Betalte rabattert pris på 6-700kr fordi de ikke fikk kontakt. Endte opp med å gå hardere til verks med å studere koblingsskjema selv. Ikke tatt meg bryet med å finne ut hvor feilen egentlig er, men kan ta diagnose på ting som skulle dukke opp i dashbord.

Søk på Google etter e36 electrical troubleshooting, så finner du koblingsskjemaet og ta det derifra. 

Skrevet

Takker :)
Greia er jo at eg får ikkje dritten godkjent uten å fikse problemet :P
Og etter 1 juli ble de mye strengere på "lys" i dashbordet.

Skrevet
On 7.2.2016 at 0.30, E.C. skrev:

Ikke uvanlig med diagnosekrøll på e36. Slet lenge med min, er enten brudd i kabelen på hovedledningsnettet eller kortslutning, mulig en modul som drar ned datalinken. Har ikke giddet å ordne opp skikkelig, bare koblet til slik at jeg kan lese ut data fra motor og girkasse. Fikk en "falsk" feil på airbag, men lampa var jo der i 2 min etter oppstart, så ville ikke gått gjennom PKK. Da spleiset jeg rett inn på airbagmodulen for å slette feil.

Brukte ekstremt langt tid på å finne ut av hvorfor jeg aldri fikk kontakt og gikk til BMW-verksted da jeg "ga opp". Hyggelig mekaniker fra England, men diagnoseopplegget på e36 kunne han ikke. Betalte rabattert pris på 6-700kr fordi de ikke fikk kontakt. Endte opp med å gå hardere til verks med å studere koblingsskjema selv. Ikke tatt meg bryet med å finne ut hvor feilen egentlig er, men kan ta diagnose på ting som skulle dukke opp i dashbord.

Søk på Google etter e36 electrical troubleshooting, så finner du koblingsskjemaet og ta det derifra. 

Glemte å spørre om det kan være rele som gir slike feil?

og hvor befinner ABS "enheten" seg, altså den biten som kontrollerer det.

Same med airbag, hvor finner eg disse?

Skrevet

Du trenger diagnose kabel som støtter ADS for å lese feilkoder fra ABS  på den bilen din. Har 1996 E36 selv og har prøvd ulike kabler og programmer.  Kunne lese motorkoder og LIVE data med ODB tilkobling og INPA.

ABS fikk jeg ikke kontakt med da du må ha ADS tilkobling. Endte opp med å kjøpe ADS kabel for Com port og fant frem en gammel PC med ekte com (ikke usb rs232 adapter) fordi INPA som jeg bruker MÅ ha com port med addresse: IO=03F8 og IRQ=4 for å fungere i ADS Modus. (noen usb adaptere har driver som lar deg sette innstillinger manuelt og kan fungere)

Det letteste for deg vil være å finne noen i Bergen området som kan hjelpe deg å lese ut koder gratis. Eller så ville jeg betalt 1000 lapp til BMW Merkeverksted..  Greit at MECA er merkeverksted, men ikke regn med at han som jobber der er BMW ekspert som mange er hær på forumet :)  

Skrevet

ABS-en sitter vel bak hanskerommet om jeg husker riktig, airbag er under baksetet. Hvis det er prat om Bergen så ville jeg heller anbefalt å ta turen til meg enn til BMW-verkstedet. Jeg var på merkeverksted i Åsane der de ikke fikk kontakt og spurte om 700kr, deres tipping om kabelbrudd i motorrommet stemte heller ikke. Jeg har ADS-kabel og om du kjører bort til meg så skal jeg ikke spørre om penger om jeg ikke finner noe, bor 1 time utenfor byen da.

Skrevet
On 14.2.2016 at 20.45, E.C. skrev:

ABS-en sitter vel bak hanskerommet om jeg husker riktig, airbag er under baksetet. Hvis det er prat om Bergen så ville jeg heller anbefalt å ta turen til meg enn til BMW-verkstedet. Jeg var på merkeverksted i Åsane der de ikke fikk kontakt og spurte om 700kr, deres tipping om kabelbrudd i motorrommet stemte heller ikke. Jeg har ADS-kabel og om du kjører bort til meg så skal jeg ikke spørre om penger om jeg ikke finner noe, bor 1 time utenfor byen da.

Hvor bor du da? Altså Arna/Fana og utover der? Eller mot nordhordaland?

Skrevet
10 timer siden, E.C. skrev:

Lindås. Bare å ta turen innom en dag det ikke regner ;)

Er faen meg ikkje lett, regner jo hele tide her ute i Nordhordaland (bor på Meland) :P

Forresten: Noen som vet om det er mulig å teste om ABS enhet i dashbordet får strøm, og om den sender signalene den skal sende?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...